۹ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • آمریکا به حضور پ.ک.ک در عراق پایان می دهد

آمریکا به حضور پ.ک.ک در عراق پایان می دهد

  • ۶ اسفند ۱۳۹۵
  • ۲۹۳ بازدید
  • ۰

نماینده کردهای ایزدی در پارلمان اقلیم کردستان عراق می گوید آمریکا پس از نابودی داعش به مساله حضور پ.ک.ک در شنگال پایان خواهد داد.

به گزارش انجمن بی تاوان  به نقل از باسنیوز ، شیخ شامو نماینده کردهای ایزدی در پارلمان اقلیم کردستان گفت: در مذاکرات آمریکا و دولت عراق مسائلی چون: پایان دادن به حضور پ.ک.ک در اقلیم و شنگال مورد بحث قرار می گیرد و تصمیم بر این است پس از به پایان رسیدن جنگ علیه داعش ، حضور پ.ک.ک در شنگال نیز پایان یابد.

داگلاس سیلیمان سفیر آمریکا در بغداد نیز دو روز قبل گفت: ما در حال انجام مذاکراتی با دولت عراق هستیم تا به عملیات پ.ک.ک در عراق و ترکیه پایان داده شود. سیلیمان که در محل ساختمان سفارت آمریکا در بغداد سخن می گفت افزود: ما پ.ک.ک را همچنان یک سازمان تروریستی می دانیم و از نظر ما حضور پیکارجویان این گروه  در خاک عراق یا در سرزمین‌های دیگر کشورها را نا مناسب است.

پیش از این برخی منابع کردی اعلام کردند که آمریکا و ترکیه در صدد به حاشیه راندن پ.ک.ک در مناطق کردنشین سوریه و ایفای نقش فعالتر مسعود بارزانی در این مناطق هستند.

شهر شنگال واقع در استان نینوا در شمال غرب عراق در موقعیت استراتژیک قرار دارد و پ.ک.ک از طریق شنگال با شاخه نظامی خود در سوریه در ارتباط است . اخیرا تنش بین پ.ک.ک و حزب دمکرات کردستان عراق (پارتی) بر سر شنگال تشدید شده و ناظران سیاسی از احتمال رویارویی نظامی پارتی و پ.ک.ک سخن می گویند.

نیچیروان بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان عراق اخیرا اعلام کرد: در صورت لزوم برای اخراج پ.ک.ک از شنگال به زور متوسل خواهیم شد.

بینالی ایلدریم نخست وزیر ترکیه پس از بازگشت سفر اخیر خود به عراق در جمع خبرنگاران در فرودگاه آنکارا گفت: ما در زمینه حضور پ.ک.ک در شنگال بصورت مفصل بحث کردیم. یا عراق و پیشمرگه ها باید پ ک ک را از آنجا خارج کنند و یا ترکیه هر گونه اقدام لازم را انجام خواهد داد. موضع ما در قبال این مسئله روشن است.

روز ۱۳ نوامبر سال ۲۰۱۵ شهر شنگال پس از ۱۵ ماه از دست گروه تروریستی – تکفیری داعش آزاد شد. پ.ک.ک با تشکیل چندین گروه شبه نظامی وابسته به خود در شنگال که عمدتا کردهای غیر بومی در آنها عضویت دارند، مقابله با تهدید داعش را بهانه قرار داده و حاضر به خروج از شنگال نیست.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *