۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • آمریکا مجبور به عقب کشیدن نیروهایش از سوریه است

آمریکا مجبور به عقب کشیدن نیروهایش از سوریه است

  • ۲۷ دی ۱۳۹۷
  • ۴۰۳ بازدید
  • ۰

دوغو پرینچک رهبر حزب وطن ترکیه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در آنکارا در ارزیابی ادعای آمریکا در زمینه عقب کشیدن نیروهایش از سوریه گفت: آمریکا مجبور به عقب کشیدن نیروهایش از سوریه است زیرا هم از لحاظ اقتصادی، هم از لحاظ نظامی شکست خورده است.

رهبر حزب وطن ترکیه در این گفت و گو دیدگاه های خود را در زمینه تهدید ترکیه از سوی دونالد ترامپ، ادعاهای عقب کشیدن نیروهای آمریکا از سوریه و برخی مسایل منطقه بیان کرد.
وی با تاکید بر اینکه عقب کشیدن نیروهای آمریکایی از سوریه دلایل مهم اقتصادی دارد، گفت: همان طور که ترامپ نیز در تبلیغات انتخاباتی خود گفت، آمریکا بدلیل مداخله های نظامی خود در غرب آسیا هفت تریلیون دلار هزینه کرده است و اقتصاد این کشور یک زیان هفت میلیارد دلاری را تحمل کرده و دیگر تاب بیش از این را ندارد.
او تصریح کرد: به همین علت اقتصاد آمریکا امکان به راه انداختن یک جنگ دیگر را ندارد.
پرینچک در ارزیابی وضعیت منطقه بعد از شکست تروریست ها در عراق و سوریه گفت: آینده منطقه را وحدت ترکیه، سوریه، ایران و عراق تعیین خواهد کرد. گسترش همکاری بین ترکیه و سوریه در تمامی زمینه ها اهمیت کلیدی دارد. در نتیجه همکاری های منطقه ای آمریکا در آستانه ترک منطقه است، پ.ک.ک به نقطه پایانی رسیده است.
رهبر حزب وطن ترکیه با اشاره به حمایت های موثر ایران از کشورهای منطقه در مبارزه با تروریسم گفت: مبارزه ایران با تروریسم مورد حمایت آمریکا و اسراییل در تشدید فشارها علیه ایران نقش موثری دارد و ما به عنوان یک حزب سیاسی ترکیه در مبارزه موثر علیه تحریم های ایران نیز نقش داریم و معتقدیم باید در برابر این تحریم ها بایستیم. از دید ما دوستی ایران و ترکیه در تعیین آینده منطقه نقش حیاتی دارد.
دوغو پرینچک در ارزیابی سیاست ترکیه در سوریه و خواست این کشور برای انجام عملیات در شرق فرات و تهدید ترامپ علیه ترکیه نیز گفت: ارتش ترکیه نیروهای پ.ک.ک در خارج را متلاشی خواهد کرد، کشورهای منطقه و در راس آنها ترکیه و سوریه اجازه نخواهند داد خواسته آمریکا و اسراییل برای تاسیس منطقه خودمختار کُرد که اسراییل دوم خواهد بود، شکل بگیرد. هدف ارتش ترکیه پاکسازی شرق فرات و منبیچ از نیروهای پ.ک.ک و داعش است و قدرت این کار را نیز دارد.
وی افزود: آمریکا قدرت و قابلیت مبارزه با این مساله را ندارد و تهدیدهای ترامپ علیه ترکیه نیز توخالی است زیرا آمریکا فاقد قدرت ادامه جنگ با توسل به زور و تهدید علیه ترکیه است و این موضوع بیشتر کاربرد داخلی برای آنها دارد، چرا که کاخ سفید همواره به دنبال فریب مردم آمریکا است.
رهبر حزب وطن ترکیه در باره علت عقب کشیدن نیروهای آمریکایی از سوریه نیز گفت: عقب کشیدن نیروهای آمریکا از سوریه بدلیل شکست آمریکا است. آنها به ضعف خود برای ادامه حضورشان در سوریه پی برده اند و به همین علت مجبور شدند نیروهایشان را این کشور عقب بکشند.
رهبر حزب وطن ترکیه در باره رفتار آنکارا در شمال سوریه نیز گفت: دولت ترکیه، مدل و رفتاری را که به هنگام همه پرسی در شمال عراق اجرا کرد در شمال سوریه و در شرق مدیترانه نیز باید آن را اجرا کند و برای این کار می بایست با دولت و ارتش سوریه همکاری کند.
پرینچک در پاسخ به این سئوال که ترکیه در ادامه این سیاست ها تا چه میزان مُصر خواهد بود؟ گفت: تضادهای آمریکا و ترکیه عمیق و گاه اساسی است، چرا که ترکیه به دلیل فشارهای اقتصادی آمریکا در باتلاق بدهی گرفتار است .
او درباره تهدیدات اخیر ترکیه به خصوص تهدید تجزیه این کشور نیز گفت: تهدید به تجزیه ترکیه را آمریکا و اسراییل به زبان می آورند و این تهدید در شرق مدیترانه افزایش یافته است. با لحاظ این مساله مقاومت ترکیه در مقابل آمریکا در روند آتی بیش از آنکه یک ضرورت باشد یک اجبار است.
پرینچک در زمینه جایگیری ایران در کنار ترکیه در مبارزه با تروریسم هم گفت: برای از میان برداشتن ترور در مرزهای جنوبی ترکیه، همکاری با کشورهای ایران، سوریه، عراق و روسیه لازم و غیرقابل اجتناب است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *