۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • روش بارزانی ها برای تحکیم قدرت در اقلیم کردستان

روش بارزانی ها برای تحکیم قدرت در اقلیم کردستان

  • ۱۷ آذر ۱۳۹۷
  • ۳۵۰ بازدید
  • ۰

کاندید کردن مسرور و نیچروان بارزانی از سوی حزب دموکرات می تواند راهی برای کاستن از رقابت روبه گسترش میان نیچروان بارزانی، نخست وزیر عملگرا و کنترل کننده مقتدر بخش انرژی اقلیم کردستان و شوهر دختر مسعود بارزانی برای پست ریاست اقلیم کردستان با مسرور بارزانی، رییس دستگاه اطلاعات و امنیت به عنوان نخست وزیر جدید باشد. مسعود بارزانی می خواهد از هر گونه تقابل در شاخه های خانواده بارزانی جلوگیری کند.

به گزارش انجمن بی تاوان، حزب دموکرات کردستان، حزب غالب سیاسی در اقلیم کردستان عراق اعلام کرد که نیچروان بارزانی، نخست وزیر فعلی را برای جانشینی عمویش مسعود بارزانی به عنوان رییس جدید اقلیم کردستان نامزد کرده است. سخنگوی حزب دموکرات کردستان عراق گفت که این حزب همچنین مسرور بارزانی، پسر مسعود بارزانی، رییس فعلی دستگاه اطلاعات و امنیت اقلیم کردستان برای به دست گرفتن ریاست دولت اقلیم کردستان نامزد کرده است.

پست ریاست اقلیم کردستان عراق از زمان کناره گیری مسعود بارزانی پس از پیامدهای رفراندوم ناکام استقلال در اقلیم کردستان در سپتامر ۲۰۱۷ خالی مانده است. اما بارزانی بزرگ همچنان از پشت صحنه به حکم رانی ادامه داده است.

چرا این مسئله اهمیت دارد؟ نامزد شدن دو بارزانی از سوی حزب دموکرات کردستان عراق به معنی تحکیم قدرت حزب و نیز حفظ اتحاد در داخل آن برای مقابله با پیامدهای ناشی از برگزاری رفراندوم است. برگزاری رفراندوم باعث از دست دادن کرکوک و دیگر مناطق مورد مناقشه میان اربیل و بغداد و واگذار کردن آنها به ارتش عراق و شبه نظامیان شیعه این کشور بود. کاندید کردن مسرور و نیچروان بارزانی از سوی حزب دموکرات همچنین می تواند راهی برای کاستن از رقابت روبه گسترش میان نیچروان بارزانی، نخست وزیر عملگرا و کنترل کننده مقتدر بخش انرژی اقلیم کردستان و شوهر دختر مسعود بارزانی برای پست ریاست اقلیم کردستان با مسرور بارزانی، رییس دستگاه اطلاعات و امنیت به عنوان نخست وزیر جدید باشد. مسعود بارزانی می خواهد از هر گونه تقابل در شاخه های خانواده بارزانی جلوگیری کند.

چه کسی پست برتر را در اختیار دارد؟ این امر به این بستگی دارد که آیا پارلمان اقلیم کردستان عراق اختیارات پست ریاست اقلیم کردستان را که پس از رفراندوم از این پست گرفته بود باز می گرداند. همچنین بستگی به این دارد که دیگر احزاب کردی که در پارلمان اقلیم کردستان دارای کرسی هستند با واگذاری دو منبع قدرت در اقلیم کردستان به بارزانی ها موافقت می کنند یا خیر. حزب دموکرات کردستان عراق برنده انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان شده و احساس می کند با توجه به این که برهم صالح از حزب اتحادیه میهنی که جایگاه دوم را در انتخابات اقلیم کردستان داشته، پست ریاست جمهوری عراق را در اختیار دارد، حق دارد هر دو پست را در اختیار داشته باشد.

در آینده چه اتفاقاتی روی خواهد داد؟ با توجه به این که اتحادیه میهنی عزم خود را برای در اختیار گرفتن دیگر پست های مهم در حکومت اقلیم کردستان جزم کرده است شاهد تاخت و تازهای زیادی در این میدان خواهیم بود. سعدی احمد پیره، سخنگوی حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق گفت که حزبش از گزینه های حزب دموکرات استقبال می کند و آن را قدم روبه جلوی خوبی توصیف کرده است. این گفته به معنای آن است که دو حزب رقیب سنتی از پیش زمینه معامله ای را فراهم کرده اند. سخنگوی حزب دموکرات اعلام کرد انتخاب رییس اقلیم کردستان از سوی اعضای پارلمان صورت خواهد گرفت. دو حزب دموکرات و اتحادیه میهنی با هم دارای ۶۶ کرسی از ۱۱۱ کرسی پارلمان هستند که آنها را به راحتی دارای اکثریت خواهد کرد

منبع: المانیتور

ترجمه: خبرگزاری کردپرس- سرویس جهان

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *