۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • ترامپ جنگ با ایران را از خاک عراق آغاز می کند؟

ترامپ جنگ با ایران را از خاک عراق آغاز می کند؟

  • ۱۷ بهمن ۱۳۹۷
  • ۳۴۲ بازدید
  • ۰
اظهارات ترامپ در شبکه سی بی اس علیه ایران، خشم مقامات عراقی را برانگیخته است. رئیس جمهور عراق خواستار توضیح واشنگتن شد. العبادی، پارلمان و حزب الله عراق نیز به آمریکا هشدار دادند.
به گزارش انجمن بی تاوان ،دونالد ترامپ به تازگی در گفت و گو با شبکه سی بی اس گفته است که نیروهای این کشور برای زیر نظر داشتن ایران در عراق می‌مانند، او گفته بود: تمام چیزی که می‌خواهم این است که نظارت کنم. ما یک پایگاه غیر قابل باور و گران قیمت در عراق ساخته‌ایم. این پایگاه به خوبی برای کنترل و نظارت بر نقاط مختلف منطقه پر از مشکل خاورمیانه تعبیه شده است. ایران کشوری شرور است که افراد زیادی را می‌کشد. می‌خواهیم حواس‌مان به ایران باشد، چون ایران مشکل واقعی است. بنابراین در عراق می‌مانیم تا آنها را زیر نظر داشته باشیم

برهم صالح، رئیس جمهور عراق در واکنش به اظهارت اخیر دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا گفت که هدف از حضور نیروهای آمریکایی در عراق آموزش و مشاوره است نه زیر نظر داشتن ایران.  وی افزود: آمریکا درخواستی مبنی بر حضور نیروهای آمریکایی در عراق برای زیر نظر گرفتن ایران از ما نداشته و اجازه ای برای این کار هم نگرفته است. صالح در ادامه گفت: منتظریم توضیح که واشنگتن هستیم تا در رابطه با مأموریت نیروهایش در عراق شفاف سازی کند.

رئیس جمهور عراق همچنین گفت که حضور نیروهای آمریکایی در عراق مبنی بر توافق میان دو کشور است. برهم صالح رئیس جمهور عراق با اشاره به اینکه ترامپ حق ندارد به تجاوز به ایران از طریق خاک عراق فکر کند افزود: پارلمان عراق باید لایحه خروج نیروهای آمریکایی از عراق را تصویب کند.

این سخنان ترامپ مواضع شدید مقامات و گروههای عراقی را علیه امریکا برانگیخته است. حزب الله عراق بیانیه شدید الحنی گرفته است و بسیاری خواستار تصویب قانونی برای خروج امریکا از عراق شده اند.

این اظهار نظررییس جمهوری امریکا چند سوال را به دنبال می آورد که با امیر علی ابوالفتح در میان گذاشته ایم.

به نظرتان ترامپ چرا چنین موضعی اتخاذ کرد؟ این اظهار نظر را هم باید یکی از نگرشهای عجیب او در خاورمیانه بدانیم؟بعد از فروکش کردن گرد و غبار ناشی از اعلام تصمیم ترامپ برای خروج نیروهای امریکایی از سوریه مشخص شد که بخش عمده این نیروها به عراق منتقل خواهد شد . ترامپ برای پاسخ به انتقادات فزاینده در اعتراض به خلف وعده بازگشت نیروها به خانه ، انتقال نظامیان از سوریه به عراق را ضرورتی برای ” تحت نظر ” قرار دادن ایران معرفی کرد . در حالی که امریکا در عراق و خارج از عراق به قدر کافی نیرو دارد که بتواند بدون نیروهای سابقا مستقر در سوریه ، ایران را تحت نظر بگیرد .

امریکایی ها با این همه نیرو در منطقه چه نوع نظارتی را مدنظر دارند؟ آیا نظارت بر ایران موضوع جدیدی است ؟

از نخستین لحظات سرنگونی نظام شاهنشاهی در ایران ، امریکایی ها فعالیت های دفاعی و نظامی ایران را با انواع و اقسام ادوات ، از ماهواره های جاسوسی تا هواپیماهای تجسسی و از شناورهای دریایی تا پایگاه های زمینی پراکنده در گوشه و کنار خاورمیانه زیر نظر داشته اند . در تمام این سال ها ، نظارت بر فعالیت های دفاعی و نظامی ایران در خاک ایران و در فراسوی مرزهای ایران بخش جدایی ناپذیر ماموریت های نظامی امریکایی ها بوده است . از این رو ، اعلام نظر اخیر ترامپ ، دستورالعمل جدیدی برای نظامیان امریکایی قلمداد نمی شود و شرایط جدیدی را در منطقه ایجاد نمی کند . ضمن این که تقریبا ۱۵۰۰ تن از نظامیان سابقا مستقر در سوریه نیروهای آموزشی بوده اند و استقرار آنان در عراق کمک چندانی به ماموریت های تجسسی ، نظارتی و جاسوسی علیه ایران نمی کند .

 آیا تحرکات جدید امریکایی ها نشانه ای از جنگ علیه ایران است ؟

ترامپ در مصاحبه با سی بی اس و در پاسخ به این سوال که نیروهای اعزامی به عراق برای حمله به ایران مورد استفاده قرار خواهند گرفت ، صراحتا هرگونه اقدام نظامی علیه ایران را رد کرد . با این حال ، تجربه نشانه داده است که برخی از سخنان رییس جمهوری کنونی امریکا بویژه در امور نظامی ، نسنجیده و بدون هماهنگی های قبلی بیان شده است . از این رو چه بسا ، موضوع بهره مندی از پایگاه های نظامی امریکا در عراق برای نظارت بر ایران یا موضوع خودداری از حمله نظامی به ایران ، از سوی مقامات سیاسی – نظامی امریکا اصلاح شود .

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین