۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • کورسوی امید برای حل مسئله کُردهای ترکیه

کورسوی امید برای حل مسئله کُردهای ترکیه

  • ۱۲ آذر ۱۳۹۷
  • ۳۴۹ بازدید
  • ۰

برخی کارشناسان بر این باورند رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه بعد از برگزاری انتخابات آتی مربوط به شهرداریهای ترکیه، ممکن است روند صلح با پ.ک.ک را دوباره از سر بگیرد.
به گزارش انجمن بی تاوان، روند صلح دو ساله و نیمه دولت ترکیه با کردهای ترکیه و از جمله با حزب کارگران کردستان ترکیه یا پ.ک.ک در سال ۲۰۱۵ متوقف شد و آنکارا به رهبری رجب طیب اردوغان، رهبر همه کاره ترکیه رویکردی خشونت گرایانه و سرکوبگرایانه علیه کردها و بویژه پ.ک.ک در پیش گرفت. این رویکرد چنان شدید بود که شعله های آن دامن کردهای سوریه را نیز گرفت و دولت ترکیه شهر عمدتا کردنشین عفرین در شمال غرب سوریه را نیز به بهانه مرتبط دانستن نیروهای کرد سوریه با پ.ک.ک به تصرف خود درآورد.

با نگاهی به رفتارهای خشونت آمیز ترکیه با کردها و بویژه زندانی کردن رهبران تاثیرگذار جنبش کردی در این کشور و از جمله صلاح الدین دمیرتاش، در حال حاضر، هیچ گونه امیدی نسبت به از سرگیری گفتگوهای صلح میان آنکارا و کردها دیده نمی شود.

اما برخی کارشناسان بر این باورند که رییس جمهور ترکیه ممکن است بعد از برگزاری انتخابات آتی این کشور، روند مذاکره با کردهای این کشور را از سر بگیرد.

امید فرات، متفکر کُرد به خبرگزاری شین هوای چین گفته است با توجه به این که حزب حاکم ترکیه مشغول مطالعه سیستم فدرالی در آلمان است، من انتظار دارم که اردوغان روند مذاکره با کردها را بعد از برگزاری انتخابات آتی از سر بگیرد.

وی معتقد است که از سر گیری روند صلح در ترکیه لاجرم در سال آینده در دستور کار قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به این که اردوغان و برخی افراد اطراف وی باید بهتر از هر کسی دیگری بدانند که وضعیت موجود پایدار نیست، افزود: موضوع روند صلح در ترکیه مورد توجه قدرت های خارجی و نیز کردهای سوریه قرار خواهد گرفت.

روزا کاواکچی، یکی از معاونان حزب حاکم عدالت و توسعه نیز بعد از سفر به آلمان و دیدار با Bundesrat که نهاد قانونی نمایانگر ۱۶ ایالت خودمختار و فدرال آلمان است، در تویتر خود نوشته است که ما در مورد سیستم فدرالی با هم تبادل نظر کردیم.

از سوی دیگر،یک گروه روشنفکری که به عنوان اعضای کمیته عقلای آنکارا، قبلا برای حل مسئله کرد تلاش کرده بودند، هفته گذشته در اسلو نروژ با هم دیدار کرده اند. بر اساس گزارش رسانه های محلی، این افراد در مورد تجربه شکست خورده پیشین خود درباره مسئله کردها با هم تبادل نظر کرده اند. اما یکی از اعضای مشورتی حزبی وابسته به حزب جمهوریخواه خلق گفته است این افراد باید نشست خود را با حزب حاکم ترکیه هماهنگ می کردند.

وی به شین هوا گفته است نشست این افراد مانند پیام توییتری معاون حزب حاکم چشمک زدن به رای دهندگان در انتخابات آینده ترکیه است.

این بحث در ترکیه وجود دارد که در صورتی که حزب حاکم شهرداریهای شهرهای بزرگ مانند استانبول و آنکارا را به اپوزیسیون واگذار کند، اردوغان بخواهد انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری برگزار کند. وهاب کاسکان، مدرس حقوق در دانشگاه دجله معتقد است کردهایی که به حزب حاکم و آنهایی که به حزب کردگرای دموکراتیک خلقها رای می دهند از این پیش قدمی احتمالی اردوغان استقبال خواهند کرد.

از سوی دیگر، انتخاب اسلو برای نشست عقلای ترکیه پیرامون مذاکرات صلح با کردها از اهمیت برخوردار است زیرا مذاکرات قبلی دستگاه های اطلاعاتی ترکیه با نمایندگان پ.ک.ک در سال ۲۰۰۹ به گفتگوهای اسلو مشهور شد. کاسکان که در نشست اخیر اسلو حضور داشته این مسئله را که حزب حاکم در سازماندهی آن نقش داشته رد می کند.

وی بر این باور است که از سرگیری روند صلح بیشتر از این که به مسائل داخل ترکیه ارتباط داشته باشد به کردهای سوریه مرتبط خواهد بود. اگر حزب حاکم ترکیه و حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه یا PYD بتوانند بر سر حل مسئله در مورد کردهای سوریه به توافق برسند این امر، فضای مطلوبی برای بررسی مسئله داخلی کردها در ترکیه فراهم خواهد کرد.

کاسکان معتقد است اگر پ.ک.ک به اقدام مسلحانه در ترکیه پایان دهد ممکن است در روند حل مسئله کردهای ترکیه گشایشی حاصل شود.

احمد اویسل، مدیر مرکز مطالعات خاورمیانه در آنکارا نیز که گفته می شود به حزب حاکم در ترکیه نزدیک است به سایت خبری روداو گفته است که انتظار دارد رجب طیب اردوغان بعد از برگزاری انتخابات شهرداریها، روند صلح با کردها را از سر بگیرد.

اما امید فرات معتقد است دولت ممکن است راسا اقدام به تحقق حقوق کردها کند بدون این که با حزب دموکراتیک خلقها یا پ.ک.ک مذاکره کند. ممکن است بعدا با پ.ک.ک بر سر زمین گذاشتن سلاح مذاکره کند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *