۹ فروردین ۱۴۰۳

شکست هیلاری کلینتون و پایان رویاهای پ.ک.ک

  • ۲۰ آبان ۱۳۹۵
  • ۴۰۳ بازدید
  • ۰

سرویس بین المل انجمن بی تاوان آذربایجان غربی :سرانجام انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برگزار شد و بر خلاف بسیاری از نظرسنجی ها و پیش بینی ها ، نام دونالد ترامپ نامزد جمهوری خواه به عنوان برنده انتخابات و چهل و پنجمن رئیس جمهور ایالات متحده از صندوق ها بیرون آمد.
دونالد ترامپ در حالی پا به کاخ سفید خواهد گذاشت که خاورمیانه یکی از بحرانی ترین دوران خود را سپری می کند و نکته اینجاست که واشنگتن در بحران آفرینی در این منطقه حساس جهان نقش اصلی را داشته است. یکی از بحران های خاورمیانه بحران سوریه است. کاخ سفید تحت هدایت باراک اوبامای دمکرات از همان آغاز بحران سوریه و برای استفاده ابزارگونه در جهت اهداف خود نگاه ویژه ای به شاخه پ.ک.ک در سوریه داشت.
دولت باراک اوباما در پوشش مبارزه با داعش طی سالهای اخیر کمک های تسلیحاتی فراوانی را به پ.ک.ک تقدیم کرد، موضوعی که خشم دولت ترکیه را در پی داشت. ترکیه معتقد است نباید به نام مبارزه با داعش، سلاح و تجهیزات نظامی در اختیار شاخه پ.ک.ک در سوریه که خود یک گروه تروریستی است، قرار گیرد. ضمن اینکه رسانه های ترکیه دولت آمریکا را به رفتار فریبکارانه متهم می کنند که از یک سو پ.ک.ک را در فهرست سازمان های تروریستی واشنگتن قرار داده است و از سوی دیگر تسلیحات و تجهیزات نظامی در اختیار این گروه قرار می دهد.
دونالد ترامپ در مبارزات انتخاباتی خود بارها سیاست دمکرات های کاخ سفید درباره سوریه را زیر سئوال برد. دونالد ترامپ تاکید داشت که طرح های سیاست خارجی هیلاری کلینتون در سوریه باعث جنگ جهانی سوم خواهد شد. دونالد ترامپ با ایفای نقش به خرده بازیگرانی مثل پ.ک.ک در بحران سوریه به شدت مخالف و بر این باور است که باید به جای تلاش برای قانع کردن بشار اسد به منظور کناره گیری از قدرت بر شکست گروه داعش با کمک قدرتهایی همچون روسیه تمرکز کرد.
دونالد ترامپ در سخنرانی های خود در مبارزات انتخاباتی نشان داد به رویکردهای پراگماتیک درباره سیاست خارجی تمایل دارد و حاضر به دخالت های فرسایشی در بحران سوریه نیست، از این رو بعید به نظر می رسد که وی سیاست حمایت تسلیحاتی از پ.ک.ک را ادامه بدهد.
موضوع دیگر که کار را برای پ.ک.ک دشوار کرده، خوشحالی مقامات آنکارا از انتخاب دونالد ترامپ است. مارک لوون خبرنگار بی بی سی در ترکیه می گوید دولت ترکیه از پیروزی ترامپ ناراضی نخواهد بود. اختلاف نظر بر سر نقش آفرینی شبه نظامیان پ.ک.ک در تحرکات نظامی سوریه که با حمایت باراک اوباما صورت می گیرد بارها باعث رویارویی آنکارا و واشنگتن شده است. ضمن اینکه دولت ترکیه آمریکا را به حمایت از عاملان کودتای نافرجام اخیر در ترکیه متهم کرده و درخواست استرداد فتح الله گولن نیز با پاسخ منفی دولت آمریکا مواجه شده است.
موضوع مهمتر این است که سابقه دولت های جمهوریخواه در کاخ سفید نسان می دهد که حتی اگر جمهوریخواهان حاضر به ایفای نقش به کردها باشند بین پ.ک.ک و کردهای اقلیم کردستان عراق، کردهای اقلیم را ترجیح می دهند. ایجاد منطقه پرواز ممنوع در زمان حمله رژیم صدام به کویت، سفرهای مکرر سناتورهای جمهوریخواه همچون: جان مک کین به اقلیم کردستان عراق و حمایت های علنی جمهوری خواهان از برخی جناح های اقلیم کردستان عراق نشان دهند آنست که حتی اگر آمریکا در دوران دونالد ترامپ حاضر به ایفای نقش کردها باشد، کردهای عراق را در اولویت قرار خواهد داد. از این رو احتمال می رود نیروهای پیشمرگه وابسته به انجمن میهنی کرد در سوریه موسوم به ENKS که مهمترین رقیب پ.ک.ک در سوریه محسوب می شوند و از حمایت مسعود بارزانی برخوردار است، چالش آینده ی پ.ک.ک را رقم بزنند.
منبع:کوردپاریز

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *