۹ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • ترور سران پ ک ک و پژاک در خارج از کشور

ترور سران پ ک ک و پژاک در خارج از کشور

  • ۳ شهریور ۱۳۹۷
  • ۲۱۶ بازدید
  • ۰

ترکیه در پی موفقیت آمیز بودن ترور زکی شنگالی، از رهبران پ.ک.ک در شمال عراق از طریق حمله هوایی، به دنبال ادامه این مسیر است.

به گزارش انجمن بی تاوان  به نقل از المانیتور ،  ترکیه در پی موفقیت آمیز بودن ترور زکی شنگالی، از رهبران پ.ک.ک در شمال عراق از طریق حمله هوایی، به دنبال ادامه این مسیر است.

ترکیه که قصد ترور یکی از رهبران ارشد پ.ک.ک، حزب غیر قانونی اعلام شده در این کشور را از طریق عملیات نظامی کرده بود، برای این منظور وارد عراق شد و توانایی های روبه رشد نظامی خود را نشان داد. قبل از این عملیات نظامی، هیچ عامل دیگری به جز اسرائیل  از ابزار کشتن اهداف معلوم در خارج از مرزهایش استفاده نکرده بود.

این عملیات نشان می دهد که ترکیه در حال آزمایش تسلیحات حساس و هدایت شده تولید داخل است و این قابلیت ها به طور موثری به کار گرفته شده و احتمالا توسعه خواهند یافت.

اسماعیل اوزدان، یکی از رهبران ارشد پ.ک.ک با نام رمز عمو زکی شنگالی، در روز ۱۵ آگوست ۲۰۱۸ و توسط پهباد و جنگنده های اف -۱۶ با کمک اطلاعات سازمان اطلاعات مرکزی ترکیه یا میت در شهر شنگال در عراق ترور شد. زکی شنگالی اولین فرمانده و اعضای بلند پایه پ.ک.ک در لیست به قول ترکیه « تروریست های تحت تعقیب» است که در اولین حمله هوایی خارج از خاک ترکیه در طول چهار دهه تقابل خونین ترور می شود. خبرگزاری دولتی آناتولی ترکیه تصاویر این عملیات را منتشر کرد.

منابعی که المانیتور به آنها صحبت کرده، به شرط حفظ نام گفتند که ترکیه مصمم است روند ترور را در خارج از خاک ترکیه به طور جدی ادامه دهد. رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه بعد از حمله مذکور به شنگال تایید کرد که « ما به توسعه عملیات های خود علیه پ.ک.ک در خارج از مرزهایمان ادامه می دهیم.»

به گفته آردا مولوداوغلو، تحلیلگر صنایع دفاعی، تاکتیک های پیشرفته ای که ترکیه به دست آورده بعد از ارزیابی های بصری از حمله ای که باعث ترور اوزدان شد کاملا مشخص است.

وی به المانتیور گفت: « این عملیات نه تنها جنبه های نظامی و تکنیکی دارد بلکه پیام های استراتژیک و دیپلماتیک را نیز به همراه داشته است. بر اساس تصاویر موجود، یک پهباد غیرمسلح دو خودروی پیکآپ را که این رهبر پ.ک.ک و تیم همراه اورا حمل می کردند دنبال کرده است. سپس مشاهده می کنید که یک سلاح هدایت شونده، که به نظر یک موشک هدایت شده لیزری باشد به یکی از این خودروها برخورد می کند و خودرو بر اثر انفجار بزرگ منهدم می شود.»

این تحلیلگر در ادامه افزود: « بدن اوزدان به خودروی دیگر منتقل می شود. اینجا فرضیه هایی مطرح می شود؛ آیا وی به طور معجزه آسایی از جراحت ها جان سالم به در برده و برای بهبود جراحت برده شده بود و یا این که کردها نمی خواستند که بدن وی مشاهده شود. ما مشاهده می کنیم که  پهباد این خودرور را نیز دنبال کرده و بعد از گذشت مدت زمانی ناچیز این خودرو نیز هدف قرار گرفته و منهدم می شود که به احتمتال زیاد این اقدام با استفاده از یک سلاح هدایت شونده صورت گرفته است.

این هدف می تواند توسط یک پهباد منهدم شده و یا جنگنده اف – ۱۶ در این منطقه سلاح هوشمند خود را شلیک کرده باشد. نیروی هوایی ترکیه در زرادخانه خود گونه های زیادی از انواع موشک های هدایت شونده در اختیار دارد. یکی از این سلاح ها که بیشترین استفاده را از آن می کنند موشک gbu-12 هوایت شونده بوسیله لیزر است که تحت لیسانس آمریکا در ترکیه تولید می شود.

نیوری هوایی ترکیه همچنین برد هدایت کننده بوسیله لیزر یا LGK را نیز در اختیار دارد که بمب های MK-82 و MK-84 را به بمب های هوشمند تبدیل می کند. برد TEBER نیز برای هدایت سلاح مورد استفاده قرار می گیرند روی بمب های معمولی نصب می شوند تا دقت اصابت آنها افزایش پیدا کند. LGK  فقط حالت هدایت لیزری را دارد اما Teber می تواند از لیزر استفاده کند، سیستم ناوبری اینرسی یا INS را به کار بگیرد و سیستم جهت یابی جهانی یا GPS نیز در آن قابل استفاده است. ترکیه همچنین از بردهای هدایت کننده دقیقی استفاده می کند که قابلیت استفاده از GPS و INS را نیز داراست. ترکیه همچنین برد کمکی هدایت کننده باله را نیز در اختیار دارد که قابلیت GPSو INS را داشته و برای زدن اهداف دور استفاده می شود.

به گفته مولوداوغلو، به احتمال زیاد، حمله دوم به خودروی زکی شنگالی با استفاده از موشک مایکرون یا MAM-L صورت گرفته که از یک پهباد شلیک شده است.

البته ما می دانیم که جنگنده های اف ۱۶ ترکیه نمی توانسته اند بدون اطلاع دادن به ارتش آمریکا به شنگال محلی ۱۲۰ کیلومتر دورتر از مرزهای این کشور برسند. گزارش شده که ترکیه پرواز ها را اطلاع داده است اما جزئیات عملیات را در اختیار ارتش آمریکا قرار نداده است.

به صورت خلاصه، کشته شدن زکی شنگالی بوسیه تکنولوژی های توسعه یافته توسط آمریکا، کانادا و ترکیه و با اجازه آمریکا برای ورود هواپیماهای اف-۱۶ ترکیه به آسمان شنگال میسر شده است.

ما همچنین از ویدیوی ضبط شده مشاهده می کنیم که سازمان اطلاعات ترکیه و ارتش این کشور در این مورد کاملا با هم همکاری کرده اند. تحرکات اوزکان به طور دقیق از سوی عوامل انسانی اطلاعاتی رصد شده است.عناصر هوایی در طی حمله دقیقا می دانستند که زکی شنگالی در کدام خودرور نشسته است. یک عنصر زمینی می بایست به طور پیوسته به مرکزی عملیات پهباد اطلاع می داد تا پهباد و اف-۱۶ عملیات هماهنگ شده خود را انجام دهند.

منابعی در آنکارا از پیشرفت های ترکیه در جمع آوری اطلاعات در زمان واقعی و بسیار دورتر از مرزهای این کشور برای اجرای عملیات دقیق صحبت کردند. احتمالا با حمایت مقامات سیاسی، این قابلیت در ماه های آینده تقویت خواهد شد. پهباد مسلح ترکیه که شلیک های آزمایشی خود را با موفقت انجام داده  به زودی این توان را خواهد داشت که به آسانی اهدافی را در ۱۰۰۰ کیلومتر دور از مرزهای این کشور از طریق ماهواره هدف قرار دهد.

واکنش پ.ک.ک به افزایش ترور اعضای آن در خارج از مرزهای ترکیه چه خواهد بود؟ برای یافتن پاسخ این سوال ما باید به قبل از هر چیز به دوره زمانی سپتامبر تا نوامبر ۲۰۱۶ نگاه کنیم  که برای اولین بار در ترکیه از پهباد علیه پ.ک.ک استفاده شد. پ.ک.ک با افزایش استفاده از خودروهای بمبگذاری شده و بویژه خودروهای بمبگذاری شده انتحاری، استفاده از موانع ضعیف فیزیکی پست های نظامی روستایی در جنوب شرق و تلاش برای غلبه بر برتری آنکارا با استفاده از پهباد واکنش نشان داد.

سلاح ها و تکنیک های جدید استفاده شده از سوی دولت ترکیه به افزایش اقدامات و تاکتیک های جدید ارتقا یافته توسط دشمنان این کشور و پناه بردن به تاکتیک های قدیمی منجر خواهد شد. سیکل کنش-واکنش می تواند به مسیری غیرمنتظره منجر شود که مورد خواست هیچ کدام از طرفین نیست. اگر ترکیه به این نوع حملات خارج از مرزهایش برای کشتن اعضای پ.ک.ک ادامه دهد، ممکن است پ.ک.ک به استفاده از پهبادها و خودروهای بمبگذاری شده پناه ببرد که می تواند بعد دیگری را در این تقابل طولانی مدت میان ترکیه و پ.ک.ک بیافریند.

منبع: المانیتور

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *