۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • یادداشت روز
  • >
  • بارزانی تلاش می‌کند سیاست‌های اقلیم را منطبق بر افکار خود پیش برد

بارزانی تلاش می‌کند سیاست‌های اقلیم را منطبق بر افکار خود پیش برد

  • ۵ دی ۱۳۹۵
  • ۴۱۱ بازدید
  • ۰

به اعتقاد پژوهشگر عراقی، مسعود بارزانی به‌ آسانی از قدرت حکومتی اقلیم کردستان خارج نمی‌شود و تفکر وی همچنان در رویکرد و سیاست اقلیم پابرجا خواهد بود.

«محمدباقر حکیم»، پژوهشگر و کارشناس عراقی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم، در خصوص اظهارات «ماجد شنگالی» نماینده عضو حزب دموکرات کردستان و از افراد نزدیک به مسعود بارزانی مبنی بر پذیرش بارزانی برای کناره‌گیری از قدرت در راستای حل بحران منطقه کردستان، با اشاره به تداوم تفکر وی در سیاست اقلیم یادآوری کرد: شنگالی نظر درستی داده است. آن‌طور که واضح است بیش از یک سال از زمان قانونی ریاست مسعود بارزانی گذشته است. مشاهده می‌شود که بی‌ثباتی سیاسی، تعطیلی پارلمان و شکاف عمیق بین احزاب اقلیم کردستان عراق همچنان ادامه دارد.

وی با تأکید بر اینکه مسعود بارزانی از ارتباط‌های احزاب با حکومت مرکزی به‌ صورت مستقیم بسیار بیمناک و هراسان است، گفت: این امر در قانون بودجه سال ۲۰۱۷ به‌وضوح دیده شد. به همین منظور بارزانی معتقد است که باید راه‌حلی را برای اقلیم کردستان داشته باشد و این راه‌حل ممکن است کناره‌گیری وی از قدرت ریاست اقلیم کردستان باشد؛ اما مسعود بارزانی تلاش می‌کند که در هر صورت قدرت و سیاست‌های اقلیم از سوی حزب دموکرات اداره شود.

پژوهشگر مسائل عراق در پاسخ به این پرسش که «آیا تغییر ریاست اقلیم موجب تغییر رویکردها و سیاست خارجی آن خواهد شد؟» ارزیابی داشت: ممکن است با تغییر ریاست اقلیم تغییرات جزئی در اقلیم کردستان مشاهده شود؛ اما بعید به نظر می‌رسد که رویکردها و سیاست‌های اقلیم تغییر کند؛ چراکه مسعود بارزانی کناره‌گیری خود را به‌ عنوان راه‌حلی برای خروج اقلیم از بحران معرفی کرده است. با این‌ حال آن‌ چنان‌که به نظر می‌رسد، وی تلاش می‌کند تا قدرت و سیاست‌های اقلیم منطبق بر افکار خود باشد.

وی با اشاره به اینکه تعداد بسیار زیادی از خاندان بارزانی در حال حاضر در مهم‌ترین جایگاه‌های حکومتی، اقتصادی و نظامی اقلیم کردستان حضور دارند، تأکید داشت: به همین دلیل مسعود بارزانی به‌ آسانی از قدرت حکومتی اقلیم خارج نمی‌شود و تفکر وی همچنان در رویکرد و سیاست اقلیم پابرجا خواهد بود.

حکیم در پاسخ به این پرسش که «دیدگاه بغداد در رابطه با کناره‌گیری بارزانی چیست؟» اشاره داشت: رهبران حکومت مرکزی بغداد خواستار این امر هستند که قانون اساسی به‌ درستی در اقلیم کردستان اجرا شود. مدت‌زمان قانونی ریاست مسعود بارزانی در حال حاضر بر اساس قانون اساسی اقلیم به اتمام رسیده است؛ اما وی حاضر نیست تا از قدرت کناره‌گیری کند. بی‌شک حکومت مرکزی عراق خواستار برکناری مسعود بارزانی و برگزاری انتخابات برای تعیین رئیس جدید اقلیم کردستان است. همچنان حکومت مرکزی اعتقاد دارد که در مرحله اول باید جلسات پارلمان اقلیم کردستان از سرگرفته شود و در آنجا تصمیم‌های مهم در مورد بحران اقلیم اتخاذ شود.

وی در پاسخ به این پرسش که «آیا مشکلات موجود در اقلیم با انتخاب ریاست جدید حل‌وفصل خواهد شد؟ علل اصلی مشکلات کنونی چیست؟» مطرح کرد: مشکلات فقط با تغییر رئیس جدید حل نخواهد شد. احزاب اپوزیسیون معتقدند که با تغییر قانون اساسی، رئیس اقلیم باید در پارلمان و از سوی نمایندگان انتخاب شود و صلاحیت‌های وی کاهش یابد. اگر قرار باشد که فرد تغییر کند، اما سیاست‌های بارزانی همچنان ادامه داشته باشد، با تغییر رئیس مشکل حل نخواهد شد. احزاب معارض اعتقاد دارند که خاندان بارزانی و حزب دموکرات بر جایگاه‌های حکومتی اقلیم کردستان عراق خیمه زده‌اند و با زد و بند و فسادهای مکرر مانع از توزیع عادلانه ثروت در بین استان‌ها و اقشار مردم شده‌اند.

کارشناس عراقی با توجه به دیدگاه‌های احزاب مخالف بارزانی اشاره داشت: به‌ صورت خلاصه می‌توان گفت امروز احزاب اپوزیسیون اقلیم کردستان (حزب التغییر، اتحادیه میهنی، اتحاد اسلامی و جماعت اسلامی) خواهان از سرگیری فعالیت پارلمان، نظارت بر درآمدهای نفتی، تغییرات اساسی در قانون اساسی، مشارکت همه احزاب در حکومت اقلیم، شفاف‌سازی امور اقتصادی و توافقنامه‌های بین‌المللی هستند. در نتیجه باید برای خروج از بحران اقلیم کردستان منتظر واکنش حزب دموکرات به رهبری مسعود بارزانی به خواسته‌های اپوزیسیون بود. در غیر این صورت بحران اقلیم همچنان ادامه خواهد داشت.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین