۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • بی اعتمادی بین ترک ها و کُردهای ترکیه ادامه دارد

بی اعتمادی بین ترک ها و کُردهای ترکیه ادامه دارد

  • ۹ اردیبهشت ۱۳۹۲
  • ۳۶۱ بازدید
  • ۰

آلتان تان تدوین قانون اساسی موقت را راهکاری سازنده برای تداوم مذاکرات صلح می داند.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی : به نقل از آلتان تان نماینده دیاربکر و از اعضای هیات حزب صلح و دموکراسی، در نشست سیاسی «حزب چپ ها و سبزهای آینده» درباره مذاکرات صلح بین ترکیه و پ.ک.ک سخنرانی کرد.
وی در این خصوص گفت:«به عنوان فردی که از نزدیک با اوجالان ملاقات کرده و در جریان روند مذاکرات صلح هستم، اعلام می کنم که کردها بر مواضع و مطالبات خود پافشاری خواهند کرد اما در عین حال باید این واقعیت را بپذیریم که مطالبات ما در یک روند و بازه زمانی طولانی محقق خواهد شد و نباید انتظار داشت که همه چیز در کوتاه مدت به انجام برسد. ما بر روی مسائل مهمی همچون ضرورت تدریس زبان کُردی، حقوق دموکراتیک و شاید هم بر روی موضوع خودمختاری اصرار کنیم اما همه این ها یک شبه به دست نخواهد آمد و باید بردبارانه با روند صلح پیش برویم.»
وی در ادامه افزود:« متاسفانه در غرب و شرق ترکیه دو موضع کاملا متفاوت و متضاد هم در خصوص صلح وجود دارد. شما وقتی که به استان های غربی ترکیه سفر کرده و با مردم صحبت می کنید، مدام از ترس و دغدغه ای به نام احتمال تجزیه ترکیه سخن به میان می آورند و چنین می اندیشند که گفتو با اوجالان و پ.ک.ک نهایتا به چندتکه شدن ترکیه خواهد انجامید. اما وقتی به استان های شرقی و جنوب شرقی و به میان کردها می روید، می بینید که آنان ترس و دغدغه دیگری دارند و مدام به ما هشدار می دهند که مواظب باشید دولت فریبتان ندهد. کاری نکنید دولت سر شما را کلاه گذاشته و حقوق کردها پایمال شود. ما هر دو دغدغه را به خوبی درک می کنیم ولی بر این باوریم که برای رسیدن به دموکراسی و استقرار صلح، لازم است این دو ترس را پشت سر بگذاریم.»
وی در پایان و درباره احتمال به بن بست رسیدن مذاکرات صلح گفت:«حتی اگر دور کنونی مذاکرات صلح به بن بست برسد، امکان بازگشت پ.ک.ک به میدان مبارزه مسلحانه بسیار دور از ذهن و بعید است و سران پ.ک.ک تصمیم قاطعانه خود را گرفته اند که از این به بعد همه توان خود را صرف مبارزه سیاسی و دموکراتیک کنند.»

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین