۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • خیال همه راحت باشد، کردها با اردوغان معامله نمی کنند

خیال همه راحت باشد، کردها با اردوغان معامله نمی کنند

  • ۱۹ تیر ۱۳۹۳
  • ۳۷۲ بازدید
  • ۰

رهبر حزب دموکراتیک خلق ها و نامزد انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد که در هیچ کدام از دو دور انتخابات به نفع اردوغان کنار نمی کشد.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی : صلاح الدین دمیرتاش رهبر حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) نامزد مورد حمایت چپ ها و کردهای هوادار پ.ک.ک در انتخابات ریاست جمهوری، دیشب مهمان شبکه ی تلویزیونی CNNturk بود. دمیرتاش در این برنامه به سوالات پنج تحلیل گر مشهورترکیه شامل پروفسور مدحت سنجار، دکتر مراد یتکین، آسلی آیدن تاشباش، عبدالقادر سلوی و شیرین پایز پاسخ داد.

پیشنهاد مناظرات مشترک
دمیرتاش در مورد استراتژی انتخاباتی خود و حزب دموکراتیک خلق ها اعلام کرد:« ما معتقد به شفافیت در بیان افکار و اهداف خود هستیم و چیزی برای پنهان کردن نداریم و لازم می دانیم همه ی مردم ترکیه از اهداف همه ی نامزدها به خوبی اطلاع پیدا کنند. به همین خاطر پیشنهاد می کنم که در چندنوبت مناظره ی تلویزیونی، هر سه نامزد یعنی جناب اردوغان، جناب احسان اوغلو و بنده، در کنار هم و روبروی دوربین های شما بشنینیم و به همه ی سوالات و ابهامات پاسخ بدهیم».

اگر رئیس جمهور شوم
دمیرتاش در پاسخ به مراد یتکین تحلیل گر روزنامه ی رادیکال در مورد مواضع خود در صورت راه یافتن به کاخ چانکایا گفت:« اگر من رئیس جمهور شوم، بر دو موضوع مهم تاکید می کنم: ۱- من در حال حاضر نامزد مورد حمایت حزب دموکراتیک خلق ها هستم. اما اگر رئیس جمهور شوم باید رابطه ی خود با این حزب را قطع کرده و در اوج بی طرفی به گونه ای عمل کنم که خواست ها و دیدگاه های همه ی مردم ترکیه را در نظر بگیرم. ۲- قانون اساسی ترکیه، ده ها ایراد حقوقی جدی و بنیادین دارد و من می خواهم در صورت رئیس جمهور شدن، تمام توان خود را بر روی این موضوع متمرکز کنم که این قانون ناقص را به عنوان محصول دولت کودتاگر، تغییر دهم. رئیس جمهور باید در حوزه ی قانون و مسائل حقوقی دارای حساسیت باشد و در زمینه ی تقسیم قدرت و اختیارات، تجدید نظر کلی صورت بگیرد».

تشنگان دموکراسی فقط کُرد نیستند
دمیرتاش در ادامه و در مورد انتقادات ملی گرایان ترکیه علیه حضور یک نامزد کُرد در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه گفت:«ما باید این واقعیت را قبول کنیم که در این سرزمین، فقط کردها نیستند که به تمام معنی کلمه تشنه ی دموکراسی هستند. ملی گرایان تصور می کنند که اگر کردها از مطالبات خود و خواست دموکراسی خواهی و آزادی خواهی حرف نزنند، ترکیه بهشت می شود. اما چنین نیست. گروه ها و طبقات دیگری نیز در این کشور زندگی می کنند که آنان نیز تحت ظلم هستند و بر اساس تبعیض و نابرابری با آنها برخورد شده است. در نتیجه، حضور من در انتخابات پیش رو، فرصتی طلایی برای توسعه ی سیاسی و دموکراسی ترکیه است و امیدواریم شرایطی فراهم شود که همه ی گروه ها بتوانند خواسته ها و مطالبات خود را به زبان روشن بیان کنند. من از مردم ترکیه می خواهم که رای خود را نه بر اساس منافع کوتاه مدت پنج سال پیش رو، بلکه بر اساس منافع و مصالح نوه ها و نسل های آنیده ی خود به صندوق بیاندازند».
در ادامه ی برنامه، یکی از بینندگان، از طریق ارسال ایمیل از دمیرتاش پرسید: همه بر این باورند که اردوغان ترکیه را به سوی یک جامعه ی دینی می برد، احسان اوغلو به دنبال تمامیت خواهی و یک کاسه کردن قدرت است و شما نیز نمادی از تجزیه طلبی هستید. ما باید از کدامیک از شما سه نفر، بیشتر بترسیم؟ دمیرتاش در پاسخ به این سوال گفت:« ما معتقدیم که تنها راه حل مشکلات ترکیه و گذر از بن بست کنونی، پناه بردن به دموکراسی رادیکال است. من در برنامه ی انتخاباتی خودم نیز به این موضوع اشاره کرده ام و ما نمادی از تلاش برای استقرار دموکراسی رادیکال هستیم».

خیال همه راحت باشد، کردها با اردوغان معامله نمی کنند
یکی از مهم ترین سناریوها و تحلیل های رایج در خصوص انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در ماه آگوست، این است که حزب دموکراتیک خلق ها به عنوان یک حزب اقماری پ.ک.ک، در دور نخست انتخابات فقط ۷ درصد از آرای مردم را کسب می کند و اردوغان و احسان اوغلو به دور بعدی راه پیدا می کنند و در دور دوم، کردهای هوادار پ.ک.ک به درخواست و توصیه ی اوجالان، آرای خود را به نفع اردوغان به صندوق انداخته و از او امتیاز خواهند گرفت. این موضوعی است که آسلی آیدین تاشباش از تحلیل گران ملیت آن را با دمیرتاش در میان نهاده و از او، در مورد میزان صحت این سناریو سوال کرد. دمیرتاش در این مورد گفت:« خیال همه راحت باشد، معامله با اردوغان در دستور کار نیست. ما بر این باوریم که آرایش مرحله ی دوم انتخابات، با تصور عمومی شما متفاوت است. به این معنی که جناب احسان اوغلو در دور اول حذف می شود و در دور دوم، رقابت بین من و جناب اردوغان ادامه خواهد یافت. حتی اگر بمیرم حاضر نیستم نه در دور اول و نه در دور دوم به نفع اردوغان کنار بکشم. بنابرین معامله در دستور کار نیست. اگرقرار باشد معامله کنیم، رای دهندگان، ما را مورد بازخواست قرار می دهند.»
صلاح الدین دمیرتاش در سال ۱۹۷۳ میلادی در پالوی الازغ به دنیا آمده و در دانشگاه آنکارا در رشته ی حقوق تحصیل کرده است. وی همراه با برادر خود نورالدین دمیرتاش از سالیان دوران دانشجویی در نهادهای سیاسی و حقوقی وابسته به پ.ک.ک وارد قعالیت سیاسی شده است. وی در سال ۲۰۱۱ به عنوان نماینده ی مردم حکاری وارد مجلس ملی ترکیه شد ومدت ها رهبری حزب صلح و دموکراسی (BDP) را بر عهده گرفته بود و چندی پیش در کنگره ای که در آنکارا برگزار شد، به عنوان رهبر حزب دموکراتیک خلق ها برگزیده شد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین