۹ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • نگاهی مختصر به گروهک پژاک در ۶ ماه از سال ۱۳۹۱

نگاهی مختصر به گروهک پژاک در ۶ ماه از سال ۱۳۹۱

  • ۱ مهر ۱۳۹۱
  • ۲۳۳ بازدید
  • ۰

فرقه تروریستی پژاک در سال ۱۳۸۲ برای رهای ملت کرد به عنوان شاخه ی از پ.ک.ک در ایران عملیات تروریستی و مسلحانه خود را آغاز کرد، این گروهک بنا به حمایت کشورهای غربی و آمریکا و پ.ک.ک توانست در مدت زمان اندکی بر تعداد افراد خود افزوده و کام مختصری در پیشبرد اهداف تروریستی بردارد. اما درسال ۱۳۹۰ این گروهک پس از شکست سنگین از سپاه ایران ۱۸۰ درجه تغییر رویه داد ود سال ۱۳۹۱ کاملاً احساس می شود که این فرقه در آستانه فرو پاشی می باشد. نگاهی مختصر به وضعیت گروهک تروریستی پژاک در ۶ ماه از سال ۱۳۹۱ بر تحقق این موضوع می افزاید.

 ۱) عضو یابی

پژاک در سالهای اولیه توانست تعدادی زیادی از جوانان و نوجوان کرد را به عضویت در آورد و لی رفته رفته با افشاء ماهیت کرد ستیزی گروهک ، اهالی کردستان با اطلاع و آگاهی از پیوستن به فرقه دوری کرده ودر سال ۱۳۹۱ این امر تحقق یافته و هیچ دختر و پسری به عضویت این گروهک در نیامدند.

 ۲) تسلیمی ها

سال ۱۳۹۱ بیشترین آمار تسلیمی ها از گروهک بود بطوری که در سال های گذشته هیچ یک از اعضای گروهک به علت ترس جرات تسلیم شدن را نداشتند.

 ۳) کاهش جنایت های تروریستی و تخریب مراکز تولیدی

پژاک با ترور شخصیت های دولتی و مذهبی و حمله به پاسگاه های انتظامی ونظامی و تخریب مراکز تولیدی و صنعتی توانسته بود قدرت خود را اعلام کند و براین اساس در مناطق مرزی کشور به راحتی جولان می داد، اما از سال ۱۳۹۱ دیگر شاهد چنین حرکات تروریستی و تخریبی از سوی پژاک نمی باشیم .

 ۴) مقابله و برخورد کردها با پژاک

در سال های گذشته هیچ کسی جرات مقابله و حتی انتقاد از گروهک را نداشت و پژاک با استفاده از این موقعیت به راحتی از روستاهای مناطق مرزی باج گیری واخاذی می کرد ولی در سال ۱۳۹۱ مردم از باج دادن به اعضای گروهک امتناء می کردند و پژاک هم کاری جز تحدید نداشت ، همچنین ۴۰ نفر از روستاییان مریوان برای برگرداندن ۲ نفر از فریب خوردگان در مقابل مسیر تردد پژاک اجتماع کرده بودند به راحتی و بدون هیچ واهمه ی به سران و کشته های گروهک در مقابل اعضای آن فحاشی می کرد و این نشان از ضعف پژاک می باشد.

 ۵) شدت یافتن بیماری حاجی احمدی

عبدالرحمان حاجی احمدی که مبتلا به بیماری تنفسی بوده سال ۱۳۹۱ بیماری وی شدت یافته بطوری که مدتی در بیمارستان بستری می شود واین بیماری سبب شده که حاجی احمدی در گوشه از خانه به مردی متحرک تبدیل شود و منجر به بروز اختلافات شدید میان اعضاء شود.

 ۶) اتحاد حزب کومله و دمکرات

متحد شدن احزاب کومله و دمکرات دسیسه ای برعلیه پژاک شد چرا که این احزاب همیشه از پژاک بعنوان گروهک غیر ایرانی و ضد کرد یاد می کنند وبار ها مخالفت خود را با پژاک اعلام کرده بودند، و با این هم پیمانی پژاک احساس خطر کرده وبه ناچار ریوار آبدانان بابیانه به عنوان شفا سازی هم پیمانی کومله و دمکرات دست به دامن آمریکا شد ودر سال ۱۳۹۱ این بزرگترین تهدید از سوی احزاب برعلیه پژاک بود.

 ۷) درگیرهای گروهک پ.ک.ک و ترکیه

پ.ک.ک که به عنوان مادر پژاک محسوب می شود و لی به علت درگیری ها و جنگ شدید با دولت ترکیه منجر به بی توچهی پ.ک.ک نسبت به پژاک شده است و از هیچ لحاظی پژاک را ساپورت نمی کند ، اما برعکس گروهک تروریستی پژاک در جهت حمایت از مادر خود یعنی پ.ک.ک نیرو های خود را به حمایت از آن می فرستد، و این رفتار پژاک باعث نارضایتی کردها و همچنین اعضای آن می شود . درگیری های پ.ک.ک در سال ۱۳۹۱ تبدیل به مشکلی برای پژاک شده است اولاً اینکه با کشتن شدن اعضای خود در خاک ترکیه معلوم شد که پژاک برای رهایی کردها ی ایران نمی جنگد دوماً سبب بروز اختلاف میان سران و اعضاء مبنی بر اعزام گریلا ها به ترکیه و حمایت از پ.ک.ک بوجود آمده است.

 ۸) برگزاری اجلاس سران در ایران

برگزاری اجلاس سران غیر متحدها فرصتی شد که جهان نسبت به جنایت های تروریستی برعلیه ایران بیشتر آشنا شوند و بر همین راستا کشورهای غربی بویژه امریکا که از حامیان اصلی گروهک های تروریستی در ایران بودند سیاست های خود را تغییر داده و حمایت های خود را کم رنگ تر کرده اند، و اجلاس سال ۱۳۹۱ تهران شکستی دیگر بر سیاسیت های تروریستی پژاک شد.

 ۹) قرار گرفتن پ.ک.ک و زیر شاخه هایش در لیست ترور یست ها

نیکولا راکسون، دادستان کل استرالیا با انتشار بیانیه‌ا‌‌ی، پ‌‌ک‌ک (حزب کارگران کردستان ترکیه) و تمامی فرقه و زیرشاخه‌هایش را باردیگر در لیست ترور قرارداد و علت این کار را، پایان دادن به آتش بس در سال ۲۰۱۱ توسط این فرقه و اعمال و انجام خشونت در ترکیه به منظور استقلال کرُدهای این کشور اعلام کرده است و این سبب بی اعتبار پ.ک.ک و پژاک در جوامع جهانی شده است.

۱۰) خارج شدن نام پژاک از رسانه های جمعی جهان

سالها پیش خبرهای مربوط به پژاک تیتر اول روزنامه ها و عناوین مهم خبری جهان به شمار می رفت ولی در سال ۱۳۹۱ هیچ نام ونشانی از این گروهک باقی نمانده مثل اینکه اصلاً گروهکی با اسم پژاک وجود خارجی نداشته .

 ۱۱) وضعیت نامعلوم اوجالان

شرایط نامعلوم رهبر پ.ک.ک و پژاک سبب تضعیف روحیه و بی انگیزه شدن اعضاء گروهک شده و روحیه جنگ طلبی از میان رفته و تصمیم بر جدایی از گروهک را گرفتند.

بنابراین همه این دلایل نشان از فرو پاشی این فرقه کرد ستیز خبر می دهد و حال معلوم نیست که با آغاز فصل سرما این گروهک در میان دره ها و کوهها به خواب زمستانی فر می رود می تواند از خواب بیدار شود یا نه ؟!

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *