۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • لیلا مزبودی : پ.ک.ک یک بازیچه محلی برای پیشبرد اهداف آمریکا در خاورمیانه است

لیلا مزبودی : پ.ک.ک یک بازیچه محلی برای پیشبرد اهداف آمریکا در خاورمیانه است

  • ۲۲ آذر ۱۳۹۷
  • ۳۳۰ بازدید
  • ۰

به گزارش انجمن بی تاوان، لیلا مزبودی روزنامه نگار مشهور و مدیر بخش اروپایی شبکه المنار لبنان در مصاحبه با کورد هوال در رابطه با رفتارهای دوگانه آمریکا در قبال کردها -حمایت مالی وتسلیحاتی پ.ک.ک در سوریه از یک سو و تعیین جایزه برای دستگیری سران آن در عراق از سوی دیگر- گفت: روابط آمریکا با کردهای منطقه نه فقط کردهای سوریه رابطه ای جدید نیست. به عنوان مثال روابط آنها با کردهای عراق آنقدر خوب بوده که راه را برای وضعیت کنونی آنها باز کردند و این در مراحل مختلف صورت گرفت. این روابط همیشه به صورتی تنظیم شده که در راستای منافع آمریکا باشد و البته در این بین نیز به کردها امتیازاتی داده اند. این را در جنگ خلیج فارس در سال ۱۹۹۱ نیز دیدیم. کمک آمریکا سبب شد در خاک عراق به نوعی وضعیت خودخوانده برسند و سرانجام به اقلیم کردستان منجر شد. در سال های اخیز نیز از آنها استفاده ابزاری کرد و در جنگ علیه داعش آنها را به جلو انداخت و در عین حال به آنها قول استقلال داد که البته هدفش واقعا اجرای این قول نبود.

 

مزبودی در ادامه تصریح کرد؛ کردها به یکی از عوامل بی ثبات سازی عراق تبدیل شده اند و همین برنامه را آمریکا برای آینده سوریه در نظر دارد یعنی می خواهد ضمن استفاده ابزاری از آنها در آینده این کردها را نیز به خود وابسته نماید و از آنها برای بی ثبات نمودن سوریه و پیشبرد اهداف خود استفاده نماید. آمریکا به بهانه بحران سوریه که خود غربی ها ساختند در سوریه دخالت کرد و بعد از آن نیز خودش داعش را به میدان آورد و از طرفی نیز کردها را به بهانه مبارزه با داعش به خود جذب و وابسته نمود. یعنی باید بگویم آمریکا در سوریه نیازمند یک عامل و بازیچه محلی برای اجرای سیاست خود است و این وظیفه را نیز به کردهای سوریه محول می کند. کردها تصور می کنند می توانند از از این روند برای رسیدن به استقلال بهره مند شوند اما تصوری غلط است. یعنی می خواهند بر موج حوادث و به نفع خود سوار شوند اما قدرت آن را ندارند. اگر دقت کنیم حتی در روند سیاسی مورد نظر مخالفان سوریه نیز موفق نشدند قرار بگیرند.

 

وی در رابطه با استفاده ابزاری آمریکا از کردها در شمال سوریه به ویژه پ.ک.ک اظهار داشت که آمریکا و غرب از کردهای سوریه همانند کردهای عراق به عنوان اقلیت استفاده ابزاری می کند تا سیاست خود را به پیش ببرد. این روابط بر اساس منافع استراتژیک و ائتلاف به معنای واقعی نیست بلکه رابطه ای بیشتر یک طرفه است. چون اینها نیرویی محلی هستند و آمریکا در مناطق دیگر با اعراب سنی نیز رابطه دارد لذا کردها عامل تعیین کننده در بازی سوریه نیستند. همچنین این گروه های کردی در شمال سوریه در ترس به سر می برند و برای همین نیز به آمریکا وابسته اند چون در صورت عدم حمایت آمریکا خیلی سریع از بین خواهند رفت. بایستی بگویم این گروه ها در بین مردم محبوبیت و مشروعیت ندارند و هر لحظه با خطر حملات ترکیه مواجه هستند. تاکید می کنم پ.ک.ک مورد استفاده ابزاری قرار می گیرد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین