۲۹ فروردین ۱۴۰۳

عملیات نظامی ترکیه علیه YPG

  • ۱۹ مهر ۱۳۹۷
  • ۳۹۳ بازدید
  • ۰

برخی کارشناسان معتقدند آمریکا قصد دارد فعلا در سوریه بماند و این مسئله مانعی برای تهاجم های مجدد ترکیه علیه نیروهای کرد سوریه خواهد شد.

به گزارش انجمن بی تاوان، حمایت آمریکا از نیروهای کرد سوریه که از سال ۲۰۱۴ و در پی محاصره شهر کوبانی از سوی داعش آغاز شد همچنان ادامه دارد و این مسئله باعث ایجاد تنش میان آمریکا و ترکیه شده است. مقامات ترکیه همواره از رویکرد آمریکا در قبال کردهای سوریه یا به طور مشخص نیروهای کُرد سوریه موسوم به YPG به شدت انتقاد کرده اند.

رجب طیب اردوغان، رییس جمور ترکیه در تازه ترین اظهارات خود با اشاره به ارسال صدها کامیون سلاح و تجهیزات جنگی برای نیروهای کرد سوریه از سوی آمریکا، این اقدام واشنگتن را حمایت از یک گروه تروریستی توصیف کرد زیرا ترکیه بر این باور است نیروهای کرد سوریه وابسته به پ.ک.ک هستند که در ۴۰ سال گذشته درگیر مبارزه ای نظامی با آنکارا بوده اند.

اردوغان تهدید کرده است نه تنها پ.ک.ک را از شنگال و قندیل در شمال عرق بیرون می راند بلکه نیروهای کرد سوریه را نیز از مناطق شمال سوریه و هم مرز با ترکیه بیرون خواهد راند. ترکیه قبلا بخشی از این تهدید را با تصرف منطقه کردنشین عفرین در شمال غرب سوریه عملی کرده است اما برخی کارشناسان شک دارند ترکیه بتواند نیروهای کرد سوریه را از شمال سوریه و بخش شرقی رود فرات در این کشور خارج سازد.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا و نیز برخی از مقامات نظامی آمریکا طی ماه گذشته و برخلاف استراتژی قبلی آمریکا که بر شکست داعش در سوریه و سپس خروج از این کشور استوار بود، تاکید کرده اند تا آینده ای قابل پیش بینی، ۲۲۰۰ نیروی نظامی خود را از سوریه بیرون نخواهند برد و حتی اقدام به چند برابر کردن دیپلمات های خود در مناطق تحت کنترل نیروهای کرد کرده اند. آمریکا در آستانه پایان نبرد با داعش در سوریه، نماینده ویژه در امور این کشور تعیین کرده است.

آیدین سلجان، دیپلمات سابق ترکیه که در آمریکا خدمت کرده و اکنون در منطقه است، بر این باور است که اکنون YPG به یکی از اهداف آمریکا در سوریه تبدیل شده است.

وی به VOA گفته است آمریکا غیر از شکست داعش هدف دیگری در سوریه دارد و آن جلوگیری از نفوذ بیشتر برخی کشورها در این کشور است و در این مسئله، مناطق تحت کنترل کردهای سوریه اهمیت استراتژیک پیدا می کند اما نمی دانم که آمریکا چه کاری می تواند درباره حضور نیروهای کرد سوریه در نزدیکی مرزهای ترکیه بکند.

وی تاکید کرده است که بیرون کشیدن نیروهای کرد سوریه از مرزهای ترکیه کار آسانی نیست. همه شهرهای تحت کنترل YPG در کنار مرزهای ترکیه به هم پیوسته هستند و بنابراین، نمی توان به این شبه نظامیان گفت که از این مناطق بیرون بروند. چرا که آنها باید به مناطق بیابانی بروند و این امکانپذیر نیست.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه ماه گذشته تاکید کرد که آنچه که سوریه را تهدید می کند مناطق شمال شرق این کشور است که در آن نهادهای خودمختار و خودگردان در ایجاد شده و تحت حمایت آمریکا هستند. بنابراین روسیه نیز مانند ترکیه از حضور آمریکا در این منطقه نگران است. برخی کارشناسان معتقدند که این کردها بودند که به مذاکره با دولت مرکزی سوریه پایان دادند و این امر احتمالا با فشار دولت آمریکا صورت گرفته است.

برخی کارشناسان بر این باورند که ترکیه و روسیه و احتمالا سوریه زمینه مشترکی برای حل بحران در سوریه دارند. ترکیه از قبل و در جریان جنگ با YPG بخش مهمی از شمال غرب سوریه موسوم به کانتون عفرین را به کنترل خود درآورده است و همزمان روسیه، ایران و سوریه تمایل دارند ترکیه از آمریکا دورتر شود و گسترش حضور ترکیه در سوریه می تواند به این امر کمک کند. اما برخی کارشناسان شک دارند سه کشور مذکور بخواهند، حتی اگر به قیمت بیرون راندن آمریکا باشد- ترکیه به گسترش قلمرو در سوریه بپردازد.

برخی تحلیلگران شک دارند ترکیه قصد داشته باشد باز هم حمله دیگری به نیروهای کرد سوریه انجام دهد. آنها بر این باورند که استقرار نیرو و تجهیزات جنگی ارتش ترکیه در مرز با سوریه فقط نمایش جنگی است.

آیدین سلجان می گوید استقرار نیروهای ترکیه در مرز سوریه و در منطقه نزدیک به تل ابیض که در اختیار کردهای سوریه است، افزایش پیدا کرده است و اردوغان نیز گفته است هر لحظه ممکن است در این منطقه عملیات نظامی صورت بگیرد. اما به نظر من، این اتفاق نخواهد افتاد زیرا تهاجم جدید نظامی ترکیه به شمال سوریه آمریکا و ترکیه را در سوریه رودر روی هم قرار خواهد داد.

اما برخی کارشناسان قبلا در مورد تهدیدهای جدید ترکیه در مرز تل بیض گفته بودند که ترکیه ممکن است به طور مستقیم وارد نبرد با کردها نشود بلکه بخواهد از طریق حمایت از نیروهای ارتش آزاد و اعراب مخالف حکمرانی کردها در این منطقه جنگ نیابتی جدید راه بیاندازد.

برخی معتقدند تجمع نظامی بیشتر ترکیه در مرز تل ابیض برای فشار بر آمریکا در راستای اجرای توافق منبج است که ترکیه از اجرای سلانه سلانه آن ناراضی است.

سولی اوزل، کارشناس روابط بین الملل در دانشگاه قدیرهاس گفته است دولت قبلی آمریکا به ترکیه قول داد پس از بازپس گیری منبج از داعش، نیروهای کرد سوریه یا YPG این شهر را ترک خواهند کرد اما واشنگتن نتوانست به تعهد خود عمل کند.
برخی کارشناسان باور دارند با وجود خطابه های تند گذشته میان مقامات آمریکا و ترکیه، هر دو کشور به یکدیگر در سوریه نیاز دارند و دو کشور سعی نخواهند کرد تنش میان آنها تشدید پیدا کند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *