۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • یادداشت روز
  • >
  • آیا احزاب کلاسیک مانع از تحقق پروژه “پژاک ” در ایران می شوند؟

آیا احزاب کلاسیک مانع از تحقق پروژه “پژاک ” در ایران می شوند؟

  • ۲۳ تیر ۱۳۹۷
  • ۲۹۲ بازدید
  • ۰

به گزارش سرویس بین المل  انجمن بی تاوان ، گروه تروریستی پژاک از سوی عربستان سعودی  و اسرائیل ماموریت یافته تا مناطق کردنشین ایران را همانند شمال سوریه به میدان جنگ مبدل سازد . با توجه به ماهیت یاغی گری ، این گروه تروریستی نقش بسزایی در  تحولات خاورمیانه ایفا می کند ، بر همین اساس پژاک با مطرح کردن پروژه ی بنام خودمدیریتی و کنفدرالیزم به درخواست عربستان و اسرائیل لبیک گفته است.

طرح خود مدیریتی و کنفدرالیزم  از جمله طرح های شکست خورده پ ک ک در شمال ترکیه بحساب می آید ،پ ک ک  در سال ۲۰۱۳  سیستم خودمدیرتی و کنفدارلیزم را در ترکیه ترسیم و وارد شهرهای کردنشین ترکیه شد تا این سیستم را اجرای نماید ،این حرکت بی خردانه پ ک ک در اولین کام با شکست مواجه گردید چرا که عدم پشتوانه مردمی و درگیری مسلحانه با دولت در درون شهرها جنگ شهری بزرگی را بوجود آورد که افراد غیر نظامی کُرد اولین قربانیان این طرح بوده اند . این رفتار  پ ک ک موجی از نارضایتی ها در میان کردها علیه پ ک ک بوجود آورد و مردم کُرد در بیرون انداخت پ ک ک از شهرها با دولت و ارتش ترکیه هم صدا و متحد شده اند . اما سیستم خود مدیریتی  در شمال سوریه با توجه به شرایط جنگ و حضور گروه های تکفیری و داعش و عدم حمایت دولت از ملت  به طرحی نسبتاً موفق در شمال سوریه مبدل شده است ولی کماگان آینده شمال در هاله از ابهام قرار دارد چرا که در آخرین مذاکرات پ ک ک با دولت سوریه مقر گردید پرچم های اوجالان و پ ک ک به کلی از شهرها جمع اوری شود و این خود شکست ایدئولوژیک پ ک ک در سوریه محسوب می گردد.

اکنون سران پژاک در الگو برداری از پ ک ک شرایط ایران را با سوریه یکسان فرض نموده و طرح خودمدیریتی دمکراتیک را در چارچوب کنفدارلیزم مطرح کرده اند. طرح خودمدیریتی در ترکیه به کلی با شکست مواجه گردید و در شمال سوریه نیز با توجه به شرایط جنگ و درگیری سوریه پ ک ک توانست از موقیت سوء استفاده نماید و با سرکوب برخی از مخالفان خود منجله شورای میهنی کردهای سوریه (ENKS) به قدرت سیاسی دست یابد.

با بیان چند دلیل معقولانه موضوع شکست این طرح در ایران شفاف و روشن می گردد

۱- کردهای ایران اسلامی همانند کردهای سوریه و ترکیه زیر بار ناعتدالی حکومت ها نبوده و شرایط کردهای ایران با کردهای ترکیه و سوریه کاملا متفاوت است و این حرکت پژاک پشتوانه مردمی ندارد.

۲- کردهای ایران شناختی به پژاک و سیاست های آن ندارند و پژاک را همان پ ک ک می دانند ،کردهای ایران بر این باورند  پ ک ک حزبی کُردی در کشور ترکیه است و در پی احقاق حقوق کردهای ترکیه جنگ می کند…

۳- مخالفت احزاب کلاسیک نظیر دمکرات ها و کومله مانعی جدی در برابر اجرای کردن این طرح پژاک می باشد، احزاب کلاسیک از ابتدا پژاک را حزبی غیر ایرانی قلمداد کرده و سیاست های پژاک را واپسگرا و ناکارآمد می دانند.

پژاک سیستم خود مدیریتی در چند شهر شمال سوریه را مدل موفق خوانده و از این مدل الگو برداری می نماید ولی احزاب کلاسیک از منتقدان اصلی ادعای پژاک در مدل شمال سوریه هستند . احزاب کلاسیک مدعی هستند
در سوریە پ.ک.ک و جمهوری اسلامی خیلی همکاری کردند. هروقت روابط بین ایران و پ.ک.ک خوب بودەاست، پژاک و کودار همە فعالیتهای خود را علیە رژیم تعطیل کردەاند و هرز گاهی با چند حرکت نمایشی جلب توجە کردەاند، اکنون این طرح پژاک را برنامه ی برای انحراف افکار عمومی اعلام می دارند. ادعاهای احزاب کلاسیک هر چند کذب و مسخره آمیز است ولی با وجود این موجی از نارضایتی ها علیه پ ک ک میان کردها بوجود آورده است

تحت هر شرایطی تمامی احزاب کُرد دشمن جمهوری اسلامی ایران  و ابزار دست قدرت های جهانی برای براندازی حکومت ایران بوده و این احزاب تروریستی در قبال دریافت مبالغی هنگفت و یا وعده های پوشالی حکومت از سوی امریکا و قدرت های جهانی حاضر می شوند علیه یکدیگر تبلغات منفی نمایند تا به اهداف سازمانی دست یایبند .

 

 

 

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین