۹ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • معاون نخست وزیر ترکیه :امکان ارائه دفاعیه به زبان کُردی در دادگاه های ترکیه

معاون نخست وزیر ترکیه :امکان ارائه دفاعیه به زبان کُردی در دادگاه های ترکیه

  • ۱۷ آبان ۱۳۹۱
  • ۳۳۲ بازدید
  • ۰

بلنت آرنچ اعلام کرد که درجلسه دیروز هیات دولت مطالبات زندانیان پ.ک.ک بررسی شده و دستورات لازم صادر شده است.

به نقل از خبرگزاری آناتولی هیات دولت ترکیه دیروز جلسه داشت. اولویت نخست دستور جلسه دیروز بررسی مطالبات بیش از ششصد زندانی پ.ک.ک بود که از ۵۴ روز پیش اعتصاب غذا کرده و این موضوع در حال حاضر به مهم ترین موضوع اخبار سیاسی ترکیه تبدیل شده است.

بلنت آرنچ معاون نخست وزیر و سخنگوی هات دولت در این خصوص گفت:” یکی از مطالبات زندانیانی که اعتصاب غذا کرده اند، امکان مدافعه به زبان کُردی است. ما با این موضوع مشکلی نداریم و شخص نخست وزیر دستورات لازم را به وزیر دادگستری داده اند و از این پس در کلیه محاکم قضایی کشور شاکی یا متهم می تواند از دادگاه بخواهد که در جلسه دادرسی و محاکمه مترجم کُردی در اختیار او گذاشته شود.”

وی افزود:” در مورد ملاقات اوجالان با وکلای مدافع خود چند مشکل اساسی وجود دارد. اول این که پرونده وی حکم خورده و به عنوان زندانی محکوم به حبس ابد در زندان است و هیچ نیازی به وکیل ندارد. فقط در شرایط ویژه مثلا به خاطر مساله ارث می تواند وکیل داشته باشد. دوم این که وکلای وی به خاطر جرایم تروریستی زندانی شده اند. از این گذشته اوجالان شخصا به ما اعلام کرده و که وکلا سخنان وی را تحریف کرده و پیام هایی را به قندیل فرستاده اند که صد و هشتاد درجه مخالف با نظریات اوجالان است. وی هنوز هم می تواند با خانواده خود ملاقات کند و در شرایط حبس وی هیچ گونه مشکل بهداشتی و رفاهی وجود ندارد.”

آرنچ درباره اعتصاب غذای زندانیان نیز گفت:” من دیروز هم در یک پیام از همه آنها خواهش کردم دست از اعتصاب غذا بردارند. همین الان هم اعلام می کنم که زبان کردی به عنوان درس انتخابی در برنامه نظام آموزشی کشور قرار داده شده و این موضوع نیازی به اعتصاب غذا ندارد. من نه تنها به عنوان سخنگوی دولت بلکه در مقام یک حقوقدان اعلام می کنم که اعتصاب غذا هیچ مبنای حقوقی و وجدانی ندارد.”

وی همچنین درباره تیراندازی در ساختمان نهاد نخست وزیری گفت:” ما در جلسه کابینه صدای تیرها را شنیدیم. بررسی های به عمل آمده حاکی از آن است که این فرد پیش تر نیز سابقه چنین اعمالی را داشته و انگیزه تروریستی در کار نبوده است.”

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *