۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • ترویست های دمکرات، کومله ،پژاک و پاک بایستی خاک عراق را ترک کنند

ترویست های دمکرات، کومله ،پژاک و پاک بایستی خاک عراق را ترک کنند

  • ۱۳ آبان ۱۳۹۶
  • ۵۳۸ بازدید
  • ۰

در پی تحولات اخیر در شمال عراق و کنترل مجدد کرکوک و مناطق مورد منازعه از سوی ارتش عراق، طرح اخراج گروه های تجزیه طلب حدکا، کومله و پاک در دستور کار پارلمان عراق قرار گرفته است.
به گزارش انجمن بی تاوان ، از بغداد حاکیست فراکسیون “دولت قانون” در پارلمان عراق با هدف خلع سلاح و اخراج گروه های مسلح و تجزیه طلب ضد ایرانی و ضد ترکیه ای از خاک عراق ، طرحی را تهیه کرده است که بزودی در صحن علنی پارلمان عراق مطرح خواهد شد.
این در حالیست که اخیرا، نحله حبابی نماینده پارلمان عراق از لیست دولت قانون گفته بود: برخی احزاب اپوزسیون کشورهای همسایه اقدام به اعمال تروریستی از خاک عراق علیه کشورهای همسایه می کنند لذا درباره اینگونه تحرکات در حال آماده کردن و ارائه پیشنهادی هستیم. وی افزود: احزاب و شخصیت هایی که بدون اجازه حکومت مرکزی اقدام به فعالیت در داخل خاک عراق علیه همسایه ها کرده اند باید اخراج شوند.
مطرح شدن موضوع خلع سلاح و اخراج گروه های تجزیه طلبی همچون: حدکا، کومله، پاک، پژاک و پ.ک.ک در شرایطی است که برگزاری همه پرسی جدایی اقلیم کردستان از عراق سرنوشت این جریانات مسلح تجزیه طلب که اردوگاه ها و پایگاه های آنها در خاک اقلیم کردستان عراق قرار دارد را در هاله ای از ابهام قرار داده است.
در پی پیشروی نیروهای عراقی به کرکوک، نینوا، شنگال و مناطق مورد منازعه ، مسعود بارزانی از حدکا، کومله و پاک خواسته بود تا شبه نظامیان خود را از اردوگاه ها خارج سازند و به کمک نیروهای پیشمرگه اقلیم کردستان بشتابند، اما مسئولان این گروه ها با درخواست بارزانی مخالفت کردند .
از سوی دیگر در پی استعفای مسعود بارزانی از ریاست اقلیم و تضعیف پارتی در صحنه سیاسی و نظامی، گروه پ.ک.ک و شاخه های اقماری آن همچون پژاک و پ.ی.د فرصت را غنیمت شمرده و با موج سواری و فضاسازی رسانه ای علیه جریان مسعود بارزانی در صدد بکارگیری فرصت بوجود آمده در جهت تقویت وجهه خود هستند.
خبرگزاری پ.ک.ک روز چهارشنبه ۲۵ اکتبر در تحلیلی نوشت: مسعود بارزانی نیز همانند پدرش ملامصطفی بارزانی‌ عرصه را رها کرد و به کردها خیانت کرد.
همچنین خبرگزاری گروه پ.ک.ک در مطلب دیگری با ذکر “پایان الیگارشی مسعود بارزانی” : مسعود بارزانی سال ٢٠١۵ دست به کودتای سیاسی علیه رقیبان خود زد و پارلمان اقلیم کردستان را به تعطیلی کشاند. او اجازه نداد تا رئیس مجلس اقلیم کرستان [که از جنبش تغییر بود] وارد شهر اربیل شود. سپس وزاری جنبش تغییر و حزب جماعت اسلامی ذر کابینه نیچروان بارزانی برکنار شدند.
به نظر می رسد گروه های تجزیه طلبی همچون: پژاک، پ.ک.ک، کومله، حدکا و پاک اکنون از هر دو طرف (دولت مرکزی عراق و مسعود بارزانی) تحت فشار قرار گرفته اند. از یکسو سرپیچی این گروه ها از جنگیدن به نفع مسعود بارزانی، خشم پارتی و حکومت اقلیم کردستان را در پی داشته است و از سوی دیگر پارلمان عراق در تلاش است تا با تصویب طرح ائتلاف دولت قانون، خلع سلاح و اخراج این گروه ها را وارد فاز عملیاتی کند. امری که با توجه به پیشروی ها و موفقیت های اخیر دولت عراق چندان دور از انتظار نخواهد بود.
منبع:کورد هوال

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین