۱۰ فروردین ۱۴۰۳

پ‌ک‌ک از دید کوردها

  • ۲۳ بهمن ۱۳۹۷
  • ۲۳۱ بازدید
  • ۰

آنچه برای کوردها این روزها بیش از پیش واضح و آشکارتر شده اینکه اعمال و رفتار این گروه و حتی نحوه‌ی افکار و … آن نه تنها در راستای منافع و خواست کوردها نیست بلکه در خیلی از موارد ضد آن است.

این گونه بحث‌ها در محافل کوردی از قدیم وجود داشته و اخیرا هم به فضای مجازی هم کشیده شده است. در همین رابطه که آیا پ.ک.ک نماینده‌ی کوردهاست یا خیر؟ یک استاد دانشگاه به نام یوسف اریم در صفحه توئیتری خود می نویسد نباید پ ک ک را نماینده مردم کرد دانست و بایستی بگویم خیلی از کردها از پ ک ک متنفر هستند. تعداد زیادی از کردها قربانی پ ک ک هستند و اگر به عملکرد پ ک ک دقت کنیم در خشونت، ترور، استفاده از کودک سرباز و عملیات انتحاری و قتل غیرنظامیان اشتراک دارند.

این استاد دانشگاه در ادامه می نویسد دوستان زیادی دارد که کرد هستند و هرگز پ ک ک را دوست ندارند چون هدف پ ک ک ایجاد تنش بین مردمان منطقه است و کارنامه آن عملا این موضوع را ثابت می کند.

 

 

یک فعال کرد به نام سرهات تورک هم در واکنش به اظهارات تعدادی از کاربران فضای مجازی در مورد پ ک ک می گوید به بیشتر نوشته های شما موافق هستم اما این که پ ک ک را برابر با کردها می دانید درست نیست چون به عنوان یک کرد باید بگویم بیشتر کردها این سازمان مارکسیستی-لنینیستی را دوست ندارند چون با اعتقادات آنها سازگار نیست.

وی در ادامه می گوید در حالی کردها را با پ ک ک یکسان می دانید که پ ک ک در لیست تروریستی اروپا و آمریکا قرار دارد اما آیا این بدان معناست که همه کردها در این لیست قرار دارند؟! لذا بایستی در استفاده از عنوان دقت نمود و یک گروه تروریستی را نباید با مردم کرد یکی دانست چون این به پ ک ک مشروعیت می بخشد.

 

 

 

تفاوت فاحش عقیده و افکار کوردها با پ‌ک‌ک همان تفاوت میان دنیای مارکسیت ـ لنینستی با جهان و  افکار اسلام است. آیا می‌توان این دو را در کفه‌ی یک تروازو گذاشت و بسان هم قضاوت کرد؟

در ادامه‌ی همین بحث، زین العابدین بی کارشناس سیاسی در اظهار نظر در مورد گروه تروریستی پ ک ک به سوابق جنایی این گروه می پردازد و خطاب به کسانی که عمدا یا از روی ناآگاهی در مورد پ ک ک می نویسند می گویند بهتر است اطلاعات خود در مورد این گروه را با استناد به منابع موثق بروز کنند.

وی در ادامه به اقدامات جنایی پ ک ک مانند استفاده از کودک سربازها توسط پ ک ک اشاره می کند و به عنوان نمونه تصویری از گزارش دیده بان حقوق بشر را می آورد که طی آن به صورت مستند پ ک ک متهم به استفاده از کودکان در جنگ است. در تصویری دیگر تعداد کودک با یونیفرم و اسلحه های پ ک ک دیده می شوند.

گفتنی است پ ک ک بارها مرگ اعضای کودک سرباز خود را اعلام و برای آنها مراسم تشییع نیز برگزار کرده است. بر اساس قوانین بین المللی استفاده از افراد زیر ۱۸ سال جنایت جنگی محسوب می شود.

 

 

 

انتقادها وارد فاز حقوق بشری و اینکه چرا پ‌ک‌ک کودکان را می‌رباید و به عنوان کودک سرباز از آنها بهره‌کشی می‌کند و سپس هم به میدان جنگ فرستاده و به کشتن می‌دهد و جالب اینکه مراسم آنچنانی برایشان برگزار می‌کند که همگی در راستای پروژه‌ی شهیدسازی است.

پس از آغاز بحران سوریه گروههای مختلف تروریستی بلای جان مردم شدند. یکی از آنها پ ک ک  است که در شمال سوریه به اقداماتی مانند پاکسازی قومی، قتل غیرنظامیان، شکنجه و زندانی کردن یا قتل مخالفان دست زد. این گروه با همکاری آمریکا کنترل مناطق شمال سوریه را به دست گرفت و شهر منبج از جمله آنهاست.

پس از تصمیم آمریکا برای خروج از سوریه، ترس و دلهره شدیدی پ ک ک را فرا گرفته و در این راستا مردم منبج را تهدید می کند اگر با آن همکاری نکنند با حملات ترکیه عثمانی مواجه خواهند شد. پ ک ک برای تهدید مردم بیانیه ای نیز به زبان عربی منتشر کرده است.

 

 

این گروه و شاخه‌های سوری آن (پ‌ی‌د و ی‌پ‌گ و ی‌پ‌ژ) مدام از دمکراسی و حق آزادی بیان و گروهها و احزاب و …. می‌گویند، اما جالب اینکه در مناطقی که این گروه را نگهبان آنجا کرده‌ اند، حتی اجازه‌ی عرض اندام به احزابی که بیش از نیم قرن فعالیت و حضور دارند، نمی‌دهد! شاید هم تعریف این گروه از این اصطلاحات حقوقی، سیاسی و اجتماعی متفاوت باشد و از دید آنها دستگیری و اعدام و شکنجه و زندانی کردن مخالفان خود دمکراسی باشد و جهان بی اطلاع است!

 

هدجنهوگ رود فعال رسانه در واکنش به ادعای هواداران پ ک ک که مدعی اند اکنون نه تنها پ ک ک بلکه گروههای مختلف کردی در شمال سوریه مستقر هستند می نویسد این دروغ شاخدار است چون پ ک ک از طریق شاخه های خود در سوریه همه احزاب و گروههای سیاسی کرد و مخالف خود را با زور بیرون کرده و تاکنون با سیاست خودمحوری رفتار کرده و می کند.

وی در ادامه می گوید این گروه مارکسیست-لنینیست است و برای تجزیه کشورهای منطقه تلاش می کند و این یعنی تلاش علیه ثبات و امنیت منطقه که با منافع کشورهای غربی نیز سازگار نیست. فقط پ ک ک در شمال سوریه حضور دارد و گروههای مختلف کردی نیز مخالف این تکروی پ ک ک هستند.

 

 

 

ملا بختیار از اعضای ارشد یکتی در اقلیم کردستان هم  نسبت به آینده مناطق کردنشین سوریه و تهدیدهای ترکیه علیه این منطقه هشدار داد و پ.ی.د. شاخه پ ک ک را عامل اصلی این شرایط معرفی نمود. عضو دفتر سیاسی یکتی با انتقاد از پ.ی.د. می گوید آمریکا از این گروه استفاده ابزاری کرد و در حالی که هر لحظه ممکن است نیروهای آمریکا خارج شوند باز هم بر ادامه روش خود تاکید می کند. اگر ارتش سوریه یا نیروهای دیگر حمله کنند یک تراژدی انسانی رخ خواهد داد اما پ.ی.د. هنوز هم بی تفاوت است. این نتیجه سیاست غلط پ.ی.د. است.

سابقه‌ی دشمنی و جنگ این گروه با احزاب اقلیم کوردستان هم دارای تاریخی طولانی است. اما آنچه این روزها این گروه را در تنگتا قرار داده اینکه تنها حزبی که طی سالیان گذشته بعضا در کنارش بوده و علیه دیگر احزاب مورد استفاده قرار گرفته و در مقابل هم امتیازات ناچیزی برای آن قایل شده، حالا به دشمن قسم خورده تبدیل شده و با ترکیه و پارتی دست در دست هم علیه پ‌ک‌ک فعالیت می‌کنند چراکه این مرحله از بازی کم کم روبه پایان و نتیجه‌گیری است و در این مرحله کارشان با پ‌ک‌ک تمام شده تا مرحله‌ی بعدی.

 

در ادامه روند اختلافات روزافزون گروههای کردی یکتی و پ ک ک به احتمال قوی وارد درگیری هاس مسلحانه شوند. یکتی که اخیر همانند پارتی با ترکیه هماهنگ شده پس از بستن مراکز وابسته به پ ک ک و دستگیری تعدادی از هواداران آن برای رهایی از این گروه که مایه بی ثباتی منطقه شده مراکز پ ک ک را لو داده و مشخصات آن را در اختیار ترکیه قرار می دهد.

منابع موثق به باس نیوز گفته اند یکتی با داده اطلاعات به ترکیه سبب شد تا حمله ترکیه به مقر پ ک ک در نزدیکی روستای سینموک خیلی دقیق صورت گیرد. این منبع می گوید چون روابط پ ک ک و یکتی قبلا خوب بود لذا استخبارات یکتی در مورد پ ک ک اطلاعات خوبی دارد. آراس حسو میرخان از اعضای پارتی می گوید یکتی عمدا پ ک ک را در مناطق خود مستقر کرد و اکنون با داشتن اطلاعات دقیق آن را هدف حملات ترکیه قرار می دهد.

 

یکیتی از زمان مام جلال دبیرکل این حزب تا قبل از فوتش هم همان سیاست خرگوش بدو و تازی بگیر را با پ‌ک‌ک بازی می‌کرد و بعضا هم خود یکیتی را هم می‌گرفت. اما در کل سیاست یکیتی بهره‌کشی و استفاده از آن علیه پارتی و ترکیه بود. در مقطع کنونی که یکیتی خواستار بکارگیری این گروه دارد، آنرا در میان منگنه قرار داده و دفاترش را در سلیمانیه پلمپ و اعضایش را دستگیر می‌کند و با سرویس اطلاعاتی ترکیه هم همکاری می‌کند علیه این گروه. این مرحله‌یی جدید از سیاست‌های یکیتی علیه این گروه است که شاید بدون ارتباط با سیاست‌ها و مواضع اخیر و هماهنگ آمریکا و ترکیه علیه پ‌ک‌ک هم نباشد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *