۹ فروردین ۱۴۰۳

پیامد ممنوعیت فعالیت مدنی و سیاسی پ ک ک در اروپا

  • ۲۱ اسفند ۱۳۹۵
  • ۳۲۸ بازدید
  • ۰

به گزارش سرویس بین المل انجمن بی تاوان : ناکامی های پ ک ک ۴۰ سال متوالی تداوم دارد. دستور جدید کشور آلمان مبنی بر ممنوعیت برافراشتن پرچم های های پ ک ک و سایر اقمار وابسته به حزب ، این گروه تروریستی را با چالشی عظیم مواجه کرده است . آلمان به عنوان کانون فعالیت های استراتژیک پ ک ک محسوب می شود…
مبارزه حزب اتحاد دمکراتیک (PYD) شاخه سوری پ ک ک با گروه تکفیری داعش در شمال سوریه در مقطع از تاریخ توانست توجه کشورهای اروپایی را جلب نماید، حتی برخی از کشورهای اروپایی در پی آن بوده اند تا پ ک ک را از لیست تروریستی خارج کنند ولی درگیرهای پ ک ک در شهرهای کردنشین ترکیه و سرکوب احزاب کُردی اقلیم کردستان عراق و سوریه ماهیت تروریستی پ ک ک را هویدا تر ساخت.
پ ک ک در ۴۰ سال مبارزات خود در تمامی عرصه های نظامی و سیاسی با شکست روبه رو شده است.
به حاشیه رانده شدن پ ک ک در تعاملات سیاسی ترکیه ،این گروه تروریستی را در مسیر ایزوله شدن قرار داده است.

پ ک ک با از دست دادن کرسی های نمایندگان و شهرداری ها گرفته تا از دست دادن رای کردها و مهم تر از همه نزدیک به یک سال است در کل مناطق کردنشین ترکیه قادر به برگزاری یک راهپیمایی ساده نبود. پ.ک.ک به این مهم احتیاج داشت که برای به فراموشی سپردن شکست هایش در ترکیه موقعیت دیگری را در اقلیم کردستان عراق بیافریند که نظرها به آن جلب شوند.
پ.ک.ک بیش از چهل سال است می خواهد با خلق یک داستان جدید داستانی دیگر را از یادها ببرد و هربار به دنبال شکستی جدید به عواطف واحساسات مردم پناه می برد اما این بار همچون داستان حفر خندق در شهرهای کردنشین ترکیه که نتیجه آن کشته شدن صدها جوان کرد و تخریب شهرها بود نخواهد توانست پیروز شود . کردهای ترکیه قبل از کردهای اقلیم از اهداف و کارهای پ.ک.ک مطلع شدند لذا پ.ک.ک را مجازات می کنند و تمامی خواسته هایش را رد می کنند و روز به روز از آن فاصله می گیرند.
‎پ.ک.ک علنا کردستان ترکیه را از دست داده و بقاء در کردستان سوریه هم به عمر داعش بستگی دارد ، هر وقت جنگ علیه داعش پایان پذیرد رنگ و وجود پ.ک.ک نیز کم رنگ تر می شود. همان گونه که در منبج با وجود کشته شدن ۸۰۰ جوان کرد پ ک ک شهر منبیج را دو دستی تحویل دولت سوریه داد و به همان منوال هم قامشلو و عامودا را نیز تحویل خواهد داد.
پ ک ک در ترکیه اهداف خود را به اهداف کمالیست ها گره زده و از همان سنگر و منظر ضد تغییر قانون اساسی ترکیه است ، قانونی که بیش از صد سال است که کردها را از کوچکترین حقوق محروم کرده است.
شنگال که صاحب هزاران داستان فاجعه آمیز است و در تمامی خانه هایش نشانه ی غم بزرگ دیده می شود؛ قبول نخواهد کرد که پ.ک.ک به منظور سرپوش گذاشتن به شکست هایش این شهر را قربانی یک جنگ برادرکشی کند و باردیگر عامل تخریب خانه و کاشانه ایزدی ها شود. شواهد و قرائن این موضوع را نشان می دهد همانگونه که کردهای ترکیه از پ.ک.ک رویگردان شده اند به همان شیوه نیز کردهای ایزدی شنگال را از فاجعه ایی بزرگتر از فاجعه حمله داعش به آنها حفظ خواهند کرد.

اکنون ممنوعیت فعالیت های مدنی و تبلیغی پ ک ک و سایر شاخه های تروریستی آن پیامدهای جبران ناپذیری زا برای پ ک ک خواهد داشت. تا به امروز کوچکترین تبعیض و یا حملات دولت ترکیه علیه پ ک ک و کردها بلافاصله در کشورهای اروپایی بازتاب داده می شد ولی از این بعد هیچ فعال مدنی و یا سیاسی نخواهد توانست سرکوب دولت ترکیه را محکوم سازد .

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *