۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • بدری فرات: ثروت منطقه اقلیم کردستان، توسط خاندان بارزانی مصادره شده است

بدری فرات: ثروت منطقه اقلیم کردستان، توسط خاندان بارزانی مصادره شده است

  • ۲۹ دی ۱۳۹۷
  • ۲۸۴ بازدید
  • ۰

حزب دمکرات کردستان، برای پیشبرد منافع خود دست به هر کاری می‌زند. از ترکیه و آمریکا گرفته تا اسرائیل رابطه برقرار می کند و آنچه قابل توجه است اینکه این روابط فقط در خدمت منافع خانواده و قبیله است نه مردم. هدف آن‌ها نیز فقط افزایش ثروت است و به مساله کردی و ملی، توجه ندارند.

سابقه اختلافات سیاسی بین کردها در اقلیم کردستان عراق به دهه ۶۰ میلادی باز می‌گردد. در آن زمان بین حزب طالبانی و ملا مصطفی بارزانی شکاف ایجاد شد که تاکنون نیز ادامه دارد. حزب دمکرات کردستان (پارتی) در سال ۱۹۴۶ و اتحادیه میهنی (یکیتی) در سال ۱۹۷۵ تاسیس شدند و به عنوان دو حزب بزرگ کردستان، به فعالیت خود ادامه می‌دهند. تنش بین دو حزب، بخش اصلی سیاست در اقلیم کردستان عراق بوده است. دو حزب مطرح اقلیم، به تناسب رابطه با اسرائیل، ترکیه، ایران و دولت مرکزی عراق، به طور متناوب دچار اختلافات شدیدی شده‌اند. برای بررسی سابقه اختلافات و تاثیر بازیگران مختلف بر رابطه حزب دمکرات و اتحادیه میهنی، با بدری فرات سیاستمدار کرد مصاحبه‌ای انجام شده است که در ادامه می‌خوانید؛

 

همان طور که می‌دانید سال‌هاست حزب پارتی علیه پ.ک.ک با ترکیه همکاری می کند. اخیرا نیز یکتی همکاری با ترکیه علیه پ.ک.ک را افزایش داده است. با توجه به تنش و جنگ شدید میان کردها و ترکیه، به نظر شما هدف از این همکاری چیست؟

متاسفانه مدتی است فعالیت‌های اطلاعاتی ترکیه در عمق خاک اقلیم کردستان بیشتر شده. قبلا پارتی در این زمینه با ترکیه همکاری می‌کرد اما ترکیه اکنون می‌بیند به غیر از پارتی نیازمند یک همکار دیگر است. آنکارا می‌خواهد در این منطقه جبهه خود را تقویت کند و پس از مرگ جلال طالبانی می بینیم مسئولان یکیتی در رقابت با پارتی تلاش کردند تا روابط خود با ترکیه را تقویت نمایند لذا سیاست خود را تغییر دادند. ترکیه نیز می‌بینید فقط با پارتی نمی‌تواند برنامه‌های خود را به پیش ببرد. لذا یک همکار جدیدی یعنی یکیتی را پیدا کرده است. ما در سال ۲۰۱۶ و در جریان همه‌پرسی استقلال شاهد مخالفت و تهدید جدی ترکیه با کردها بودیم، اما امروز می بینیم این دو حزب آن روزها را فراموش کرده‌اند.

 

به نظر شما علیرغم اطلاع دو حزب بزرگ کردستان از سابقه ترکیه در مساله کردی، چرا آنها امروز به همکار ترکیه تبدیل شده‌اند؟

اینها دنبال منافع خانوادگی هستند. سالهاست این دو حزب چیزی به نام برنامه کردی ندارند و فقط به منافع حزبی و خانوادگی خود فکر می‌کنند. می دانیم هم پارتی و هم یکیتی عشیره‌ای، قبیله‌ای و خانوادگی اداره می‌شوند. یعنی معیارهای قرار گرفتن در آن دو حزب، روابط و نزدیکی خانوادگی و قبیله‌ای است. چند سال پیش به خاطر یک سری تحولات اوضاع اقتصادی اقلیم کردستان کمی خوب شد، اما این دو حزب ثروت منطقه را در خدمت خانواده و قبیله خود قرار دادند. مدتی است روابط اقتصادی پارتی و ترکیه خیلی خوب شده است، نفت مردم را می فروشند و ثروت آن را به جیب خود می‌ریزند. این ثروت اصلا به مردم نمی رسد یعنی مردم از این معاملات هیچ سودی نمی برند. همه چیز در خدمت قبیله و خانواده قرار می گیرد.

 

اخیرا گزارش‌هایی منتشر شد که مسرور بارزانی به گروه‌های تروریستی مانند داعش کمک مالی کرده، یعنی همان داعشی که در سوریه و شنگال کردها را هدف قرار داد. این اقدام چگونه ممکن است؟

اینها برای پیشبرد منافع خود دست به هر کاری می زنند. البته فقط به روابط با ترکیه بسنده نمی‌کنند حتی با اسرائیل نیز رابطه دارند. این روابط فقط در خدمت منافع خانواده و قبیله است نه مردم. جز بدبختی برای مردم چیزی ندارند. هدفشان این است بیشتر ثروتمند شوند و سیاست آنها نیز در همین راستا قرار دارد. این سیاست نه ملی است نه کردی و نه چیز مثبت دیگری.

 

پس از خبر مربوط به خروج آمریکا از سوریه، نیروهای وابسته به بارزانی می گویند ما باید در اداره خودگردان در سوریه سهیم شویم و پیشمرگه روژ باید به کردستان سوریه برگردد. هدف از این چیست؟

اگر پیشمرگه روژ و در کل همه پیشمرگ‌ها قوی بودند و در کردستان تاثیر داشتند بایستی در برابر حملات علیه کرکوک، اربیل، موصل و شنگال قدرت خود را نشان می دادند اما دیدیم خیلی ضعیف بودند. هیچ اقدامی نتوانستند انجام دهند. این اقدام یعنی رفتن به سوریه نیز با کمک آمریکا است تا کردها متحد نشوند. هر گونه اظهارات و اقدامات کردهای سوریه در چارچوب تمامیت ارضی سوریه است. آنها همانند بقیه اقوام سوریه شهروندان سوریه هستند یعنی همانند طرفداران پارتی خواهان تجزیه نیستند و مخالف تجزیه سوریه و اقدامات استعمارگران و امپریالیست ها هستند. ایجاد مرزبندی جدید در سوریه و تاکید بر قوم گرایی کرد و عرب هیچ سودی برای کردها ندارد. هدف پارتی از آوردن پیشمرگه روژ نیز ایجاد قوم گرایی در سوریه است. وقتی جنگ های شدید در سوریه بود این پیشمرگه‌ها حتی یک روز هم جنگ نکردند و اسمی از آنها برده نشد. نکته دوم این که اگر واقعا قدرت دارند، داعش هنوز در خاک عراق و برای اقلیم نیز تهدید است؛ بروند و با داعش بجنگند. داعش حتی گاهی حملاتی نیز علیه اقلیم انجام می‌دهد. تلاش آنها برای آمدن به سوریه چیزی جز فتنه گری نیست. یعنی با تحریک کشورهای دیگر مانند آمریکا و ترکیه به دنبال ایجاد فتنه هستند. یعنی نمی‌خواهند در خاورمیانه و سوریه ثبات و امنیت وجود داشته باشد. یعنی از پیشمرگه استفاده ابزاری می کنند. چون مردم نیز خواهان حضور آنها نیستند. بعضی از آنها در ترکیه با نام ارتش آزاد آموزش می دیدند و در سوریه نیز به داعش می پیوستند. می خواهند برای ترکیه قدرت را به دست بگیرند و به ترکیه کمک کنند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *