۳۰ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • عقب نشینی کامل پ ک ک از شهر شنگال عراق

عقب نشینی کامل پ ک ک از شهر شنگال عراق

  • ۱۴ فروردین ۱۳۹۷
  • ۳۴۷ بازدید
  • ۰

فرماندار شنگال از توابع استان نینوا در شمال عراق، خروج کامل نیروهای مسلح حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) از این شهر و کنترل کامل منطقه از سوی ارتش و دیگر نیروهای نظامی و امنیتی عراق را اعلام کرد.

به گزارش انجمن بی تاوان به نقل از شبکه تلویزیونی کردستان ۲۴ به نقل از روسیا الیوم گزارش داد، فهد حامد، فرماندار شهر شنگال در خصوص وضعیت این شهر گفت: هیچ یک از نیروهای حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) در شنگال باقی نمانده و این حزب به طور کامل از منطقه خارج شده است و هم اکنون نیز نیروهای ارتش، پلیس و حشد الشعبی در منطقه مستقر شده و تا مرزهای سوریه فقط نیروهای نظامی عراق حضور دارند.

بنا به گزارش ها، روز یکشنبه (۱۲ فروردین ) طی مراسمی رسمی ، نیروهای پ.ک.ک به طور کامل از شنگال خارج شدند.

طی هفته های اخیر، رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد که در ادامه آن چه که وی پاکسازی کامل منطقه از ترور خواند ، پس از کنترل عفرین، نیروهای نظامی این کشور برای مقابله با تهدید پ.ک.ک، اقدام به لشکر کشی به شنگال و قندیل در شمال عراق خواهد کرد.

اردوغان ۵ فروردین ۹۶ و در ششمین کنگره حزب عدالت و توسعه در استان ترابزون ترکیهو آغاز حمله به شنگال را اعلام کرد.

وی گفت: ما وارد شنگال خواهیم شد. اکنون در آنجا عملیات ها آغاز شده است. در داخل و خارج از کشور مبارزه با تروریسم را ادامه خواهیم داد.

در پی این تهدیدها پ.ک.ک با صدور بیانیه ای اعلام کرد که پس از تامین امنیت از سوی نیروهای عراقی در شنگال و اطمینان خاطر از تامین جان و مال ایزدی ها، این حزب نیروهای خود را از شنگال خارج خواهد کرد.

از سوی دیگر، جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا تاکید کرده بود که پ.ک.ک از نظر آمریکا یک سازمان تروریستی است و این گروه باید از شنگال خارج شود، تهدید علیه نیروهای پ.ک.ک در شنگال و به طور کلی در شمال عراق وجود دارد.

در ارتباط با خروج پ.ک.ک از شنگال، یک منبع نظامی عراقی در گفت و گو با خبرگزاری الغد پرس اعلام کرده بود که نیروهای کُرد ایزدی موسوم به یگان های مدافع شنگال (YBS) مقرهای حزب کارگران کردستان (PKK) در این شهرستان مرزی واقع در شمال غرب استان نینوا را تحویل می گیرند.

به گفته منبع مذکور، “پ ک ک” برای تحویل مقرهای خود در داخل شنگال و منطقه کوهستانی و سایر مناطق حومه آن به نیروهای “ی ب ش” به عنوان شاخه خود در این منطقه، با ارتش عراق توافق کرده است.

طی چند روز اخیر نیز، قاسم ششو از فرماندهان ایزدی پیشمرگ در گفتگو با خبرگزاری آناتولی ترکیه گفته بود: چندین گروه وابسته به پ.ک.ک در شنگال باقی مانده اند و از منطقه خارج نشده اند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *