۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • سرکنسول ترکیه‌ در اقلیم کردستان: پ.ک.ک در ایجاد خصومت میان مردم اقلیم کردستان و ترکیه‌ ناکام ماند

سرکنسول ترکیه‌ در اقلیم کردستان: پ.ک.ک در ایجاد خصومت میان مردم اقلیم کردستان و ترکیه‌ ناکام ماند

  • ۲۳ بهمن ۱۳۹۷
  • ۳۴۱ بازدید
  • ۰

سرکنسول ترکیه‌ در اقلیم کردستان، پ.ک.ک را عامل رویدادهای منطقه‌ شیلادزی و حمله‌ به‌ پایگاه‌ نظامی کشورش در این منطقه‌ دانست.

به‌ گزارش انجمن بی تاوان، ساکنان بخش شیلادزی در شهرستان آمیدی در شمال استان دهوک اقلیم کردستان، شنبه‌ ۶ فروردین در اعتراض به حملات ارتش ترکیه به اقلیم کردستان، دست به تظاهرات زده و با حمله به یک پایگاه نیروهای نظامی و امنیتی این کشور، آن را به کنترل خود درآورده و تجهیزات موجود در آن را به آتش کشیدند.

در این رویداد دست کم ۴ تن از معترضان کشته‌ شده‌ و ۱۰ شهروند اقلیم کردستان از جمله یک نیروی امنیتی در نتیجه تیراندازی بی هدف نیروهای ترکیه و همچنین شش نیروی این کشور از جمله دو نیروی سازمان اطلاعات و امنیت ملی (MIT) مجروح شدند و نیروهای امنیتی شمار زیادی از معترضان را بازداشت کردند.

“فاتح یلدز” سرکنسول ترکیه‌ در اقلیم کردستان در گفتگو با شبکه‌ تلویزیونی کردستان ۲۴ در ارتباط با رویدادهای شیلازدی گفت: پ.ک.ک عامل رویدادهای شیلادزی بود، آن ها خواستند میان ما و ساکنان منطقه‌ دشمنی ایجاد کنند، اما موفق نشدند.

شایان ذکر است ویان صبری رئیس فراکسیون پارلمانی حزب دمکرات کردستان به رهبری مسعود بارزانی در بغداد در بیانیه‌ ای پس از رویدادهای شیلادزی، ضمن تاکید بر این که تظاهرات اهالی شیلادزی مسالمت آمیز بوده و با مجوز دولت اقلیم کردستان برگزار شده، “پ ک ک” و شبکه تلویزیونی “ان آر تی” متعلق به شاسوار عبدالواحد، رهبر جنبش نسل نو را به سوء استفاده از تظاهرات و بنزین روی آتش ریختن متهم کرد.

اظهارات سرکنسول ترکیه‌ در اقلیم کردستان و مقامات حزب دمکرات در خصوص متهم کردن پ.ک.ک در حالی است که‌ علی محمد صالح رئیس فراکسیون جنبش تغییر در پارلمان کردستان در خصوص حادثه درگیری شدن تظاهرکنندگان معترض به حملات هوایی ترکیه با نظامیان این کشور و به آتش کشیده شدن پایگاه نظامی ترکیه در شیلادزی اعلام کرد که اکثریت افرادی که در آتش زدن پایگاه نظامی ترکیه شرکت داشته اند، وابسته به حزب دمکرات کردستان هستند.

نیچروان بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان در آخرین کنفراس خبری خود در این باره‌ گفت: عامل شهید شدن شهروندان اقلیم کردستان بر اثر بمباران های ترکیه‌، حضور پ.ک.ک در این مناطق است.

بارزانی تصریح کرد: برای اقلیم کردستان قابل قبول نیست که‌ عوامل پ.ک.ک از خاک اقلیم وارد خاک ترکیه‌ شده‌ و علیه‌ این کشور عملیات انجام دهند و خاک اقلیم را برای تهدید ترکیه‌ به‌ کار گیرد و باید دلایل و عوامل بمباران های اقلیم کردستان از سوی ترکیه‌ را رفع کنیم.

وی همچنین در گفتگوی تلفنی با وزیر خارجه‌ ترکیه‌ به‌ وی اطمینان خاطر داد که‌ عوامل رویدادهای شیلادزی مجازات خواهند شد.

علیرغم وجود اعتراض های گسترده‌ به‌ تداوم حضور نظامی ترکیه‌ در خاک اقلیم کردستان و اعتراض های رسمی بغداد به‌ ترکیه‌ در وقایع شیلادزی، مقامات دولت اقلیم کردستان و حزب دمکرات کردستان، انگشت اتهامات را به‌ سوی پ.ک.ک گرفته‌ و بر اخراج این حزب از خاک اقلیم تاکید دارند.

بنا به‌ گزارش های غیر رسمی، ترکیه‌ دارای ۱۹ پایگاه‌ نظامی و اطلاعاتی در اقلیم کردستان عراق به‌ ویژه‌ مناطق تحت کنترل و نفوذ حزب دمکرات کردستان می باشد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *