۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • دیده بان حقوق بشر:«پ ک ک» استفاده از کودکان را متوقف کند

دیده بان حقوق بشر:«پ ک ک» استفاده از کودکان را متوقف کند

  • ۱۵ دی ۱۳۹۵
  • ۱۷۱ بازدید
  • ۰

سازمان پیگیری حقوق بشر در نتیجه تحقیقات خود در اقلیم کردستان عراق اعلام کرد: برای ما ثابت شده است که سازمان های وابسته به پ ک ک کودکان را به عنوان پیکارجوی “انقلابی” به کار می گیرند.
به گزارش انجمن بی تاوان به نقل از خبرگزاری ILKHA ، سازمان دیده بان حقوق بشر که مقر آن در نیویورک است می گوید: در بین اعضای واحدهای مقاومت شنگال موسوم به ی.ب.ش. – شاخه نظامی وابسته به پ ک ک- که آمریکا نیز حمایت لجیستیکی از آن می کند کودکان نیز وجود دارند و آنها را به عنوان جنگجو به کار می برد و ۲۹ مورد را نیز ثابت کرده است.
“زاما کورسن نف” مدیر بخش کودکان در سازمان دیده بان حقوق بشر درباره این موضوع بیانیه ای صادر کرد و گفت: بایستی دختران و پسران با خانواده خود باشند و به مدرسه بروند. لازم است کودکان را ابزار جنگی قرار ندهند. بایستی پ ک ک خیلی صریح و علنی دست از بکارگیری کودکان در جنگ بردارد و فرماندهان آن باید بدانند بکارگیری کودکان زیر ۱۵ سال جرم است. زاما کورسن در ادامه صحبت های خود گفت: چون کودکان را با زور برده اند و مورد سواستفاده جنسی نیز قرار می گیرند این کودکان خواهان جداشدن از پ ک ک هستند. این کودکان به دو دلیل خواهان جدا شدن از پ ک ک هستند. یا به این دلیل که به زور برده شده اند و یا به علت سوء استفاده جنسی از آنها. این گروه بایستی فورا کودکان را آزاد کند و بایستی در مورد سوء استفاده از کودکان تحقیق صورت گیرد و پ ک ک قول دهد کودکان را مسلح نکند.
طبق گزارش سازمان تحقیقاتی ویژه کودکان وابسته به دیده بان حقوق بشر کودکان زیر ۱۵ سال در پ ک ک وجود دارند و در جبهه های جنگ مورد استفاده قرار می گیرند. بعضی از این کودکان در ایست های بازرسی قرار دارند و تعدادی نیز مسئول تمیز کردن اسلحه هستند. این کودکان پس از گذراندن دوره های آموزشی در کوهستان قندیل به مناطق عملیات هوایی فرستاده می شوند.
گروههای مسلح مانند ه.پ.گ. و ی.ب.ش. (شاخه های نظامی وابسته به پ.ک.ک) بایستی هرگز کودکان را به کار نگیرند و علیه دشمن خود به جنگ نفرستند. در ادامه گزراش اعلام شده است استفاده از کودکان در جنگ مغایر حقوق بین المللی است. طبق این حقوق گروههایی مانند ه.پ.گ. و ی.ب.ش. نباید حتی افراد زیر ۱۸ سال را نیز جذب کنند. حتی اگر خود کودکان مشتاق نیز باشند خود این گروهها نباید آنها را جذب کنند چون این کار مغایر حقوق بین الملل است.
در ادامه این گزارش از دولت عراق درخواست می شود چون به ی.ب.ش. حقوق می دهد لذا باید بر این گروه فشار بیاورد تا کودکان را آزاد کند. در این گزارش ۹ مورد از حضور کودکان در پ ک ک مستند شده و گفته شده است: در سال ۲۰۱۶ پدر یک کودک کرد ساکن شهر حلبچه کردستان عراق که پسر ۱۵ ساله اش ترک تحصیل کرده بود می گوید پسرش به عضویت پ ک ک درآمده است. این پدر حلبچه ای به همه جا سرزده و حتی فیلمی را نشان می دهد که ه.پ.گ. گرفته و پخش کرده است و در آن پسرش یک اسلحه کلاشنیکوف در دست دارد. این پدر می گوید در این ویدئو پسران دیگر نیز تشویق می شوند به پ ک ک بپیوندند. من فقط می خواهم با پسرم صحبت کنم و مطمئن شوم سالم است و منتظرم با من تماس بگیرد.
طبق گفته دفتر کمیسیون حقوق بشر حکومت اقلیم کردستان عراق در حلبچه از سال ۲۰۱۳ تاکنون در این شهر ۲۰ پسر و ۵ دختر به عضویت گروههای وابسته به پ ک ک در آمده اند و قبلا نیز ۳۸ کودک جذب آن شده اند. خویشاوندان کودکان از ترس این که حکومت اقلیم کردستان آنها را همدست پ ک ک معرفی کند نخواسته اند نامشان افشا شود.یکی از آنها می گوید: یک دختر ۱۳ ساله ایزدی به صورتی فجیع کتک خورد. این دختر ۱۳ ساله چون با فرمانده خود جر و بحث کرده بود به صورتی فجیع کتک خورد. این اتفاق در بهار سال ۲۰۱۶ روی داد. این دختر حین کتک خوردن پایش شکست و تلاش می کند با این وضعیت کار خود را ادامه دهد. او تلاش کرد به بالای بام برود و خود را پرت کند اعضای گروه او را گرفتند و باز هم کتکش زدند.
ی.ب.ش. پول می دهد تا تعداد جنگجویان کودک را بیشتر کند. طبق اطلاعات کودکانی که به عضویت ی.ب.ش درآمده اند حکومت عراق به اعضای ۱۸ ساله به بالای ی.ب.ش. حقوق تعیین کرده است. گروه این پول ها را گرفته و بین اعضای زیر ۱۸ سال تقسیم می کند و بدین ترتیب تعداد جنگجویان کودک را بیشتر می کند.
مدارس منطقه شنگال تحت کنترل پ ک ک قرار دارند. همچنین اشاره شده دانش آموزان مدرسه شهید خیری در سوریه در مناطق تحت کنترل ی.پ.گ. توسط ه.پ.گ. آموزش می بینند. افراد محلی می گویند معلمان این مدرسه توسط پ ک ک تعیین شده اند. در گزارش مذکور آمده است ساکنان هانازور گفته اند که معلمان کودکان را به عضویت ه.پ.گ. در آورند. طبق این اطلاعات یکی از ساکنان محلی می گوید ه.پ.گ. برادرزاده ۱۴ ساله اش را پس از آموزش ایدئولوژیک به جنگ برده است.
در میان گروههای مستقر در امالضبیحه تعداد کودکان زیاد است. یک کودک ۱۶ ساله نیز می گوید در سال ۲۰۱۴ در کارسه به عضویت ه.پ.گ. درآمده است. این کودک می گوید در سال ۲۰۱۶ به خانواده خود برگشته است و دو ماه قبل آموزش نظامی برایش تعیین شده و در شنگال و خیلی جاهای سوریه در جنگ شرکت کرده است. این کودک همچنین می گوید در بین گروههای مستقر در ام الضبیح تعداد کودکان بیشتر است.
در این گزارش آمده حکومت عراق به افراد بالای ۱۸ سال ی.ب.ش. ۴۰۰ دلار می دهد و پ ک ک به هر کودک ۱۰۰ دلار و به خانواده ها نیز بین ۴۰۰ تا ۱۰۰۰ دلار می دهد. قبلا نیز مطرح شده بود عناصر پ ک ک در عراق و سوریه که همانند نیروهای عراقی و آمریکایی در منطقه هستند کودکان را به زور به سربازی می برند.
در این گزارش اعلام شده علی رغم همه هشدارها پ ک ک هنوز هم کودکان را به جنگ می برد و آنها را مسلح می کند. در پایان گزارش آمده است از مسئولان محلی و بین المللی درخواست می شود در این زمینه قدم بردارند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *