۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

ترامپ از سرنگونی اردوغان خوشحال می‌شود؟

  • ۳ آذر ۱۳۹۵
  • ۳۸۱ بازدید
  • ۰

سرویس بین المل انجمن بی تاوان :«مراد یکتین» یادداشت‌نویس روزنامه «حریت» ترکیه در یاداشت تازه خود با اشاره به چشم‌انداز احتمالی روابط ترکیه و ترامپ از سرنگونی اردوغان خوشحال می‌شود؟/دولت ترکیه کلینتون را شر کوچک‌تر می‌دانستامریکا در دروان ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ نامزد پیروز جمهوری‌خواهان می‌نویسد: «آنکارا در واقع محاسبه کرده بود که هیلاری کلینتون در انتخابات پیروز خواهد شد و خود را آماده کرده بود. رویکرد کلینتون در قبال سوریه و عراق، مبارزه ضد‌تروریستی، حقوق بشر و نظر او درباره آزادی رسانه‌ها شناخته شده بود. این روش دقیقا در تضاد با خط حزب عدالت و توسعه و دولت «بینالی ییلدیریم» نخست‌وزیر ترکیه بوده است. دولت ترکیه اما دست‌کم کلینتون را شر کوچک‌تر می‌دانست. دولت اوباما از استرداد فتح‌الله گولن واعظ مذهبی که در پنسیلوانیا زندگی می‌کند و یکی از متحدان سابق اردوغان بود و سپس به دست داشتن در طراحی کودتای ۱۵ جولای متهم شد خودداری کرد. اسناد نشان می‌دادند که گولن و شبکه او نزدیک به ۲ میلیون دلار به کارزار انتخاباتی کلینتون کمک کرده بودند و از طریق شرکت‌های واسطه روابطی را با کارزار او برقرار کرده بودند.»

این روزنامه‌نگار ترک در ادامه اشاره می‌کند که ژنرال مایک فلین از مشاوران نزدیک ترامپ در حوزه امنیت ملی در مقاله‌ای در سایت «هیل» نوشته بود که ایالات متحده نباید بار سنگین گولن و شبکه او را بر دوش حمل کند. او اشاره کرده بود که یکی از مقام‌های امریکایی گفته است گولن مانند یک شبکه پولشویی عمل می‌کند. شخص او به مثابه یک آلکاپون از سوی هوادارانش در‌نظر گرفته می‌شود.»

او اما اشاره می‌کند که فلین به عنوان مشاور امنیت ملی اظهارات اسلام‌هراسانه و بحث‌برانگیز زیادی را داشته است. به‌طور خاص در ویدئویی نشان داده می‌شود که در ۱۵ جولای همزمان با روز کودتای نظامی در ترکیه فلین در یکی از نشست‌های کارزار ترامپ در کلیولند سخنرانی می‌کند. زمانی که فلین سخنرانی می‌کرده من با فرمانده نظامیان در دفتر روزنامه در حال درگیری و بحث بودم. فلین در آن زمان در سخنرانی می‌گوید نمی‌داند که ارتش ترکیه در کودتا موفق خواهد شد یا نه. او می‌افزاید که برای سال‌ها مقاومت علیه کشوری سکولار در ترکیه تحت زمامداری اردوغان وجود داشته است. او در این سخنرانی اشاره می‌کند که اردوغان به شدت به اوباما نزدیک بوده است. این حرف‌ها را کسی می‌زند که خود اصلی‌ترین منتقد سیاست خارحی اوباما در خاورمیانه بوده است. او در ادامه سخنرانی می‌گوید: «من مشتاقم ببینم که چه‌روی خواهد داد. اگر ارتش موفق شود ما به عنوان عضوی از ناتو مسئولیت داریم. می‌خواهیم مطمئن شویم که سکولاریسم در ترکیه حفظ خواهد شد.»

ستون‌نویس حریت اشاره می‌کند که در ادامه فیلم این جلسه سخنرانی فلین از «عبدالفتاح السیسی» فرمانده ارتش مصر که در جریان کودتا «محمد مرسی» رییس جمهوری اسلامگرا را در سال ۲۰۱۳ میلادی سرنگون کرده بود تحسین و تمجید بعمل آورده است و می‌گوید که سیسی توانسته ایدئولوژی را از مذهب جدا کند.»

او در پایان نتیجه‌گیری می‌کند: «ممکن است چند نتیجه‌گیری از فیلم منتشر شده صورت گیرد نخست آن که فلین هیچ اطلاعاتی درباره آن‌چه ممکن بود در ترکیه روی دهد علیرغم آن‌که یکی از مقام‌های ارشد امنیتی بوده نداشته است و به سادگی نظر شخصی‌اش را گفته و ابراز امیدواری کرده که اردوغان در حال سقوط است. یا آن‌که فلین هیچ اعتراضی به کودتای نظامی با هدف سرنگون‌کردن رییس‌جمهوری منتخب یکی از کشورهای عضو ناتو نداشته است و آن را تحسین هم کرده است. یک نتیجه دیگر این که فلین اغوا‌شده و نظم سکولار را ستایش کرده و باور داشته که کودتای ارتش به این نظم و ادامه اتخاد تریه با غرب کمک می‌کند. واقعیت هر چه باشد مسلما فلین باید درباره اظهارات خود پیرامون کودتای نافرجام در ترکیه پاسخگو باشد.»

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین