۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • مثلث حزب، عشیره و خانواده در پارتی / چالش های پیش روی مسرور بارزانی

مثلث حزب، عشیره و خانواده در پارتی / چالش های پیش روی مسرور بارزانی

  • ۱۳ بهمن ۱۳۹۷
  • ۲۶۱ بازدید
  • ۰

محمود عثمان سیاستمدار کُرد عراقی در گفتگو با کردپرس، گفت: “تصریح می کنم که در حزب دمکرات، جناح و اختلاف داخلی وجود ندارد.  سه فاکتور مهم و تاثیرگذار رهبری این حزب را به هم مرتبط کرده و گره زده است. قبل از هر چیز، حزب، پس از آن عشیره و در نهایت، خانواده. این مثلث، موجب حفظ صفوف و اتحاد داخلی و مانع از انشقاق و ایجاد جناح های رقیب شده است و حزب دمکرات را از این آفات حفظ کرده و این نیز وجه تمایز حزب دمکرات از دیگر احزاب کردستان است.”

به گزارش انجمن بی تاوان به نقل از کردپرس، نشست های اخیر میان حزب دمکرات کردستان (پارتی) و اتحادیه میهنی کردستان (یکیتی) به عنوان احزاب حاکم اقلیم کردستان که بیشترین نقش را در تشکیل دولت جدید ایفا می کنند و اظهارات رسمی و غیر رسمی مقامات دو حزب، دورنمای تشکیل دولت جدید را بیش از پیش مبهم و غیرقابل پیش بینی کرده است. در شرایط جدید سخن از به درازا کشیدن تشکیل دولت جدید برای چند ماه دیگر است و این نیز می تواند اقلیم کردستان را با بحران سیاسی روبرو سازد. خبرگزاری کردپرس در ارتباط با چرایی ناکامی تلاش ها برای تشکیل دولت جدید در اقلیم کردستان، کاندید کردن مسرور بارزانی از سوی حزب دمکرات برای تشکیل دولت و پیشینه امنیتی وی و همچنین مشکلات و چالش های نخست وزیر جدید طی چهار سال آینده، جلوس نیچروان بارزانی بر کرسی ریاست اقلیم کردستان و احتمال وجود اختلاف نظر و جناح های رقیب در حزب دمکرات، مصاحبه ای با دکتر محمود عثمان سیاستمدار کهنه کار کُردترتیب داده است که مشروح آن در ذیل آمده است:

* چرایی ناکامی تلاش ها برای تشکیل دولت جدید در اقلیم کردستان

محمود عثمان سیاستمدار کرد عراقی در گفتگو با کردپرس در به نتیجه نرسیدن گفتگوهای تشکیل دولت در اقلیم کردستان، علیرغم گذشت چهار ماه از برگزاری انتخابات پارلمانی، گفت: روند تشکیل دولت در اقلیم کردستان طولانی شده است، اما اگر نگاهی به تشکیل دولت ها در عراق پس از سال ۲۰۰۳ داشته باشیم، این مدت زمان، زیاد نیست. طولانی شدن روند تشکیل دولت در کلیت عراق و در این میان، اقلیم کردستان به یک عُرف تبدیل شده است. پیش تر و در حکومت بعث طی چند روز با مشخص و تعیین کردن اعضای کابینه از سوی صدام حسین رئیس جمهور وقت، فوراً و بدون وقفه، دولت تشکیل می شد، اما در دوران پسا صدام، تشکیل دولت در روند چند ماهه به امری معمول در بغداد و اقلیم کردستان تبدیل شده است. این امر ناپسند است و امیدوارم هر چه زودتر در اقلیم کردستان بر سر تشکیل دولت جدید توافق حاصل شود.

وی افزود: اتحادیه میهنی کردستان و حزب دمکرات کردستان به عنوان دو حزب اصلی و حاکم در اقلیم کردستان اگر به توافق برسند، روند تشکیل دولت تسریع و بسیاری از موانع بر سر این مهم رفع خواهد شد. تاکنون این توافق حاصل نشده است. باید هر دو حزب در قدرت حضور داشته باشند و با هماهنگی و اتفاق نظر امور حاکمیتی را به پیش برند. امیدواریم طی یکی دو ماه آینده هم پارلمان کردستان فعال و هم دولت جدید با توافق همه احزاب تشکیل گردد و در نهایت، مشکلات و مسائل مردم رفع  و از سوی دیگر نیز، مسائل و اختلافات با دولت مرکزی عراق نیز حل و فصل شود.

* کاندید کردن مسرور بارزانی برای نخست وزیری، پسندیده است

محمود عثمان در خصوص کاندید کردن مسرور بارزانی رئیس نهاد اطلاعات و امنیت اقلیم کردستان و از اعضای دفتر سیاسی حزب دمکرات کردستان برای تصدی نخست وزیری اقلیم کردستان، گفت: ایجاد تغییر در دولتمردان، امری مقبول و پسندیده است. جناب نیچروان بارزانی در منصب نخست وزیری اقلیم کردستان، طی چند دوره گذشته نقش خود را ایفا کرده است. هم اکنون اراده برای تغییر در این منصب و بر سر کار آمدن شخصیت دیگری از سوی حزب دمکرات کردستان است که بیشترین کرسی ها را در پارلمان در دست دارد و مسئول تشکیل دولت است. منصب ریاست اقلیم کردستان برای نیچروان بارزانی تعیین شده  و از سوی دیگر، مسرور بارزانی ریاست دولت را در دست خواهد گرفت. این تغییر از سوی مردم نیز پسندیده و مقبول می باشد.

* پیشینه امنیتی مسرور بارزانی و ثبات شکننده در عراق و اقلیم کردستان

وی در ارتباط با اهمیت تعیین مسرور بارزانی با پیشینه امنیتی برای تصدی منصب نخست وزیری اقلیم کردستان به ثبات شکننده و وضعیت امنیتی در اقلیم کردستان و عراق به دلیل تداوم حضور داعش و اختلافات سیاسی در عراق، اشاره کرد و گفت: همان گونه که استحضار دارید در مقطع کنونی هنوز عراق روی ثبات پایدار را به خود ندیده است و باید مسرور بارزانی به عنوان نخست وزیر جدید، از سوابق و تجارب امنیتی خود در منصب جدید در راستای تثبیت ثبات و امنیت بهره ببرد، برای ایشان در این منصب آرزوی موفقیت داریم.

* نخست وزیر جدید اقلیم کردستان و چالش های پیش رو

محمود عثمان در ارتباط با مسائل و چالش هایی که دولت آینده اقلیم کردستان به ریاست مسرور بارزانی با آن ها روبرو خواهد شد، خاطرنشان ساخت: مسرور بارزانی به عنوان نخست وزیر جدید اقلیم کردستان با چالش ها و موضوعات عدیده ای روبرو خواهد بود که مهم ترین آن ها؛ مشکلات و مصائب اقتصادی مردم از جمله حقوق ماهیانه، شفافیت در درآمدها، مدیریت پروند نفتی‌ و روابط با بغداد و حل اختلافات فی‌ مابین است. وی باید بر این مسائل و موضوعات تمرکز کند و دست به اصلاحات عدیده بزند، اگر این ‌گونه نباشد، نخواهد توانست کارنامه موفق کاری داشته باشد.

* جلوس نیچروان بارزانی بر کرسی ریاست اقلیم کردستان

نماینده چندین دوره مجلس نمایندگان عراق در ارتباط با تعیین نیچروان بارزانی برای تصدی منصب ریاست اقلیم کردستان و ارتباط این کاندیداتوری با حفظ توازن میان جناح های داخلی حزب دمکرات کردستان و با توجه به مورد اختلاف بودن این منصب میان احزاب رقیب در کردستان، گفت: با توجه به نتایج انتخاباتی و کسب ۴۵ کرسی پارلمانی از سوی حزب دمکرات کردستان (پارتی)، تعیین کاندید برای منصب نخست وزیری و ریاست اقلیم کردستان، استحقاق انتخاباتی این حزب می باشد. واقعیت این است که جناب مسعود بارزانی دیگر خود را برای تصدی منصب ریاست اقلیم کردستان کاندید نخواهد کرد و برای دوره آینده، نیچروان بارزانی معاون رهبر حزب را کاندید کرده اند و برخلاف گذشته که بر انتخاب رئیس اقلیم کردستان با رأی مستقیم مردم تاکید داشتند، می خواهند این بار از طریق پارلمان رئیس اقلیم کردستان انتخاب شود. قرار است اختیارات این منصب را با اصلاح قانون مربوطه در پارلمان محدود کنند. تاکید بر این است که ریاست اقلیم کردستان را در مقابل نهاد قانون گذاری پاسخگو کنند و نمایندگان بتوانند وی را به پارلمان احضار کنند. به عقیده من این اقدامات پسندیده است.

* مثلث حزب، عشیره و خانواده در پارتی

وی خاطرنشان ساخت: با توجه به سابقه سیاسی خود و ارتباطی که با حزب دمکرات دارم و شناخت دقیقی که از این حزب دارم، تصریح می کنم که در حزب دمکرات جناح و اختلاف وجود ندارد.  سه فاکتور مهم و تاثیرگذار رهبری این حزب را به هم مرتبط کرده و گره زده است. قبل از همه حزب، پس از آن عشیره و در نهایت، خانواده. این مثلث، موجب حفظ صفوف و اتحاد داخلی و مانع از انشقاق و ایجاد جناح های رقیب شده است و حزب دمکرات را از این آفات حفظ کرده است و این نیز وجه تمایز حزب دمکرات از دیگر احزاب کردستان است که برخلاف دیگر احزاب آن را از انشقاق محفوظ نموده است. در این میان، وجود جناب مسعود بارزانی هم به عنوان رهبری حزب بسیار مهم است. وی سرپرستی همه امور را در دست دارد.

 وی در پایان خاطرنشان ساخت: در تشکیل دولت جدید و تقسیم مناصب میان شخصیت ها و احزاب مختلف و قبل از هر چیز، کسب رضایت مردم با ارائه خدمات و کسب بیشترین دستاورد برای آن ها و حل مشکلات مهم و در اولویت است.  امیدوارم از دوره های گذشته تجربه لازم را کسب کرده باشند و بتوانند طی چهار سال آینده مشکلات داخلی به ویژه مشکلات مردم و اختلافات با بغداد را حل و فصل کنند و در مقابل نیز دولت جدید در بغداد با تجربه هایی که از عملکرد دولت های پیشین داشته است در راستای پایان دادن به اختلافات با کردستان عمل کنند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین