۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • اقدامات جدید دولت ترکیه برای حل یک مناقشه تاریخی

اقدامات جدید دولت ترکیه برای حل یک مناقشه تاریخی

  • ۳ آذر ۱۳۹۳
  • ۲۹۱ بازدید
  • ۰

رسانه های ترکیه از احتمال تغییر نام استان توجلی ترکیه به درسیم طی سفر جاری احمد داووداغلو به این منطقه خبر دادند.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی به نقل از روزنامه رادیکال، یکی از تحلیل گران نزدیک به حکومت ترکیه طی یادداشتی در این روزنامه نوشت، نخست وزیر ترکیه در سفر جاری خود به تونجلی خبرهای مسرت بخشی برای مردم این منطقه که عموما متشکل از کردهای علوی هستند خواهد داشت. داووداغلو که استاد دانشگاه نیز هست، قصد دارد به روایتی از تاریخ درسیم اشاره کند که تا کنون در تاریخ نگاری رسمی کتمان شده است.
ادعا می شود این سفر حتی می تواند بخشی از پروژه حل مسائل اقلیت علوی باشد که حکومت آک پارتی مشکلات عدیده ای با آن دارد.
نویسنده مقاله مزبور می افزاید برنامه داوداغلو خطاب کردن مردم تونجلی با نام «براداران درسیمی» و حتی تغییر نام تونجلی به درسیم است که باید آن را نوعی اعاده اعتبار تلقی کرد.
البته این امر مستلزم تایید مجلس ملی ترکیه است. نام درسیم در سال ۱۹۳۵ به تونجلی تغییر داده شده بود. از هم اکنون پیش بینی های متعددی در این خصوص صورت گرفته است.
یکی دیگر از موارد لاینحل جامعه علوی مسئله «جم خانه» ها است. مهم ترین مطالبه آنها در این خصوص آن است که دولت این اماکن را جزو عبادتگاهها و اماکن مذهبی محسوب کند تا بتوانند از یارانه های دولتی استفاده کرده و نیز از مالیات های دولتی خلاصی یابند.
در گذشته پیشنهادهایی از طرف دولت یا بنیادهای سنی ترکیه در خصوص بهبود وضعیت جمخانه داده شده بود که یکی از آنها تاسیس مسجد- جم خانه به صورت توام بود. اما چنین طرحی با چالش های زیادی روبرو شد و امیدی به تحقق آن نیست. حکومت عدالت و توسعه در آخرین تلاش های خود کارگروههای علوی را برای سیاست گذاری در این خصوص تاسیس کرده است. این کارگروه اخیرا پیشنهاد داده اند از جم خانه ها به عنوان موقوفه در حقوق اداری ترکیه یاد شود. در این صورت روحانیون علوی خواهند توانست از مزایای نهادهای عمومی استفاده کرده مقرری ثابتی از دولت دریافت کنند و همچنین اماکن مذهبی از مالیات معاف شوند.
این تغییر وضعیت نیز می تواند تسهیلاتی برای اقلیت ها فراهم کند. پیش بینی می شود داوداغلو در دیدار با رهبران جامعه علوی درسیم این موضوع را مطرح کند.
فعالان سیاسی و روشنفکران علوی مخالف آک پارتی معتقدند که این تلاش ها همگی در راستای کنترل جامعه علویان ترکیه است و تنها بخش لیبرال این اقلیت نگاه مثبتی به اصلاحات دولت در این زمینه خواهند داشت.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *