۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • حضور نظامی آمریکا در عراق و اقلیم کردستان، مستشاری است / هیچ نیرویی از سوریه وارد عراق نشده است

حضور نظامی آمریکا در عراق و اقلیم کردستان، مستشاری است / هیچ نیرویی از سوریه وارد عراق نشده است

  • ۳ بهمن ۱۳۹۷
  • ۲۹۳ بازدید
  • ۰

یکی از مقامات نظامی اقلیم کردستان، ورود نیروهای آمریکایی مستقر در سوریه به اقلیم کردستان را تکذیب  و تاکید کرد نیروهای آمریکایی در عراق و کردستان، مستشاری هستند.

به گزارش انجمن بی تاوان، شبکه تلویزیونی ان. آر. تی گزارش داد که جبار یاور دبیر کل وزرات پیشمرگ اقلیم کردستان در مصاحبه ای مطبوعاتی، ورود نیروهای آمریکایی از سوریه به اقلیم کردستان را تکذیب کرده است.

وی اشاره کرده است که در خصوص خروج نیروهای آمریکایی مستقر در سوریه از این کشور هیچ گفتگو و رایزنی ای با اقلیم کردستان و دولت عراق صورت نگرفته است و نیروهای آمریکایی وارد اقلیم کردستان نشده اند.

وی در خصوص کمک و پشتیبانی نیروهای ائتلاف بین المللی ضد داعش به نیروهای پیشمرگ اقلیم کردستان، گفت: پشتیبانی و همکاری های نیروهای ائتلاف با نیروهای پیشمرگ اقلیم کردستان ادامه دارد. این همکاری ها شامل مشاروه نظامی، پستیبانی نظامی از نیروی پیشمرگ از طریق پشتیبانی هوایی و آموزش های نظامی است.

وی در خصوص آموزش و تمرین نظامی نیروهای ائتلاف به نیروهای پیشمرگ اقلیم کردستان، گفت: ائتلاف به آموزش نیروهای پیشمرگ ادامه می دهد و برای این منظور نیز مرکز فعالی وجود دارد و از سوی دیگر، در تامین جنگ افزار و سلاح های مورد نیاز به ما کمک می کنند؛ به ویژه آمریکا و از سوی دیگر در روند اصلاحات در وزارت پیشمرگ حضوری فعال دارند.

دبیر کل وزارت پیشمرگ اقلیم کردستان درباره گزارش ها مبنی بر استقرار نیروهای آمریکایی در اقلیم کردستان پس از خروج این نیروها از سوریه، اعلام کرد: در موضوع طرح و بحث بر سر خروج نیروهای آمریکایی از سوریه تعجیل شد و پس از توئیت دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا، اظهارات و مباحث مختلف و فراوانی درباره آن منتشر شد، واقعیت این است که تاکنون خروج نیروهای آمریکایی از سوریه آغاز نشده است، روند، روندی کند است. بسیاری از فرماندهان نظامی آمریکا اعلام کرده اند که روند خروج از سوریه زمانی آغاز می شود که جنگ در سوریه پایان یابد و امنیت و ثبات در منطقه برقرار شود و اگر هم نیروهای آمریکایی از سوریه خارج شوند، این خروج با طرح و برنامه ویژه انجام خواهد شد و اعلام نخواهد شد تا هنگامی که روند آغاز گردد. به همین دلیل هر اظهار نظری در این باره، غیر رسمی است و تحلیل شخصی محسوب می شود.

جبار یاور درباره گفتگوهای آمریکا با اقلیم کردستان بر سر خروج نیروهای آمریکایی از سوریه و انتقال آن ها به عراق و اقلیم کردستان، گفت: ما به هیچ عنوان از این موضوع اطلاعی نداریم و با ما هیچ نوع گفتگویی انجام نشده است و باور نمی کنم که با عراق هم گفتگو کرده باشند، بر این عقیده ام که این پروسه نیازمند زمان بیشتری است.

دبیر کل وزارت پیشمرگ اقلیم کردستان در پایان در خصوص نیروهای آمریکایی در اقلیم کردستان، گفت: آن چه در اقلیم کردستان وجود دارد، فرودگاه بین المللی اربیل است، آن ها این فرودگاه را پایگاه نظامی نمی دانند، بلکه آن را مرکزی می دانند برای هماهنگی و در آن، مجموعه ای از افسران نظامی مشغول انجام امور مستشاری هستند. آمریکا در اقلیم کردستان و عراق نیروی جنگی ندارد، بلکه این نیروها مستشاری هستند و به نیروهای عراقی و در این میان، نیروهای پیشمرگ اقلیم کردستان مشاوره می دهند و انجام امور سازمانی و هماهنگی میان نیروهای زمینی و هوایی را بر عهده دارند و بر این عقیده نیستم که نیروهای نظامی را برای جنگ وارد عراق کنند.

پس از تصمیم دونالد ترامپ برای خروج نیروهای آمریکایی از سوریه و اعلام رسمی این دستور، گزارش های ضد و نقیض در خصوص انتقال این نیروها که شمار آنان بیش از ۲۰۰۰ نفر اعلام شده است به اقلیم کردستان و برخی دیگر از مناطق عراق منتشر شد.

دبیر کل وزارت پیشمرگ اقلیم کردستان پیشتر در گفتگو با کردپرس،  درباره تأثیرات و تبعات خروج نظامیان آمریکایی از سوریه بر امنیت عراق و اقلیم کردستان به عنوان بخشی از این کشور، گفت: بدون شک تاثیرگذار خواهد بود. تمامی تحلیلگران و کارشناسان نظامی و امنیتی در سوریه و حتی آمریکا نسبت به تبعات منفی خروج نظامیان آمریکا از سوریه هشدار می دهند و آن را موجب نگرانی می دانند. شاهدیم که جیمز مَتیس وزیر دفاع و برت مک گورک نماینده ویژه رئیس جمهور آمریکا در ائتلاف بین المللی ضد داعش، در اعتراض به این تصمیم استعفا دادند. از سوی دیگر، رهبران و مقامات سیاسی و نظامی کشور های عضو ائتلاف جهانی ضد داعش اذعان دارند که عقب نشینی نیروهای آمریکا از سوریه موجب افزایش عملیات ها و اقدامات تروریستی تروریست های داعش و برهم خوردن ثبات سوریه و شمال این کشور خواهد شد. دلیل این امر نیز این مهم است که هنوز جنگ با داعش به پایان نرسیده است. هر نوع نا امنی و بی ثباتی در سوریه بدون شک تاثیری منفی بر عراق و کشورهای همسایه و در مجموع کل منطقه خواهد داشت.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین