۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • نشست امنیتی ترکیه و سوریه در آنتالیا

نشست امنیتی ترکیه و سوریه در آنتالیا

  • ۲۱ بهمن ۱۳۹۷
  • ۲۶۱ بازدید
  • ۰

یک وبگاه خبری از نشست مقامات ارشد امنیتی ترکیه و سوریه با یکدیگر در دسامبرگذشته در آنتالیا به منظور بحث درباره سرنوشت حزب کارگران کردستان و موضوع منطقه امن در شمال سوریه خبر داد.

به گزارش انجمن بی تاوان،یک وبسایت خبری عراقی به نقل از یک منبع آگاه سوری از ملاقات سران امنیتی سوریه با همتایان ترکیه‌ای آنها در آنتالیا خبر داد.

وبگاه خبری باسنیوز عراق نوشت: روابط و تماس‌های امنیتی بین آنکارا و دمشق از زمان آغاز بحران سوریه تا به امروز در سطوح متعدد ادامه دارد به رغم اینکه آنکارا به طور مستقیم از مخالفان مسلح سوریه حمایت می‌کند و ارتش ترکیه نواحی وسیعی از شمال سوریه را تحت کنترل دارد و همچنین خواهان سرنگونی نظام بشار اسد است.

باسنیوز نوشت، یک منبع آگاه سوریه از سفر محرمانه سرلشکر «علی مملوک»، رئیس دفتر امنیت ملی سوریه (بالاترین پست امنیتی در این کشور) به آنتالیا در جنوب غرب ترکیه در اول دسامبر گذشته خبر داد که به منظور دیدار با مقامات امنیتی ارشد ترکیه و بحث درباره سرنوشت حزب کارگران کردستان در سوریه و ترتبیاتی خاص برای منطقه شرق فرات انجام شد.

این منبع سوری که خواست نامش فاش نشود به باسنیوز گفته است: سرلشکر علی مملوک در سفری محرمانه به آنتالیای ترکیه با مقامات ارشد امنیتی این کشور گفت‌وگوهایی درباره بیرون راندن حزب کارگران کردستان از مرزهای سوریه و ترکیه با توجه به تفاهم‌های بین طرفین داشته است.

این منبع افزود: توافقی بین دولت سوریه و ترکیه در آنتالیا صورت گرفته بر سر اینکه  پ.ک.ک به سمت جنوب و منطقه عربی و مرزهای عراق کشیده شود و در ازای آن ترکیه بقای دولت سوریه را پذیرفته و از درخواست خود برای کناره‌گیری آن صرف‌نظر کند.

منبع سوری گفت: همچنین توافق شده که ترکیه پست‌های بازرسی ایجاد کرده و در تشکیل شورای اداری در شمال سوریه شریک شود و در ازای آن مربع امنیتی باقیمانده و پرچم سوریه در این منطقه به اهتزار درآید.

این منبع افزود: ترکیه  در ابتدا خواهان این بود که منطقه امنیتی تحت تسلط آن باشد اما روس‌ها اصلا موافق نبودند و دولت سوریه هم مخالفت کرد تا جایی که ترکیه مجبور به امتیازدهی شد و این امتیازات شامل پذیرش شرکایی در کنار خود در غرب کردستان (شمال سوریه) بود به گونه‌ای که در ازای آن پرچم سوریه در آنجا به اهتزاز درآمده و بده بستان‌هایی درباره ادلب صورت گیرد.

منبع سوری گفت: دو طرف توافق کردند که حزب کارگران کردستان را  قریب به شصت کیلومتر از مرزهای ترکیه به سمت جنوب سوریه دور کنند.

وی ادامه داد: وقتی که پ.ک.ک متوجه توافق ترکیه و سوریه شد، افراد مسلح و طرفداران آن اقدام به حفر خندق‌هایی سطحی به عمق دو متر در اطراف همه شهرهای کردنشین از جمله الحسکه کردند و در آنجا مقادیر زیادی مواد منفجره تی.ان.تی قوی تعبیه کردند تا با انفجار این منطقه و ایجاد خرابی مانع ورود ترکیه و دولت سوریه یا شبه نظامیان وابسته به آنها به شهرهای کُردنشین شوند.

این منبع خبر داد: مقاماتی از ترکیه و دولت سوریه این هفته بار دیگر در مسکو گرد هم آمده و درباره سرنوشت حزب کارگران کردستان تحت نظارت روسیه توافق کردند؛ وی افزود: این گفت‌وگوها حول محور دور کردن پ ک ک از مرزها و پیشنهاد ایجاد منطقه امن بوده است.

این منبع افزود: سوچی روسیه در چهاردهم فوریه شاهد اجلاس سران ترکیه-روسیه و ایران درباره سوریه خواهد بود.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه هفته گذشته اذعان کرد که تماس با دولت سوریه در سطحی پایین ادامه دارد. اردوغان روز یکشنبه سوم فوریه در گفت‌وگو با شبکه دولتی «تی آر تی» ترکیه تاکید کرد که رابطه بین ترکیه و سوریه در سطح سرویس‌های امنیتی ادامه دارد و ارتباط سرویس‌های امنیتی با ارتباط رهبران سیاسی متفاوت است.

این منبع گفت که ایران سعی خواهد کرد روسیه و ترکیه را به حفظ توافق آستانه درباره مناطق کاهش تنش متقاعد کند و همچنین برای جلب رضایت ترکیه بازگشت به توافق آدنا به جای ایجاد منطقه امن را پیشنهاد خواهد داد، این منبع همچنین نشست آتی سوچی را به دلیل مخالفت آمریکا با آن ناکام پیش بینی کرد.

منبع سوری پیش بینی کرد که پروژه آمریکا، ترکیه و روسیه بر سر تشکیل یک ارتش ملی از نیروهای پیشمرگه روژاوا و نیروهای ویژه وابسته به احمد الجربا و الصنادید وابسته به حمیدی الدهام و برخی شبه نظامیان آموزش دیده در ترکیه به دست آمریکایی‌ها موفق باشد.

منبع سوری گفت بعید نیست که ترکیه سه میلیون آواره سوری را به مناطق کُرد نشین منتقل کند تا بافت جمعیتی آنجا را تغییر دهد چون برای کُردها در آن زمان چیزی باقی نمی‌ماند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *