۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • حزب جمهوری خواه خلق ترکیه یک بار دیگر درهای خود را به روی HDP بست

حزب جمهوری خواه خلق ترکیه یک بار دیگر درهای خود را به روی HDP بست

  • ۱۳ شهریور ۱۳۹۷
  • ۲۹۰ بازدید
  • ۰

فائق اوزتراک، سخنگو و معاون حزب جمهوری خواه خلق ترکیه با اشاره به اخبار منتشر شده در روزهای اخیر حول محور ائتلاف با حزب دموکراتیک خلق ها در انتخابات شهرداری های ۲۰۱۹ عنوان کرده است: به طور قطع در برنامه حزب جمهوری خواه خلق ترکیه برای انتخابات شهرداری ها ائتلاف وجود ندارد.

به گزارش بی تاوان و به نقل از کردپرس، فائق اوزتراک، سخنگو و معاون حزب جمهوری خواه خلق ترکیه در مصاحبه مطبوعاتی که بعد از جلسه شورای مرکزی حزب ترتیب داده بود با اشاره به اخبار منتشر شده در روزهای اخیر حول محور ائتلاف با حزب دموکراتیک خلق ها در انتخابات شهرداری های ۲۰۱۹ میلادی در ترکیه عنوان کرده است: ما به عنوان حزب جمهوری خواه خلق ترکیه همواره ادعایی داشتیم مبنی بر این که اداره شهرداری ها را بهتر از هر حزب دیگری انجام می دهیم. شهروندان ترکیه نیز به این موضوع واقف هستند و در انتخابات شهرداری ها حزب جمهوری خواه خلق ترکیه از احزاب دیگر نیز رای دریافت خواهد کرد. به طور قطع در برنامه حزب جمهوری خواه خلق ترکیه برای انتخابات شهرداری ها ائتلاف وجود ندارد. یک بار دیگر تاکید می کند اصحاب رسانه به دقت لب خوانی کنند: در برنامه هایمان ائتلاف وجود ندارد.

این اظهارات در حالی صورت می گیرد که آیهان بیلگن، رئیس فراکسیون حزب دموکراتیک خلق ها در اظهاراتی عنوان کرده بود: اگرچه در انتخابات ۲۴ ژوئن ۲۰۱۸ نیز یک ائتلاف میان حزبی صورت نگرفت ولی یک همکاری بزرگی به دست آمده بود. انتخابات مارس ۲۰۱۹ برای تشکیل یک ائتلاف فرصت بسیار بزرگی است. برای این که اراده خود را از دست قیم ها رها کرده و برای ترکیه یک راه جدید سیاسی باز کنیم هر کاری که از دستمان برآید را انجام خواهیم داد.

این اظهارات بلافاصله یک روز بعد مورد استقبال حزب جمهوری خواه خلق ترکیه قرار گرفته و نیهاد یشیل، نماینده حزب جمهوری خواه خلق ترکیه در پی صدور این پیام ها عنوان کرده است: البته اگر شرایط مهیا باشد چنین ائتلافی ضروری است. مدیران حزب باید این پیام ائتلاف حزب دموکراتیک خلق ها را مورد بررسی قرار دهند و با توجه به وجدان عمومی یک اقدامی اتخاذ کنند. برای این که ائتلاف صورت بگیرد در درون حزب هر اقدامی که لازم باشد را انجام خواهیم داد. زیرا در درون ملت یک ائتلاف به وجود آمده است. به همین دلیل احزاب نیز باید ائتلاف کنند. برای ایجاد یک تعادل جدید بایستی با همدیگر حرکت کنیم.

بعد از آن یک بار دیگر دورسون چیچک نماینده حزب جمهوری خواه خلق ترکیه در برنامه تلویزیونی به صورت جدی مسئله ائتلاف با حزب دموکراتیک خلق ها در انتخابات شهرداری های ترکیه در سال ۲۰۱۹ میلادی را مطرح کرده و عنوان کرد: اگر حزب دموکراتیک خلق ها هم قبول کند اعضای حزب دموکراتیک خلق ها که با اصول حزب جمهوری خواه خلق ترکیه همخوانی دارد می تواند از حزب جمهوری خواه خلق نامزد شود.

در پی این اظهارات بود که حزب دموکراتیک خلق ها با رد این نوع پیشنهاد که نماینده استانبول حزب جمهوری خواه خلق ترکیه ارائه داده بود عنوان کرد: «اظهارات نماینده حزب جمهوری خواه را درست ارزیابی نمی کنیم. حزب دموکراتیک خلق ها خود دارای اصولی است که غیرقابل انکار است. به هیچ عنوان این وضعیت وجود ندارد که حزب دموکراتیک خلق ها تنها و فقط باید با حزب جمهوری خواه خلق ترکیه همکاری کند»

چنین به نظر می رسد؛ در انتخابات مارس ۲۰۱۹ میلادی هم به مانند انتخابات های دوره های قبل پیام های ضد و نقیض میان حزب دموکراتیک خلق ها و حزب جمهوری خواه خلق ترکیه رد و بدل شده و در نهایت علی رغم نزدیکی کامل به یکدیگر ائتلافی میان این دو حزب صورت نخواهد گرفت. همانگونه که در دروه های قبل نیز شاهد بودیم با این که زمینه های لازم برای ائتلاف میان این دو حزب فراهم شده بود ولی باز با رفتار محافظه کارانه حزب جمهوری خواه خلق ترکیه ائتلافی شکل نگرفت. ائتلافی که همواره کارشناسان سیاسی در ترکیه از آن به عنوان آغاز روند افول حزب عدالت و توسعه در ترکیه یاد می کنند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *