۳۱ فروردین ۱۴۰۳

سه گزینه ترکیه در شرق فرات …

  • ۱۰ بهمن ۱۳۹۷
  • ۳۸۷ بازدید
  • ۰

روزنامه ملیت چاپ ترکیه نوشت: ترکیه درباره اجرای عملیات برای پاکسازی شرق فرات از تروریست‌ها کاملا مصمم است و سه گزینه متفاوت پیش روی خود دارد

به گزارش انجمن بی تاوان؛ روزنامه ملیت چاپ ترکیه در مقاله‌ای به قلم تونجا بنگین نوشت: یکی از گزینه‌های آن است که ترکیه به همراه آمریکا حرکت و منطقه امن را ایجاد کند.
گزینه دیگر توافقنامه آدانا است که روس‌ها نیز به آن اشاره کرده اند. گزینه دیگر نیز آن است که ترکیه به تنهایی منطقه امن را ایجاد کند. نتیجه نیز کاملا مشخص است. این پاکسازی تحت هر شرایطی تحقق خواهد یافت.
به رغم آنکه محتوای پیشنهاد ایجاد منطقه امن در سوریه هنوز مشخص نیست، اما اشاره روس‌ها به توافقنامه آدانا در نشست اخیر سران ترکیه و روسیه در مسکو نشانگر آن است که ولادیمیر پوتین و دونالد ترامپ نیز مصمم بودن ترکیه در خصوص پاکسازی شرق فرات از تروریست‌ها را به خوبی درک کرده اند.
به رغم این که آنان هر دو تلاش می‌کنند که ترکیه را از دست ندهند باید خاطر نشان کرد دشواری‌هایی را نیز برای ترکیه ایجاد می‌کنند.
ژنرال بازنشسته اسماعیل حقی پکین رئیس سابق اداره اطلاعات ستاد ارتش ترکیه می‌گوید: «اگر آمریکا تنها گزینه ترکیه بود، موضوع ایجاد منطقه امن در سوریه بسیار متفاوت می‌شد، اما اکنون به احتمال زیاد آمریکا با پیشنهاد جدیدی بار دیگر خواستار گفتگو با ما خواهد شد. اینکه چه کسانی در آن منطقه حضور خواهند داشت و چه کسی بر آن نظارت خواهد کرد؟ «پ ک ک- پ‌ی د» چه سرنوشتی خواهد داشت و کجا خواهد رفت؟ آمریکا باید در این باره وعده‌ها و مطالبی را اعلام کند».
ملیت با تاکید بر اینکه اگر ترکیه پیشنهادات آمریکا را بپذیرد چنین چیزی برای روسیه خوشایند نخواهد بود، نوشت: پذیرفتن پیشنهادات آمریکا می‌تواند موجب بر هم خوردن روابط ترکیه و روسیه شود. اگر ترکیه طرح خود را در سوریه در چارچوب توافقنامه آدانا اجرا کند این بار آمریکا در عرصه اقتصادی مشکلاتی برای ترکیه ایجاد خواهد کرد و شاید از «پ ک ک-‌ی پ گ» نیز با این هدف استفاده کند. به عبارت دیگر ترکیه با انتخاب دشواری روبروست، اما نباید فراموش کرد که فرصت خوبی برای ترکیه فراهم شده است. ترکیه باید راهبردی را که از ابتدا برای سرنگون ساختن حکومت بشار اسد در پیش گرفته بود، حداقل برای مدتی تغییر دهد».
اسماعیل پکین با اشاره به این موضوع که آمریکایی‌ها قاطعیت ترکیه را درباره شرق فرات درک کرده اند، تاکید می‌کند  اکنون آنان با سخن گفتن از ورود به سوریه تا عمق ۵ الی ۵۰ کیلومتری مرز دو کشور، تلاش می‌کنند توافقنامه آدانا را کم اهمیت جلوه دهند.
وی می‌گوید: برخی محافلی که دیدگاه‌های انگلیس، فرانسه و آلمان را منعکس می‌کنند نیز از این موضوع حمایت می‌کنند.
پکین با تاکید بر اینکه توافقنامه آدانا اجازه عملیات یکجانبه را نمی‌دهد، اما امکان عملیات مشترک را فراهم می‌کند، می‌گوید: «از سال ۲۰۰۷ الی ۲۰۱۱ میلادی که ریاست اداره اطلاعات ارتش ترکیه را بر عهده داشتم هر شش ماه به دمشق سفر کردم.
متقابلا مقامات سوریه نیز به آنکارا می‌آمدند و در ترکیه دیدار و گزارش‌هایی تهیه می‌کردیم. ما خواستار استرداد تروریست‌های پ ک ک شدیم که آنان همه را به ترکیه تحویل دادند و پایگاه‌هایی پ ک ک را تعطیل و منابع مالی آنان را قطع کردند».
وی می‌افزاید: «در توافقنامه آدانا اینکه نیرو‌های نظامی به صورت یکجانبه وارد سوریه شوند، وجود ندارد. آخرین بار نیز در چارچوب این توافقنامه ژانویه ۲۰۱۱ میلادی تماس‌هایی میان ما صورت گرفت. من ژانویه ۲۰۱۱ به دمشق رفتم و قرار بود اوت ۲۰۱۱ آنان به ترکیه بیایند، اما متاسفانه با آغاز ناآرامی‌ها مقامات سوریه نتوانستند به ترکیه بیایند».
پکین در پاسخ به این سوال که اگر توافقنامه آدانا بار دیگر اجرا شود، آیا عناصر «پ ک ک -‌ی پ گ» به ترکیه تحویل داده خواهند شد، می‌گوید: «آنان به ترکیه تحویل داده نخواهند شد. به عبارت دیگر سوریه نمی‌تواند آنان را تحویل دهد. بخش اعظم نیرو‌های سوریه در مناطق اطراف ادلب حضور دارند. بخش دیگری نیز در مناطق مختلف پراکنده شده اند. یک مقام روسیه اخیرا به من گفت، بهتر است ترکیه از شمال وارد منطقه شرق فرات شود و نیرو‌های نظامی سوریه نیز از جنوب عملیاتی را آغاز کنند. با این عملیات این منطقه از تروریست‌ها پاکسازی خواهد شد و ترکیه نیز باید پس از برقراری نظم از شرق فرات خارج شود».
پکین تاکید می‌کند که خواسته روسیه چنین اقدامی است و توافقنامه آدانا نیز امکان آن را فراهم می‌کند.
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین