۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • تانک های ترکیه وارد خاک سوریه شدند/ اردوغان: هدف ما پایان دادن به تهدیدات است

تانک های ترکیه وارد خاک سوریه شدند/ اردوغان: هدف ما پایان دادن به تهدیدات است

  • ۳ شهریور ۱۳۹۵
  • ۳۵۲ بازدید
  • ۰

دقایقی پیش، منابع ترکیه ای اعلام کردند، عملیات نظامی این کشور در مرزهای سوریه آغاز شده و تانک های ترکیه وارد خاک این کشور شدند. مقامات نظامی ترکیه نیز اعلام کردند، جنگنده‌های این کشور به همراه جنگنده‌های ائتلاف ضد داعش دست به حملات هوایی در شهر جرابلس سوریه زده‌اند.

انجمن بی تاوان آذربایجان غربی : ترکیه عملیاتی با هدف مقابله با داعش و جنگجویان کرد سوری (PYD )در شمال سوریه برای پایان حملات به مرزهای ترکیه آغاز کرده است؛ این جملاتی است که امروز اردوغان بیان کرد.

رسانه های ترکیه ای نیز اعلام نموده اند که تانک های این کشور برای آغاز یک عملیات برای آزادی شهر جرابلس ـ که در دست داعش است ـ وارد سوریه شده اند.

گزارش ها حاکی از آن است که البته شمار کمی از نیروهای ویژه ترکیه به عنوان بخشی از عملیات پاکسازی شهرهای مرزی سوریه وارد این کشور شده اند. در همین زمینه، اردوغان نیز لحظاتی پیش اعلام کرد، صبر ما دیگر تمام شد. نیروهای ما صبح امروز نزدیک مرز [سوریه] عملیات کردند. ترکیه امروز بعد از کودتا امن‌تر و قوی‌تر شده است.

وی همچنین گفت: همه کسانی که ترکیه را تهدید می‌کنند، خود نیز گرفتار آن خواهند شد. تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا ضمن حفظ تمامیت ارضی سوریه وحدت این کشور دچار خدشه نشود. آینده سوریه و آینده مردم این کشور، تنها با تصمیم و رأی مردم سوریه مشخص خواهد شد

در همین زمینه، تایمز هند به نقل از نخست وزیر ترکیه نوشت، نیروهای نظامی ترکیه با پشتیبانی ائتلاف امریکا چهارشنبه عملیاتی را برای پاکسازی شهرهای مرزی با سوریه از داعش را آغاز کرده اند.

بر اساس گزارش ها، این عملیات زمان کمی بعد از تمایل ترکیه برای همراهی در عملیات ضد داعشی در سوریه آغاز شد. این عملیات از ساعت ۴ صبح توسط توپخانه های ترکیه به سمت جرابلس آغاز شد. همچنین هواپیماهای ترکی نیز اهداف داعش در این شهر را بمباران کردند.

هدف از این عملیات، پاکسازی مرزهای ترکیه از سازمان های تروریستی، افزایش امنیت مرزها و کمک به تمامیت ارضی سوریه، جلوگیری از موج جدید پناهنده ها و فراهم کردن کمک های حقوق بشری به این منطقه اعلام شده است.

منابع میدانی نیز به اسکای نیوز عربی گفتند: نیروهای زمینی “ارتش آزاد سوریه” در سایه پوشش هوایی و توپخانه‌ای آمریکا و ترکیه به مقابله با داعش می‌پردازند. منابع نظامی ترکیه همچنین افزودند، ۶۳ هدف داعش را در شمال سوریه با توپخانه‌ و در حملات هوایی زده‌اند.

این منابع افزودند:‌ عملیات جرابلس تضمین امنیت مرزها، تمامیت ارضی سوریه و حمایت از ائتلاف ضد داعش را در نظر دارد. به گفته این منابع، جنگنده‌های ترکیه و ائتلاف آمریکا چند حمله هوایی را به اهداف داعش در جرابلس داشتند. منابع نظامی ترکیه تأکید کردند، یازده مورد از مجموع دوازده موضعی که نیروی هوایی در چارچوب عملیات در شمال سوریه تعیین کرده بود هدف قرار گرفته است.

همچنین رسانه‌های ترکیه اظهار داشتند که آنکارا از قبل عملیات نظامی خود در جرابلس را به مسکو ابلاغ کرده بود. همزمان یکی از وزرای کابینه ترکیه نیز اعلام کرد، عملیات این کشور برای پاکسازی جرابلس به زودی پایان خواهد یافت.

وزیر امور خارجه ترکیه می‌گوید: نیروهای کرد سوری یا باید به شرق رودخانه فرات بازگردند و یا با قوای مسلح ترکیه مواجه شوند. چاووش‌اغلو می گوید، ترکیه آن‌قدر به نیروهای کرد تجزیه‌طلب موسوم به «پ ی د» حمله می‌کند تا آنها به شرق رودخانه فرات بازگردند.

شبکه سی ان ان ترک به نقل از مقام‌های ارتش ترکیه اعلام کرد: تانک‌های ترکیه با شلیک بیش از ۲۰۰ گلوله حدود ۷۰ هدف گروه تروریستی داعش را نابود کردند. در عین حال، جنگنده‌های اف ۱۶ نیروی هوایی ترکیه نیز ۱۱ هدف گروه تروریستی داعش را در این منطقه بمباران کرده است.

اظهارات اردوغان (تکمیلی)

همزمان با عملیات ارتش ترکیه در خاک سوریه، رئیس جمهوری ترکیه از آغاز عملیات کشورش علیه داعش و شبه نظامیان کرد در شمال سوریه خبر داد و تأکید کرد، هدف ترکیه از این عملیات، پایان دادن به حملات و تهدیدهای پیاپی علیه ترکیه از سوی مرزهای مشترک با سوریه است.

وی گفت: شهروندان ترکیه همگی در یک صف واحد علیه کودتاچیان ایستادند و تروریست‌ها با چشم‌های خودشان شاهد وحدت ملت ترکیه و همبستگی آنها بودند.

اردوغان گفت: نیروهای ما از ساعت ۴ صبح به وقت محلی ترکیه عملیات علیه تروریست‌ها در شمال سوریه را آغاز کردند. صبر ما در برابر گروه‌های تروریستی که ما را از داخل سوریه هدف می‌گیرند تمام شده و ما عملیات پاکسازی آنها را آغاز کرده‌ایم. ما در این عملیات علیه تروریست‌ها پیروز خواهیم شد و آینده ما آینده‌ای امن است و بیش از هر زمان دیگری بعد از کودتا به این مسأله اطمینان داریم.

وی خاطرنشان کرد: ارتش ترکیه عملیاتش را علیه داعش و گروه “پ وای د” (حزب اتحاد دموکراتیک خلق) در شمال سوریه آغاز کرده است.

رئیس جمهور ترکیه در خصوص تروریسم و حمله اخیر به غازی آنتپ نیز گفت: مسئولان این حمله به جزای کارشان می‌رسند و کسانی که از لفظ الله و نام اسلام استفاده کرده اما با دستورات آن مخالفت می‌کنند، به سزای کارهایشان خواهند رسید و ما تمام تلاش خود را برای ریشه کن کردن چنین سازمان‌های تروریستی به کار می‌بندیم.

در خصوص آوارگان سوریه نیز اردوغان اعلام کرد که ترکیه سال‌هاست پذیرای آوارگان و مردم جنگزده سوریه است و نمی‌تواند مرزهایش را به روی آنها بندد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *