۹ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • رئیس جمهور در فرودگاه مهرآباد : آینده سوریه به مردم این کشور تعلق دارد/ آمریکا به‌دنبال تجزیه سوریه است

رئیس جمهور در فرودگاه مهرآباد : آینده سوریه به مردم این کشور تعلق دارد/ آمریکا به‌دنبال تجزیه سوریه است

  • ۱۵ فروردین ۱۳۹۷
  • ۴۵۸ بازدید
  • ۰

سرویس ایران- رئیس جمهور تداوم مبارزه با تروریسم در سوریه را مورد تاکید قرار داد و با بیان اینکه موضوع سوریه باید از طریق گفت وگوهای فراگیر، عادلانه و آزاد و در چارچوب خواست مردم این کشور حل و فصل شود ، گفت: آینده سوریه به مردم این کشور تعلق دارد و جامعه جهانی باید خواست مردم سوریه را مورد حمایت قرار داده و تقویت کند.
به گزارش انجمن بی تاوان ، دکتر حسن روحانی عصر سه شنبه و پیش از عزیمت به آنکارا برای شرکت در نشست روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه به خبرنگاران گفت:در این سفر که به دعوت رسمی رئیس جمهور ترکیه به آنکارا انجام می گیرد ، موضوع مورد بحث در نشست سه جانبه روسای جمهوری ایران ، ترکیه و روسیه، سوریه و روندی است که برای آینده این کشور وجود دارد.

دکتر روحانی اظهارداشت: این دومین نشست سران سه کشور روسیه ،ایران و ترکیه با محوریت سوریه است . اولین نشست در سوچی روسیه برگزار شد که به دنبال آن، کنگره ای بین معارضان سوریه و نیروهای طرفدار دولت به عنوان گام مهمی در زمینه آینده سوریه و دمکراسی در این کشور ، تشکیل شد.

رئیس جمهور افزود: در واقع این مسایل ادامه روند آستانه است که در روند آستانه تلاشهای زیادی برای کاهش تنش در سوریه انجام و چهار منطقه کاهش تنش مشخص گردید که در این مناطق سه کشور ایران ، روسیه و ترکیه و نیروهای سوریه حضور دارند.

دکتر روحانی با اشاره به تداوم تفرقه های قومی و نژادی و دخالت خارجی در سوریه اظهارداشت: متاسفانه هنوز قدرتهایی در حال تقویت تروریست ها هستند و نیروهای آمریکایی هم که به دنبال عدم استقرار کامل دولت سوریه در همه مناطق این کشور و حتی تجزیه سوریه هستند ، همچنان در بخشی از مناطق شرقی حضور دارند.

دکتر روحانی گفت: مداخله های نیروهای صهیونیستی نیز بر مشکلات در سوریه افزوده است . حاکمیت ملی سوریه را محترم نمی شمارند و مناطقی از سوریه را بمباران و تروریست ها را حمایت می کنند و اینها همه موضوعاتی است که بر مشکلات سوریه افزوده است.

رئیس جمهور باتاکید بر اینکه سوریه راه حل نظامی ندارد ، اظهارداشت: در نشست روز چهارشنبه، ایران مجددا تاکید خواهد کرد که موضوع سوریه از نظر ما راه حل نظامی ندارد و باید از طریق راه حل سیاسی و گفت و گوهای فراگیر، عادلانه و آزاد به نتایجی برسد که مورد نظر مردم سوریه باشد.

دکتر روحانی تداوم مبارزه با تروریسم در سوریه را مورد تاکید قرار داد و افزود: درست است که داعش در سوریه ضربه اساسی خورده اما دیگر گروههای تروریستی هنوز فعال هستند و مبارزه با آنها باید ادامه یابد.

رئیس جمهور با رد هر گونه دخالت نیروهای خارجی در تعیین آینده سوریه ، تصریح کرد: آینده سوریه تعلق به مردم سوریه دارد و این مردم سوریه هستند که برای آینده کشور خودشان تصمیم می گیرند و جامعه جهانی باید خواست مردم سوریه را مورد حمایت قرار داده و تقویت کند.

دکتر روحانی ارسال کمکهای نوعدوستانه به مردم سوریه و بازسازی این کشور را ضروری خواند و افزود: از نظر ما حضور نیروهای خارجی در سوریه بدون اجازه دولت این کشور غیرقانونی و غیرمنطقی است و باید به این روند خاتمه داده شود. مساله بازسازی سوریه و تدوین قانون اساسی جدید و اصلاح آن نیز موضوعات بسیار مهمی در آینده سوریه است و این مسایل نیز در اجلاس فردا مورد بحث و بررسی قرار می گیرند.

رئیس جمهور همچنین به مذاکرات دوجانبه با همتایان خود اشاره کرد و گفت: مسایل مهم و فراوانی در حوزه های دوجانبه و منطقه ای برای بحث و گفت و گو با روسیه و ترکیه داریم که در مذاکرات دوجانبه ، به آنها پرداخته خواهد شد.

دکتر روحانی افزود: روسیه در ایران بویژه در بخش های راه آهن و ساخت نیروگاهها ، سرمایه گذاری های خوبی را آغاز کرده و این روند همچنان تداوم می یابد..ما همچنین در روند مسایل تجاری اوراسیا در حال مذاکره هستیم که نتایج آن در حال نهایی شدن است.

رئیس جمهور افزود: باترکیه نیز مسایل مهمی در حوزه های حمل و نقل و اقتصادی داریم که این مسایل در مذاکرات دوجانبه مطرح خواهد شد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *