۳۰ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • اولاف پالمه (نخست وزیر فقید سوئد) و کردهای مقیم اروپا؛ قربانی خشونت و تروریسم پ.ک.ک

اولاف پالمه (نخست وزیر فقید سوئد) و کردهای مقیم اروپا؛ قربانی خشونت و تروریسم پ.ک.ک

  • ۲۲ فروردین ۱۳۹۸
  • ۳۲۶ بازدید
  • ۰

پ.ک.ک، متهم ردیف اول ترور نخست وزیر سوئد است و با این اقدام، فضای اروپا برای کردها را به شدت ناامن و امنیتی ساخت.

به گزارش انجمن بی تاوان، در سال ۱۹۸۶ میلادی اولاف پالمه، نخست وزیر سوئد و رهبر حزب سوسیال دموکرات، در خیابانی شلوغ در پایتخت این کشور مورد سو قصد قرار گرفت و کشته شد. پس از گذشت سی و سه سال از این واقعه و علیرغم تلاش دستگاه‌های امتیتی و پلیس سوئد، قاتل و آمران این واقعه مشخص نشده‌اند. متهم ردیف اول این ترور، پ.ک.ک و عناصر این گروه تروریستی است و جامعه کردی ساکن اروپا و به ویژه سوئد، مظنون اصلی است و مورد شدیدترین اتهامات، بازجویی‌ها و حملات رسانه‌ای قرار گرفته است. در واقع، پ.ک.ک با اقدام خود، زمینه اذیت و آزار کردها را بیش از پیش فراهم ساخت.

این ترور بر زندگی همه کردهای ساکن اروپا به خصوص سوئد و فعالیت کاری، تحصیلی و تجاری آنها تاثیر گذاشته است و بارها فعالان و سیاستمداران کرد دستگیر و احضار شده‌اند. دلیل این اقدام نیز بر اساس تمام تفاسیر و اظهارنظرها این است که همگی مهر قتل را به نام پ.ک.ک ثبت می‌کنند. پ.ک.ک در لیست سیاه گروه‌های تروریستی اروپا و آمریکا قرار دارد و این موضوع نیز در اظهارنظر کارشناسان در مورد قتل توسط پ.ک.ک موثر است.

در سال ۱۹۸۶ هنگامی که اولاف پالمه و همسرش از سینما خارج شدند، در مرکز استکهلم فردی ناشناس به آنها نزدیک شد و با اسلحه کمری او را به قتل رساند و همسرش را نیز زخمی کرد. سوئد و اروپا در شوک عظیمی فرو رفت. وی تنها رهبر عالی‌رتبه یک کشور اروپای غربی است که بعد از پایان جنگ جهانی دوم تاکنون به قتل رسیده است. مدتی کوتاه پس از ترور، رئیس تحقیقات پرونده به صورت علنی گفت که به احتمال ۹۵ درصد کردها قاتل هستند. این سبب شد تا هم ترکیه از آن به عنوان سند تروریستی بودن پ.ک.ک استفاده کند و هم زندگی کردها در سوئد تحت تاثیر منفی قرار گیرد.

«شورش رشی» در مورد این مسئله کتابی با نام «پالمه، پ.ک.ک و گلادیو» نوشت و این فرضیه را مطرح ساخت که این قتل در سوئد و جهان به زیان کردها و هویت کردی تمام شد. هم زندگی سیاسی کردها در سوئد هدف قرار گرفت هم خود کردهای ساکن سوئد. هانس هولمر، دادستان وقت کل سوئد دستور دستگیری ۵۸ کرد را صادر کرد و در آغاز سال ۱۹۸۷ میلادی ۲۰ نفر از آنها دستگیر، اما به دلیل نبود ادله کافی آزاد شدند. اما اجبار و فشار علیه کردها به خاطر این اقدام پ.ک.ک به حدی رسید که تنبیه «زندان شهرداری» به کردها تحمیل شد و هولمر دستور داد در تماشای مسابقات فوتبال کردها همانند یک کمپ در یک نقطه گرد هم آورده شوند. منظور از زندان شهرداری نیز وضع محدودیت تردد شهری علیه کردها بود. کار به جایی رسید حتی رسانه‌های سوئد با نقض قوانین خود نیز کردها را متهم کردند. کردهای سوئد از ترس این که مورد حمله قرار گیرند هویت خود را مخفی نمودند.

اما اصل داستان این است که پ.ک.ک نخست وزیر را به قتل رسانده است. قبل از قتل پالمه، دولت سوئد طی گزارشی به خطر حضور پ.ک.ک به صورت مفصل اشاره کرده و گفته بود پ.ک.ک حتی دو نفر از مخالفان خود را که به سوئد فرار کرده بودند به قتل رسانده و این یعنی به دولت سوئد پیام می‌دهد که می‌تواند هر کاری انجام دهد و برنامه های دولت اولاف پالمه نیز با اهداف پ.ک.ک هیچ سازگاری نداشت. این قتل سبب شد تا در افکار عمومی سوئد همه کردها به عنوان تروریست معرفی شوند. بسیاری از ماموران امنیتی و پلیس و تجسس پرونده ترور پالمه معتقد هستند که ظاهرا گزارش‌هایی وجود داشته که نشان می‌داد همسر سابق عبدالله اوجالان، اعتراف کرده که ترور پالمه توسط عناصر پ.ک.ک صورت گرفته است. وی دلیل این اقدام را ممانعت از اعطای پناهندگی سیاسی به اعضا و هواداران پ.ک.ک ذکر کرده بود. ژان گویلو، روزنامه‌نگاری که در آن دوره جوان بود، می‌گوید به صورت مستمر تلاش کردیم و موفق شدیم به افکار عمومی بقبولانیم که همه کردها پ.ک.ک و تروریست نیستند و نباید آنها را قربانی پ.ک.ک نمود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *