۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • بارزانی نیاز محرز به همکاری با ایران دارد

بارزانی نیاز محرز به همکاری با ایران دارد

  • ۲ بهمن ۱۳۹۶
  • ۳۲۳ بازدید
  • ۰

آقای بارزانی در حال حاضر نیاز محرز به همکاری با ایران دارد؛ زیرا با شرایط بسیار ضعیفی به ایران سفر می کند و طی این سفر چیزی جز کمک از ایران نمی خواهد.

به گزارش انجمن بی تاوان ،مرتضی موسوی خلخالی کارشناس جهان عرب در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز،درباره سفر نیچروان بارزانی رئیس اقلیمکردستان عراق به ایران اظهار داشت: با توجه به شرایط فعلی، طبیعی است آقای بارزانی مهم ترین کشوری که می تواند به وسیله آن به دولت مرکزی عراق فشار بیاورد ایران قلمداد کند.

وی افزود: مسعود بارزانی در ماجرای اقلیم کردستان عراق با بزرگترین شکست تاریخ خود روبرو شد؛ این رفراندوم اگرچه با شرکت اکثریت کردها همراه بود اما بسیاری از مردم کردستان و مقامات کرد عراق نیز با آن مخالفت کردند.

این کارشناس تاکید داشت: متاسفانه آقای بارزانی متوجه نبود که این رفراندوم با شکست مواجه خواهد شد؛ حدود ۲۰ میلیون کرد در منطقه خاورمیانه زندگی می کنند و همواره کشورهای منطقه باید حقوق کرد ها را به رسمیت بشناسند زیرا که کرد ها در ضمیرشان مسئله استقلال طلبی و جدایی طلبی نهادینه شده است. هر موقع دولت های مرکزی تضعیف می شوند کردهای منطقه دست به قیام می زنند.

خلخالی ادامه داد: نتیجه طرح شکست خورده مسعود بارزانی از دست دادن رابطه مطلوب با ترکیه و ایران بود؛ در حال حاضر کردستان عراق در شرایطی قرار دارد که دولت مرکزی عراق دست بالا را دارد، این در حالی است که پیش از برگزاری رفراندوم بارزانی موقعیت بهتری را در عراق داشت.

وی با بیان این که نیچروان بارزانی از مدت ها پیش قصد سفر به ایران را داشته است تصریح کرد: بارزانی همواره پسر خود که رئیس دستگاه امنیتی کردستان عراق بود را برای سفر به ایران انتخاب می کرد؛ ایران به دلیل این که حاضر نبود از آقای بارزانی بیش از حد یک وزیر استقبال کند بارزانی پسر خود را برای سفر به ایران می فرستاد.

خلخالی خاطر نشان کرد: آقای بارزانی در حال حاضر نیاز محرز به همکاری با ایران دارد؛ وی با شرایط بسیار ضعیفی به ایران سفر می کند و طی این سفر چیزی جز کمک از ایران نمی خواهد. این کمک می تواند یا مادی و یا معنوی باشد.

این کارشناس اضافه کرد: کردهای عراق به ویژه آقای بارزانی در این مدت دست دوستی با اسرائیل داده بودند و از گروه پژاک در ایران نیز حمایت می کردند؛ لذا برای سفر به ایران باید دست از این اقدامات خود برداشته باشند.

وی در پایان در پاسخ به این پرسش که چرا آقای بارزانی ایران را به جای ترکیه انتخاب کرده است گفت: این موضوع به دلیل این است که ترک ها قصد داشتند به شدت کردهای ترکیه که هم مرز با کردهای عراق بودند را سرکوب کنند که البته ایران مانع این موضوع شد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین