۳۰ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • نیچروان بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان عراق: پ.ک.ک و گروه های مخالف ایران مسئول نا امنی در مرزها و قربانی شدن شهروندان هستند

نیچروان بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان عراق: پ.ک.ک و گروه های مخالف ایران مسئول نا امنی در مرزها و قربانی شدن شهروندان هستند

  • ۱۴ تیر ۱۳۹۷
  • ۴۳۶ بازدید
  • ۰

نخست وزیر اقلیم کردستان عراق، گروه های مسلح مخالف ایران در اقلیم کردستان و پ.ک.ک را مسئول وضعیت موجود در مرزهای اقلیم کردستان با همسایگان و قربانی شدن شهروندان دانست.

به گزارش انجمن بی تاوان نیچروان بارزانی در کنفرانس خبری ظهر امروز (چهار شنبه ۱۳ تیر ماه) که پس از برگزاری نشست هیئت وزیران اقلیم کردستان برگزار شد، در پاسخ به سوال خبرنگاران، به شدت از پ.ک.ک و گروه های مخالف ایران که در خاک اقلیم کردستان مستقر هستند انتقاد کرد.

بارزانی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص قربانی شدن شهروندان ساکن در مناطق مرزی اقلیم کردستان با ترکیه و زیان رسیدن به این مناطق در نتیجه بمباران و توپباران ارتش ترکیه، گفت: ما با یک واقعیت روبرو هستیم و و آن هم این است که دلیل انجام عملیات های نظامی ترکیه در خاک اقلیم کردستان، حضور پ.ک.ک در این اقلیم است و این حزب، مناطقی از اقلیم کردستان را اشغال نموده‌ و نیروهای آن با عبور از مرز در‌ خاک ترکیه دست به عملیات نظامی می زنند و بار دیگر به مواضع خود در اقلیم کردستان باز می گردند.

نخست وزیر اقلیم کردستان، تصریح کرد: ما مخالف انجام هر اقدام خصمانه ای از سوی هر یک از گروه های مخالف جمهوری اسلامی ایران علیه این کشور و پ.ک.ک علیه ترکیه هستیم و از آن ها درخواست کرده ایم به این حملات علیه همسایگان اقلیم کردستان پایان دهند. پ.ک.ک و گروه های مخالف جمهوری اسلامی ایران، مسئول رویدادها و نا امنی ها در مناطق مرزی و خسارت وارد آمدن به شهروندان هستند.

وی در بخش دیگری از این کنفرانس خبری، اعلام کرد: در نشست امروز هیئت وزیران اقلیم کردستان گزارش شرکت دیلویت در خصوص شفافیت در حوزه نفت و گاز اقلیم کردستان ارائه شد و طی روزهای آینده جزئیات این گزارش برای عموم اعلام خواهد شد و مردم حق دارند از جزئیات فروش نفت و درآمدهای آن اطلاع یابند.

نخست وزیر اقلیم کردستان ضمن اشاره به این که ۳۰ سپتامبر ۲۰۱۸ انتخابات پارلمانی کردستان برگزار خواهد شد و بر برگزاری این انتخابات در موعد مقرر اصرار دارد، گزارش ها مبنی بر درخواست اتحادیه میهنی برای تعویق انتخابات را تکذیب کرد و گفت: تاکنون هیچ یک از احزاب، درخواستی مبنی بر تعویق انتخابات ارائه نداده اند.

نیچروان بارزانی از آغاز بازشماری دستی آرا انتخابات پارلمانی عراق در سراسر این کشور استقبال کرد و گفت: برای رفع نگرانی های احزاب ناراضی به نتایج انتخابات از بازشماری دستی آرا پشتیبانی کرده ایم و به دنبال رفع نگرانی های احزاب ناراضی هستیم.

وی در خصوص مذاکرات صورت گرفته میان احزاب کردستانی برای حضور در دولت جدید عراق گفت: نشست های حزب دمکرات و اتحادیه میهنی برای مشارکت در دولت عراق ادامه دارد و بر موضع مشترک کردها در بغداد تاکید داریم و باید تمامی احزاب کردستانی در بغداد به صورت متحد از حقوق کردها دفاع کنند.

بارزانی درباره ائتلاف ها برای تشکیل دولت جدید عراق و برنامه کردها برای شرکت در این ائتلاف ها گفت: پس از نهایی شدن نتایج، فرصت مناسب تری برای ائتلاف با طرف های عراقی پیش خواهد آمد. ما نیز با اتحادیه میهنی در حال مذاکره هستیم و می خواهیم دیگر احزاب کردستانی نیز با ما در یک ائتلاف حضور داشته باشند.

نخست وزیر اقلیم کردستان در خصوص گفتگوی تلفنی با رئیس جمهور ترکیه، گفت: گفتگوی تلفنی با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به منظور تبریک پیروزی وی و حزب عدالت و توسعه در انتخابات بود و در این گفتگو بر تحکیم روابط فی مابین تاکید کردیم.

نیچروان بارزانی اعلام کرد: مرحله جدیدی از روابط اقلیم کردستان عراق و ترکیه آغاز شده است و امیدوارم در آینده نزدیک و در فرصت مناسبی به آنکارا سفر کنم.

در خصوص وضعیت امنیتی مناطق مورد مناقشه عراق، نیچروان بارزانی، گفت: اقلیم کردستان از وضعیت امنیتی کنونی و افزایش تحرکات داعش در برخی مناطق نگران است. اقلیم کردستان برای تامین امنیت و ثبات در تمامی مناطق و در صورت درخواست رسمی، حاضر به همکاری با بغداد است.

بارزانی در همین رابطه خاطرنشان ساخت: وضعیت امنیتی در مناطق دیگر عراق بر امنیت اقلیم کردستان تاثیرگذار و برخلاف این نیز صادق است. ما دشمن مشترکی به نام داعش داریم و آماده همکاری همه جانبه با بغداد برای تامین امنیت در هر منطقه ای هستیم و این را نیز به ائتلاف بین المللی اعلام کرده ایم.

نخست وزیر اقلیم کردستان درباره گزارش ها مبنی بر انجام دادن مذاکرات میان اربیل و بغداد برای تامین امنیت کرکوک، گفت: تاکنون برای تامین امنیت کرکوک و دیگر مناطق، هیچ مذاکره رسمی میان اقلیم کردستان و دولت عراق انجام نشده است. ما نگران وضعیت موجود هستیم و اگر درخواستی مطرح شود ما نیز برای مذاکره در این باره آمادگی داریم.

وی در ارتباط با انفجارهای صورت گرفته در انبارهای سلاح و مهمات در سه استان اقلیم کردستان، گفت: در ارتباط با انفجار انبارهای سلاح و مهمات با وزارت پیشمرگ در حال رایزنی هستیم و و باید منتظر نتایج تحقیقات کمیته تشکیل شده در این باره باشیم.

نخست وزیر اقلیم کردستان در خصوص صادارت نفت کرکوک از سوی بغداد، گفت: در دیدارهای پیشین با نخست وزیر عراق آمادگی کامل اقلیم کردستان برای صادر کردن نفت کرکوک به خارج از کشور از طریق خط لوله نفت اقلیم کردستان و تحت نظارت شرکت ملی نفت عراق (سومو) را اعلام کرده ام و جای سوال است که چرا بغداد در این زمینه منفعلانه عمل می کند و پاسخی به ما نداده است.

بارزانی در رابطه با بازگشایی راه های مواصلاتی میان اقلیم کردستان با استان های عراق، گفت: اقلیم کردستان تمامی اقدامات لازم در این زمینه را انجام داده و آن چه که باقی مانده بر عهده دولت مرکزی است.

وی در خصوص پرداخت حقوق کارمندان اقلیم کردستان گفت: باید هر ماه به صورت منظم حقوق کارمندان و مستمری بگیران در اقلیم کردستان پرداخت شود.

نخست وزیر اقلیم کردستان در پایان و در پاسخ به این سوال که طرفدار کدام یک از تیم های شرکت کننده در جام جهانی است، ضمن تشبیه نتایج بازی های جام جهانی روسیه به نتایج انتخابات عراق، این نتایج را غافلگیر کننده خواند و اعلام کرد که باید منتظر بازی های آینده بود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *