۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • تلاش مسرور بارزانی برای تقویت جایگاه‌ احزاب کُرد مخالف پ.ک.ک در سوریه‌

تلاش مسرور بارزانی برای تقویت جایگاه‌ احزاب کُرد مخالف پ.ک.ک در سوریه‌

  • ۲۹ بهمن ۱۳۹۷
  • ۳۶۷ بازدید
  • ۰

مسئول نهاد اطلاعات و امنیت اقلیم کردستان عراق برای تقویت جایگاه‌ احزاب کُرد سوریه‌ مخالف پ.ک.ک تلاش می کند.

به‌ گزارش انجمن بی تاوان، مسرور بارزانی، مسئول نهاد اطلاعات و امنیت اقلیم کردستان عراق در حاشیه‌ کنفرانس امنیتی مونیخ، دیدارهایی با مقامات دولتی و دیپلمات های کشورهای مختلف به ویژه‌ کشورهای غربی و تاثیرگذار در تحولات منطقه‌ ای انجام داده‌ است.

در همه‌ این دیدارها اعلام شده‌ که‌ تحولات سوریه‌ و مناطق این کشور و سرنوشت کردهای سوریه‌ یکی از محورهای اصلی گفتگوها بوده‌ است.

مسرور بارزانی پس از دیدار با  گر پترسون نماینده سازمان ملل در امور سوریه در توییتی اعلام کرد که در این دیدار، در خصوص‌ کردها در سوریه‌ و آینده‌ آن ها گفتگو کرده‌ است و پیامی در این باره‌ به‌ طرف مقابل ارسال کرده‌ است.

در توییت مسرور بارزانی، آمده‌ است: هر نشست مثمرثمری در راستای کسب تضمین حفظ حقوق و تامین امنیت شهروندان این مناطق (مناطق کردنشین سوریه‌) منوط به‌ دریافت آرا و مواضع همه‌ طیف ها و احزاب سیاسی است.

پیام رئیس نهاد اطلاعات و امنیت اقلیم کردستان تاکیدی بر اهمیت در نظر گرفتن مواضع و نظرات همه‌ احزاب به‌ ویژه‌ احزاب نزدیک به‌ خود در مناطق کُردی سوریه‌ و در نهایی کردن سرنوشت این مناطق است.

طی روزهای اخیر، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و مقامات ائتلاف جهانی ضد داعش از اعلام پایان داعش در سوریه‌ طی روزهای آینده‌ خبر دادند.

نیروهای کُرد هم پیمان آمریکا در شمال سوریه‌ که‌ کنترل این مناطق را در دست دارند، احزاب و جریان های نزدیک به‌ حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) می باشند و آمریکا وعده‌ داده‌ است پس از خروج از سوریه‌ به‌ حمایت از آن ها ادامه‌ خواهد داد.

اداره‌ مناطق کردنشین سوریه‌ از سوی احزاب و جریان های نزدیک به‌ پ.ک.ک موجب نگرانی ترکیه‌ از یک سو و حزب دمکرات کردستان (پارتی) از دیگر سو است.

پارتی از شورای میهنی کردهای سوریه‌ (ENKS) متشکل از احزاب کُرد سوری نزدیک به‌ خود حمایت می کند و خواستار مشارکت دادن این احزاب در اداره‌ و مدیریت سیاسی و امنیتی مناطق کردنشین سوریه‌ است.

تشکیل نیرویی تحت عنوان “روژ” متشکل از ۸۰۰۰ نیروی پیشمرگ از کردهای سوریه‌ و حمایت نظامی و مالی از این نیرو، از جمله‌ اقدامات حزب دمکرات کردستان (پارتی) برای تقویت جایگاه‌ شورای میهنی کردهای سوریه‌ در آینده‌ این کشور است.

احزاب و جریان های حاکم در مناطق کردنشین سوریه‌ که‌ نزدیک به‌ پ.ک.ک می باشند تاکنون با درخواست ها برای حضور نیروهای “روژ” در این مناطق مخالفت کرده‌ و این نیرو و شورای میهنی کردهای سوریه‌ را به‌ اجرای سیاست های ترکیه‌ متهم می کنند.

طرح مسئله‌ کردها در سوریه‌ و سرنوشت آن ها و تاکید بر ضرورت مشارکت دادن همه‌ احزاب به‌ ویژه‌ احزاب نزدیک به‌ اقلیم کردستان در تعیین سرنوشت سیاسی سوریه‌ از سوی مسرور بارزانی، در ادامه‌ تلاش های اربیل در راستای تقویت جایگاه‌ و دادن نقش به‌ شورای میهنی کردهای سوریه‌ به‌ ویژه‌ در مقطع کنونی می باشد که‌ آمریکا قصد خروج از این کشور را دارد و رویدادها این کشور آبستن تحولات جدید است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین