۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • احتمال استفاده پ.ک.ک از پهباد نظامی علیه ارتش ترکیه

احتمال استفاده پ.ک.ک از پهباد نظامی علیه ارتش ترکیه

  • ۱۰ مهر ۱۳۹۷
  • ۵۶۱ بازدید
  • ۰

مایکل روبین می نویسد با توجه به استفاده ترکیه از پهباد برای کشتن رهبران این گروه، دیر یا زود و با توجه به فراگیر شدن پهبادها و موفقیت پ.ک.ک در یافتن حامیان خود، از این تکنولوژی برای حمله به ارتش ترکیه استفاده خواهد کرد.

به گزارش انجمن بی تاوان ، ارتش ترکیه که به گفته برخی مقامات آن در چند سال اخیر توانسته به نوعی ساخت پهباد نظامی را بومی کند، از چند ماه گذشته به صورتی گسترده از این تکنولوژی برای کشتن برخی رهبران پ.ک.ک استفاده کرده است. ارتش ترکیه تابستان امسال با استفاده از این تکنولوژی توانست زکی شنگالی، یکی از رهبران نظامی پ.ک.ک را در منطقه شنگال عراق ترور کند.

ارتش ترکیه در تهاجم خود به منطقه کردنشین عفرین سوریه نیز از پهباد برای یافتن مواضع نظامی نیروهای کرد سوریه یا ypg استفاده کرد اما آن طور که مایکل روبین، از کارشناسان سابق وزارت دفاع آمریکا و کارشناس مسائل نظامی در اندیشکده امریکن اینترپرایز در مقاله اخیرش گفته ،ترکیه به گفته اردوغان برای مبارزه با ترور به سراغ عفرین نرفت بلکه برای پاکسازی نژادی این منطقه و بیرون راندن کُردها به این منطقه حمله کرد.

مایکل روبین در مقاله اش که در نشریه واشنگتن ایگزامینر منتشر شده، نوشت: ترکیه این اواخر به سراغ تکنولوژی های جدید برای مقابله با پ.ک.ک روی آورده و در تابستان امسال، یکی از رهبران پ.ک.ک را با استفاده از پهباد مسلح ترور کرد. وی معتقد است ترکیه هر وقت در حل مشکلات داخلی کشور درمانده می شود، برای پوشاندن شکست به عملیات نظامی علیه کردها متوسل می شود. البته وی معتقد است پیشینه همه رهبران ترکیه چنین است.

مایکل روبین در مقاله خود به ترکیه هشدار می دهد فکر نکند که تنها اوست به تکنولوژی پهباد دسترسی دارد و می تواند با آن رهبران پ.ک.ک را ترور کند. پ.ک.ک نیز ممکن است به زودی از این تکنولوژی جدید برای تهاجم نظامی به ارتش ترکیه استفاده کند.

بر اساس نظر این کارشناس نظامی آمریکا، با توجه به این که تکنولوژی ساخت و استفاده از پهباد در جهان گسترش زیادی پیدا کرده است، پ.ک.ک نیز دیر یا زود به این تکنولوژی جدید دست پیدا خواهد کرد زیرا با توجه به بررسی تاریخی، این نیروی کرد مخالف ترکیه همیشه توانسته است برای دست یافتن به سلاح های جدید حامیانی را در خارج از ترکیه پیدا کند.

وی معتقد است پ.ک.ک به سبب دسترسی آسان، همواره از سلاح های روسی علیه ترکیه استفاده کرده است اما امروز وضعیت متفاوت است و با درنظر گرفتن رقابت بر سر قدرت در منطقه، ممکن است برخی کشورهای رقیب ترکیه بخواهند تکنولوژی پهبادی خود را در اختیار پ.ک.ک و یا گروه های اقماری آن در سوریه مانند YPG قرار دهند.

این کارشناس نظامی بر این باور است نیروهای کرد سوریه به سبب ارتباطی که بواسطه پیش قدم شدن برای مقابله با داعش در سطح بین المللی دارند، به آسانی می توانند به پهبادهای جنگی دست پیدا کرده و آن را در اختیار پ.ک.ک قرار دهند.

مایکل روبین، دفاتر و ساختمان های دولتی و نظامی ترکیه در داخل کشور و سوریه را به سبب ساختار گسترده آنها از جمله مانند کاخ ریاست جمهوری ترکیه که چند برابر بزرگتر از کاخ سفید است، اهداف مناسبی برای حمله پهبادی پ.ک.ک به آنها می داند. وی این امر را پاشنه آشیل ترکیه می داند و معتقد است استفاده احتمالی پ.ک.ک از پهبادهای نظامی در آینده علیه ارتش ترکیه و ساختمان های دولتی در داخل و خارج این کشور چنان قابل عملی شدن است که ترکیه حتی ممکن است نتواند به آن فکر کند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین