۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • بازتاب منفی استفاده نخست وزیر انگلیس از اصطلاح « تروریسم کُردی»

بازتاب منفی استفاده نخست وزیر انگلیس از اصطلاح « تروریسم کُردی»

  • ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷
  • ۲۴۸ بازدید
  • ۰

ترزا می در کنفرانس مطبوعاتی خود با رییس جمهور ترکیه، از اصطلاح «تروریسم کُردی» در ترکیه برای توصیف تقابل میان پ.ک.ک و دولت ترکیه استفاده کرد که این اصطلاح بازتاب منفی در برخی مطبوعات انگلیس داشت.

به گزارش انجمن بی تاوان به نقل از روزنامه گاردین، رجب طیب اردوغان که برای سفری سه روزه به انگلیس رفته بود با ترزا می، نخست وزیر انگلیس و الیزابت دوم ملکه این کشور دیدار و گفتگو کرد. فعالان کرد در طول سه روز اقامت رجب طیب اردوغان در انگلیس در مکان های نزدیک به اقامت وی تظاهرات اعتراضی به راه انداختند.

ترزا می در سخنان خود در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با رجب طیب اردوغان از اصطلاح « تروریسم کُردی» برای توصیف برخوردها میان ترکیه و کردهای ناراضی این کشور استفاده کرد. این در حالی است که هیچ کدام از متحدان ترکیه و حتی سیاستمداران این کشور تروریسم را با کردهای ترکیه گره نزده اند.

ترزا می گفت:« لازم است ترکیه در دفاع از دموکراسی که تحت فشار غیرقابل تصور از طریق کودتای نافرجام، بی ثباتی در مرزهای ترکیه و تروریسم کردی قرار گرفته، به جنبه های ارزشی هم که از آنها دفاع می کند توجه داشته باشد.»

اما رجب طیب اردوغان در اشاره به تروریست، به پ.ک.ک و هواداران فتح الله گولن، روحانی در تبعید ترکیه در آمریکا اشاره کرد و گفت:« لیستی از تروریستها، اعم از پ.ک.ک و یا طرفداران فتح الله گولن را به خانم نخست وزیر تحویل داده ام. ما خواستار استرداد این ترویستها هستیم.»

ترزا می در اشاره به همکاری انگلیس با ترکیه در مقابله با نیروهای پ.ک.ک گفت که کشورش عملا اقداماتی را علیه پ.ک.ک در این کشور و در حمایت از ترکیه انجام داده است.

گاردین و برخی دیگر از رسانه های انگلیس در انعکاس کنفرانس مطبوعاتی رجب طیب اردوغان و ترزا می، غیرمنتظره بودن استفاده نخست وزیر انگلیس از اصلاح « تروریسم کُردی» را برجسته ساخته اند.

برخی منتقدان داخلی در انگلیس نسبت به گسترش همکاری نظامی انگلیس و ترکیه و امضای قرارداد نظامی به ارزش ۱۰۰ میلیون دلار میان آنکارا و لندن در زمان صدارت ترزا می اعتراض کرده اند. قطعات حساس هواپیماهای جت جزء خریدهای ترکیه از انگلیس است و به سبب استفاده از این تجهیزات در بمباران مواضع کردهای سوریه در ماه های ژانویه، فوریه و مارس امسال، فعالان ضدجنگ در این کشور کمپین هایی را علیه همکاری نظامی میان ترکیه و انگلیس به راه انداخته اند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین