۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • جو بایدن؛ گفتگوی تلفنی در بغداد با فؤاد معصوم، دیدار با بارزانی در اربیل

جو بایدن؛ گفتگوی تلفنی در بغداد با فؤاد معصوم، دیدار با بارزانی در اربیل

  • ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
  • ۳۳۷ بازدید
  • ۰

معاون رئیس‌جمهوری آمریکا کە روز پنجشنبە در سفری اعلام نشدە وارد عراق شد، پس از دیدار و گفتگو با حیدر العبادی نخست‌وزیر و گفتگوی تلفنی با فؤاد معصوم رئیس‌جمهوری این کشور، وارد اربیل شد و با مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان دیدار و گفتگو کرد.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی : جو بایدن معاون رئیس‌جمهوری آمریکا روز پنجشنبە (۹ اردیبهشت / ۲۸ آوریل) در دیداری از پیش اعلام نشدە وارد عراق شد تا با رهبران سیاسی این کشور در خصوص پایان دادن بە بحران سیاسی گفتگو کند.
بایدن پس از دیدار با حیدر العبادی نخست‌وزیر و گفتگوی تلفنی با فؤاد معصوم رئیس‌جمهوری و بحث و تبادل‌نظر در خصوص بحران سیاسی عراق و جنگ با داعش و عملیات آزادسازی موصل، وارد اربیل شد و بە دیدار مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان رفت.
در این دیدار کە برت مک گورک، نمایندۀ ویژۀ باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در ائتلاف بین‌المللی موسوم به ضد داعش و سفیر آمریکا در عراق و چند مقام سیاسی و نظامی دیگر این کشور حضور داشتند، رئیس اقلیم کردستان ضمن قدردانی از حمایت و پشتیبانی‌های نظامی و مالی آمریکا از اقلیم کردستان تاکید کرد کە این حمایت‌ها در پیروزی‌های نیروی پیشمرگ در مقابل تروریست‌های داعش تأثیرگذار بودە است.
بر اساس اطلاعیە نهاد ریاست اقلیم کردستان، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا از مواضع اقلیم کردستان در راستای کمک بە روند سیاسی در عراق و تلاش برای بازگرداندن ثبات بە صحنە سیاسی این کشور تقدیر و تشکر کرد.
تحولات میدانی جنگ با تروریست‌های داعش در عراق و سوریە و مسائل مربوط بە چگونگی هماهنگی ائتلاف بین‌المللی ضد داعش با نیروهای پیشمرگ، طرح آزادسازی موصل و مرحلە پس از پایان این عملیات بە عنوان محورهای اصلی این دیدار اعلام شدە است.
بر اساس اطلاعیە کە در آن هیچ اشارەای بە جزئیات نشدە است، بایدن و بارزانی دربارە مرحلە پس از شکست کامل داعش و ضروریات این مرحلە در عرصە سیاسی عراق، تبادل‌نظر کردەاند.
دیدار بایدن در اربیل با بارزانی در حالی انجام شد کە وی در بغداد با فؤاد معصوم رئیس‌جمهوری این کشور دیدار نکرد.
دفتر ریاست جمهوری عراق اعلام کرد که جو بایدن معاون رئیس‌جمهوری آمریکا به خاطر نرسیدن هواپیمای وی در زمان مناسب به فرودگاه بغداد نتوانست در نشست دوجانبه برنامەریزی شدە با فؤاد معصوم رئیس‌جمهوری عراق حضور یابد.
بر اساس بیانیه دفتر رئیس‌جمهوری عراق، بایدن در چارچوب سفر دوره‌ای سریع خود به منطقه با فؤاد معصوم در خصوص آخرین تحولات نظامی و سیاسی این کشور تلفنی گفت‌وگو کردە است.
سفر معاون رئیس‌جمهوری آمریکا بە اربیل در حالی انجام شد کە جان کری وزیر خارجە این کشور در سفر اخیر خود بە عراق، در بغداد، هیئت اقلیم کردستان بە ریاست نیچروان بارزانی را بە حضور فراخواند کە عدم سفر بە اربیل و دیدار با هیئت کرد در پایتخت عراق و تاکید بر حفظ یکپارچگی این کشور، واکنش‌های زیادی بە دنبال داشت و ناظرین تحولات عراق آن را پیام واشنگتن بە کردها در خصوص تاکید بر تعامل و همکاری با آن‌ها در چارچوب عراق یکپارچە عنوان کردند.
منبع:کردپرس

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین