۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • همه ی احزاب می توانند در اداره ی خودگردانی ها مشارکت کنند/ کوبانی سقوط نمی کند

همه ی احزاب می توانند در اداره ی خودگردانی ها مشارکت کنند/ کوبانی سقوط نمی کند

  • ۲۹ مهر ۱۳۹۳
  • ۲۹۱ بازدید
  • ۰

عبدالسلام احمد اعلام کرد ایجاد کریدور انتقال نیرو و مهمات از جزیره به کوبانی مستلزم تامین سلاح های سنگین و پیشرفته است.

انجمن بی تاوان آذربایجان غربی به نقل از کردپرس ،عبدالسلام احمد رئیس مجلس خلق در شمال سوریه است. مجلس خلق در واقع چتری فراگیر از همه ی نهادهای اقماری پ.ک.ک در شمال سوریه است که قدرت سیاسی و اجرایی در مناطق کردنشین شمال سوریه را در دست دارد. اگر بخواهیم سه سیاست مدار اصلی کُرد سوری وابسته به پ.ک.ک در شمال سوریه را معرفی کنیم؛ باید از صالح مسلم رهبر حزب اتحاد دموکراتیک (PYD)، عبدالسلام احمد رئیس مجلس خلق و آلدار خلیل رئیس جنبش دموکراتیک (TEVDEM) نام ببریم. در شرایطی که صالح مسلم و آلدار خلیل به منظور مذاکره با احزاب کُرد سوری نزدیک به بارزانی به شهر دهوک در اقلیم کردستان عراق سفر کرده اند، عبدالسلام احمد در منطقه ی کردنشین جزیره در شمال سوریه حضور دارد و در شهرهای حسکه، قامیشلو و عامودا بر روند کار نهادهای خودگردانی جزیره نظارت می کند. عبدالسلام در حسکه و در یک گفتگوی تلفنی به سوالات کردپرس پاسخ داد.

کردپرس: لطفا در آغاز این مصاحبه بفرمایید تا چه اندازه به وحدت احزاب کُرد سوری امیدوار هستید و آیا مذاکرات دهوک می تواند بر روند فعالیت های سه خودگردانی جزیره، کوبانی و عفرین تاثیر بگذارد؟
عبدالسلام احمد: ما امیدوار هستیم هر چه زودتر، متناسب با تحولاتی که در شرایط عینی و واقعی شمال سوریه روی داده، شاهد تغییراتی در معادلات سیاسی مان باشیم و همه در کنار هم فعالیت کنیم. غیر از مساله ی ضرورت سازماندهی واحد نیروهای نظامی و دفاعی مان، در سایر مسائل، درهای ما برای هر گونه حرکت جمعی و گروهی باز است و می توانیم با دیگر احزاب به توافق دست پیدا کنیم.
واقعیت این است که بر روی زمین و در شرایط عینی، تحولات مهمی روی داده و خودگردانی های ما تبدیل به امر واقع شده اند و همه ی احزاب می توانند در اداره ی این خودگردانی ها شریک و سهیم شوند و اگر ایراد و اشکالی هم وجود دارد، همه با هم تلاش کنیم این نواقص را رفع کنیم. ما معتقدیم واحدهای دفاع از خلق (YPG) در حال حاضر یک گروه نظامی منسجم، حرفه ای و شناخته شده است و کسی نمی تواند منکر اهمیت فعالیت های این گروه باشد. ما باید دارای یک اراده ی ملی و میهنی باشیم و همه ی احزاب این واقعیت را قبول کنند که در این منطقه تلاش هایی صورت گرفته است و شورای میهنی کردهای سوریه (احزاب نزدیک به بارزانی) هم لازم است به خانه ی خود باز گردند و در آبادانی و توسعه ی این منطقه ما را یاری دهند. مانعی برای مشارکت آنان وجود ندارد و همه می توانند در منطقه کار کنند.

کردپرس: ایا حملات گسترده ای که از سوی داعش به کوبانی صورت گرفته، موجب آن شده که گونه ای از همدلی بین شما و شورای میهنی به وجود بیاید؟ آیا این تهدیدات می تواند زمینه ساز وحدت احزاب کُرد سوری باشد و اختلافات داخلی بین شما خاتمه پیدا کند؟
عبدالسلام احمد: همه ی ما امیدوار هستیم که نتایج نشست دهوک، مثبت و سازنده باشد و در عین حال همه ی ما لحظه به لحظه پیگیر اوضاع کوبانی هستیم و امیدواریم هر چه زودتر مشکلات ما خاتمه پیدا کنند. این نشست اهمیت ویژه ای دارد و مردم انتظار دارند در این شرایط حساس همه ی ما در کنار هم قرار بگیریم.

کردپرس: لطفا برای ما در مورد منطقه ی جزیره صحبت کنید. در شرایطی که کوبانی مورد حمله قرار گرفته و اغلب مردم ناچار به ترک شهر و روستاهای خود شده اند، در منطقه ی جزیره و به ویژه در قامیشلو و عامودا، مردم در چه شرایطی به سر می برند؟
عبدالسلام احمد: شرایط کلی ما از سال گذشته بهتر است. خودگردانی هم توانسته فعالیت های خود را به درستی سازماندهی کند. علاوه بر شهرها و روستاهای کردنشین و چندین روستای عرب نشین منطقه، بخش مهمی از حسکه نیز در کنترل واحدهای دفاع از خلق است و دوستان ما در خودگردانی جزیره در ادارات و واحدها و وزارتخانه های مختلف، اقدامات خود را به درستی انجام می دهند. از نظر معیشتی نیز وضعیت بهتری حاکم است چرا که پاسخ های تندی به تهدیدات داعش داده شده است. از نظر تامین آب، برق و مواد غذایی مشکلات چندانی وجود ندارد و به هر حال ما در شرایط جنگی هستیم و اگر محدودیت هایی هم وجود داشته باشد، مردم مدارا می کنند.

کردپرس: منطقه ی جزیره در حوزه ی کشاورزی و به ویژه در کشت گندم و حبوبات دارای استعدادها و ظرفیت های برجسته ای است آیا کشاورزی در این منطقه هنوز هم رونق دارد؟
عبدالسلام احمد: بله. ما برای تامین بذر گندم مورد نیاز کشاورزانمان اقدام کردیم و خوشبختانه توانستیم نیاز آنها را به خوبی تامین کنیم. برداشت گندم در جزیره خوب بود و سیلوهای ما پر شده اند اما در حوزه ی تامین سموم کشاورزی مشکلاتی داریم و ناچار شده ایم سموم را با قیمت های بالا تهیه کنیم و از این لحاظ تا حدودی دچار مشکل شده ایم.

کردپرس: آیا شما کالاهای مورد نیاز خود را به راحتی از گذرگاه سمالکا در مرز اقلیم کردستان عراق تامین می کنید؟
عبدالسلام احمد: ما با جناب رهبر بارزانی دیدار کردیم و مشکلاتی وجود داشت که رفع شده و رفته رفته این گذرگاه به شکل بهتر و سازنده تری مورد استفاده قرار می گیرد و امیدواریم در آینده ای نزدیک شاهد رونق تجاری و اقتصادی منطقه باشیم.

کردپرس: آیا داعش در حال حاضر در جزیره حضور دارد؟ آنان قبلا در سرکانی حضور ملموسی داشتند آیا هنوز هم در حومه ی سرکانی حضور دارند؟
عبدالسلام احمد: خیر. مدافعین ما توانسته اند آنان را ۳۵ کیلومتر از سرکانی دور کنند. در حسکه نیز در ۳۰ کیلومتری شهر و در نزدیک کوهستان عبدالعزیز حضور دارند و حضور اصلی آنان در شداد است و جزعه نیز در حال حاضر در دست ماست و متاسفانه جزعه به تمامی خراب شده است و تل براک نیز همچنان در دست نیروهای ماست و در کل می توان گفت داعش در منطقه ی ما حضور ضعیفی دارد.

کردپرس: ایا نیروهای نظامی و امنیتی وابسته به بشار اسد در حسکه حضور دارند؟
عبدالسلام احمد: در برخی جاهای حسکه و به ویژه در مربع امنیتی حضور دارند. وقتی که داعش به حسکه حمله کرد نیروهای اسد نتوانستند دفاع کنند و مدافعین ما با داعشی ها درگیر شدند. دفتر استانداری، چند نقطه ی کنترل و مربع امنیتی در حسکه در دست نیروهای رژیم است و در قامیشلو هم حضور ناچیزی دارند اما دیگر شهرها و روستاهای کردنشین جزیره به تمامی تحت کنترل نیروهای ماست و از نظر تامین امنیت مشکلی وجود ندارد.

کردپرس: ظاهرا برای انتقال نیرو و مهمات از جزیره به کوبانی مشکلاتی وجود دارد و اغلب مسیرهای مواصلاتی در دست داعش است. آیا ایجاد یک کریدور امن از جزیره به سوی کوبانی در دستور کار نیروهای شما قرار گرفته است؟
عبدالسلام احمد: بله. اگر به نقشه ی منطقه نگاه کنید. از سرکانی تا کوبانی ۱۵۰ کیلومتر فاصله داریم و از آن جا نیز تا قامیشلو نیز فاصله ی جدی وجود دارد و لازم است از موانعی همچون تل ابیض گذر کنیم و یک مسافت حساس ۱۲۰ کیلومتری را طی کنیم تا به کوبانی برسیم. در حال حاضر سلاح سنگین در دست نداریم و ایجاد این کریدور نیز دشواری هایی دارد و برای حرکت به سوی کوبانی باید سلاح سنگین در اختیار داشته باشیم. اما به هر حال نیروهای ما در حال تلاش هستند و امیدواریم به زودی به نتیجه برسیم.

کردپرس: آیا از تحولات کوبانی اطلاعات مداوم و لحظه به لحظه دارید؟
عبدالسلام احمد: بله از این لحاظ مشکلی نداریم و به طور دقیق در جریان تغییرات هستیم. تمام شواهد نشان می دهد که مقاومت بی نظیر مدافعین ما توانسته پاسخ کوبنده ای به داعش بدهد و به نظر ما کوبانی سقوط نمی کند و داعشی ها از این شهر بیرون رانده خواهند شد. یک ماه از هجوم گسترده ی تروریست های داعش به کوبانی سپری شده و مقاومت هنوز هم ادامه دارد و این در حالی است که این گروه تروریست و خشونت طلب توانست ظرف چند ساعت شهر بزرگی همچون موصل را تسخیر کند. شرایط جغرافیایی کوبانی ویژه است و واقعا طی یک ماه اخیر حملات سنگینی علیه این منطقه صورت گرفت.

کردپرس: اگر داعش بخواهد پس از رانده شدن از کوبانی یا پس از تسخیر احتمالی کوبانی حمله ی گسترده ای علیه جزیره صورت دهد، برای مقابله با چنین حمله ای چه تدابیری دارید؟
عبدالسلام احمد: ما در شرایط دفاعی مناسبی هستیم و از این بابت هراسی نداریم. چنین نیست که آنان جزیره را تماما رها کرده باشند. خیر. آنان هر روز در اندیشه ی حمله به این منطقه هستند اما مدافعین ما، فی الفور با تمام قدرت به حملاتشان پاسخ می دهند. داعشی ها تصور می کردند در حسکه و قامیشلو پایگاه اجتماعی دارند. اما واقعا در میان کردها و اعراب منطقه جایگاهی ندارند و آرایش نظامی و دفاعی نیروهای ما به گونه ای است که در صورت هجوم گسترده ی داعش به جزیره، به تندی به آنان پاسخ خواهیم داد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین